ZINVOL SAMENLEVEN Waarom idealen wezenlijk zijn Gabriël van den Brink 19 april 2013 Nijmegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Resultaatgericht Samenwerken
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ervaringen in samenwerking
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Introductiebijeenkomst
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Slim Vakmanschap. Beter Blauw 2009ESFN808 mede gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds Slim Vakmanschap - Beter Blauw Slimmernetwerk Café 2 maart.
Opzet van de workshop Kennismaken
Pastoraal op school.
Cocreatie in de opsporing
Agenda voor een Nationaal Programma Preventie NPP Inzet NPHF Federatieraad mei 2013.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
MVO en intern management
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Samen werken aan een gezonde regio!
Organisatie(s) van betekenis
Ondernemen(d) in het onderwijs
Communicatie in organisaties
Een theoretische verkenning
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
De cultuur van MBO College Zuid
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.

IKC Klarendal.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
DAVID PINTO
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hoe pedagogisch handelen?
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Toekomstige veranderingen:
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
De week van de vrijwilliger
(on)begrensd vrijwillig
Goed Werk trajecten Openbaar Bestuur
Introductie Engaging Dynamics
De collectieve ambitie
Basistekst : Talentontwikkeling
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

ZINVOL SAMENLEVEN Waarom idealen wezenlijk zijn Gabriël van den Brink 19 april 2013 Nijmegen

1 De Lage Landen en het hogere ( )

Een voorlopige werkdefinitie Het hogere is: de verbeelding van een geheel waarmee ik mij verbonden weet en waardoor ik mij geroepen voel tot onbaatzuchtig handelen

Verbondenheid met groter geheel Meerdere vormen van inspiratie: sacraal: bovennatuurlijke orde sociaal: samenleving als geheel vitaal: levende wezens en de natuur geen secularisatie maar proliferatie onbaatzuchtig handelen steeds ruimer

Proliferatie van het hogere Locaal Nationaal Globaal Sacraal God Vaderland Werk Sociaal Naaste Samenleving Mensheid Vitaal Lichaam Leven Natuur

Vindplaats 1: leven van burgers

Vindplaats 2: professionele idealen

Werknemers in zorg en veiligheid Professionals spreken over het hogere interviews in drie ziekenhuizen menselijke waardigheid voorop levensbeschouwing lijkt secundair inzet voor de publieke zaak miskend onvoldoende ruimte voor empathie

Rol van verbeelding: ziekenhuisseries

Rol van verbeelding: politieseries

2 Beroeps(z)eer en beroepstrots ( )

De kern van professionaliteit Het neo-republikeinse denken Streven naar kwaliteitsverbetering Je werk goed doen als doel op zich Belang van trots en toewijding Eer en erkenning door anderen Professionals kennen eigen normen

De heersende bestuursfilosofie Vragen bij de bedrijfsmatige benadering Publieke diensten als ‘product’ Patiënt gezien als ‘consument’ Meer kwaliteit door ‘marktwerking’ ‘Efficiency’ geldt als hoogste waarde Extrinsieke motivatie staat voorop

Professionals staan onder druk. Hogere eisen en minder regelruimte: Aantal belanghebbenden neemt toe Meer transparantie en verantwoording Effecten van New Public Management Bezuinigingen en capaciteitstekort Speelt bij zorg, onderwijs, politie etc.

Idealen blijken van blijvend belang Er zijn soorten waarden in het geding: Professioneel: vakmatige normen Rechtstatelijk: regels van de overheid Bedrijfsmatig: gezonde bedijfsvoering Humaniteit: bejegening van de cliënt Dictatuur van één waarde afwijzen

Rollenspel binnen de organisatie Er zijn vier actoren aan het woord: Professionals: gaat over kwaliteit Overheid: gaat over rechtvaardigheid Manager: gaat over doelmatigheid Cliënten: gaat over bejegening Hoe komen deze tot een balans?

Over het zoeken naar balans Checks & balances op drie niveaus: Variatie aan waarden vasthouden Micro: geweten van de professional Meso: gesprek binnen organisatie Macro: overleg op nationale schaal Dialoog, overleg, strijd et ectera

Aansturing op microniveau Kenmerken gewetensvolle professional Intrinsieke motivatie staat voorop Training en vorming zijn cruciaal Normatieve dimensie versterken Zelf hogere productiviteit nastreven Op public service motivation inzetten

Aansturing op mesoniveau Een nieuwe rol voor de manager Kwaliteit boven kwantiteit stellen Niet alle druk van buiten doorgeven Het doel en de grote lijn aangeven Interne balans en dialoog bevorderen Voor meer variatie en profiel zorgen

3 Best Persons in probleemwijken ( )

Systeemwereld versus leefwereld Incongruente werelden: Betaald personeel vseigen initiatief Regels / procedurevs resultaten Hiërarchisch gezag vs van onderop Arbeidsdeling vs communicatie Relaties functioneel vs persoonlijk Rationele middelen vsdoeleinden

Gedeelde kenmerken (1) As van ondernemerschap omvat: Eigen visie neerzetten en uitdragen Risico nemen en kansen aangrijpen Werken aan profiel en zichtbaarheid Inzetten op het behalen van resultaat Gaan voorbij aan formele procedures Tonen van (informeel) leiderschap

Gedeelde kenmerken (2) As van sociale betrokkenheid omvat: Breed stedelijk netwerk ontwikkelen Zich bewegen in meerdere domeinen Het koppelen van diverse initiatieven Zich binden aan een gebied of groep Persoonlijke betrekkingen aangaan Veel empathie aan de dag leggen

Twee assen, vier kenmerken Bevlogenheid EmpathieNetwerk Resultaat

Frontliniewerker: zaken aanpakken Vanuit systeemwereld naar leefwereld: Focus op zichtbaar resultaat Geen formele procedures Willen alles uit de kast halen Hoge mate van betrouwbaarheid Vermogen tot tactvol handelen Kennen en gekend worden

Sociaal ondernemer in leefwereld Vanuit waarden met de regels spelen: Energie en ambitie laten zien Bereid tot het nemen van risico No-nonsense houding en eigenwijs Veel betrokkenheid en empathie mensen aanraken (ook lichamelijk) Bewoners enthousiast maken

Alledaagse doener in eigen domein Resultaat halen door persoonlijk optreden: Nadruk op een zelfstandig handelen Niet ideologisch maar pragmatisch Geen formaliteiten of tijd verspillen Handelen waar en wanneer het kan Vaak gericht op een specifieke groep Verleiden anderen tot samenwerking

Bruggenbouwers tussen domeinen Verbinding leggen voorbij scheidslijnen Hebben het vermogen om te luisteren Kunnen zorgen voor een goede sfeer Reiken nieuwe betekenissen aan Gaan tussen domeinen heen en weer Zijn zelf meertalig en communicatief Scheppen én behouden vertrouwen