Emotionele ontwikkeling kinderen & jongeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Een vrouw te zijn.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Men vraagt zich af waarom …??
Communicatief gedrag + / -
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Indien je vóór mij zou sterven,
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Kinderen en hun sociale talenten
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
De oudere stagiaire.
PAD Mindfulness en Yoga
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Expressie van emoties bij autisme
Uitleg persoonsvorm (pv)
Om soms eens dieper over na te denken
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Altijd online!.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Ontwikkeling en de basisschool
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Men vraagt zich af waarom …
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Methodiek: Plancyclus
Het werk van Kim Peeters kort samengevat door Inne Sevenois
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
ZEG HET MET EMOTIES.
Emotie in fotografie.
Vriendschap en verliefdheid
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Emotionele ontwikkeling kinderen & jongeren met een auditieve beperking (9 tot 15 jaar) M. Kouwenberg, MA MSc Dr. C. Rieffe Leiden Universiteit Ontwikkelingspsychologie www.kindenemotie.nl

Samenwerkingsverband:

Emoties Motor achter gedrag: - Functionalistisch perspectief zetten ons aan iets, óf juist niets te doen - Signaal dat er iets belangrijks gebeurd - (intrapersoonlijk) interpersoonlijk  communicatie - Functionalistisch perspectief 3

Emotioneel vs Sociaal functioneren - Link tussen beide concepten - Wisselwerking - Communicatie  emotioneel begrip Perspectieven anderen begrijpen Delen van gevoelens

Sociaal functioneren Doof - Maken & behouden vriendschappen - Afgewezen leeftijdsgenoten (Cappelli et al., 1995) - Agressie / gedragsproblemen / koppig (Eldik, 1994; Vostanis et al., 1997) - Solitair- vs coöperatief spelen (Antia & Kriemeyer, 2003) - Minder interacties (Vandell & George, 1981) - Minder zelfvertrouwen.. (Desselle, 1994) 5

emotioneel functioneren? Kunnen we deze problemen in sociaal functioneren verklaren door/koppelen aan emotioneel functioneren?

Emotioneel functioneren Bijvoorbeeld: - Expressie van emoties - Uiten van boosheid - Kennis over Emoties (- Theory of Mind Begrip andermans gedrag en gevoelens)

Uiten van Boosheid Doof - Boosheid: belangrijk in relaties - Moeilijke emotie: Uiting boosheid naar leeftijdsgenoten neemt toe met leeftijd (Underwood, 1997) Dove kinderen méér boosheid (onderdrukken boosheid minder dmv Display Rules, Hosie et al., 2000) 8

Uiten van Boosheid Doof Rieffe & Meerum Terwogt (2006) - Hoe boosheid uiten? - Met welke intenties? 9

Testmateriaal - Vignettes: vriend / klasgenoot gemeen (voorbeeld op volgende slide) - Kinderen verteld dat zij boos zijn Vragen: 1. Wat zou je doen / zeggen? 2. Hoe zou vriend/klasgenoot reageren? 3.Hoe gaat het verder? (4. Blijven jullie vrienden?) 5. Hoe boos zou je zijn?  controlevraag of beide groepen even boos worden 10

Voorbeeld van een vignette Je hebt met 2 klasgenoten afgesproken om na schooltijd naar het zwembad te gaan. Ze komen niet opdagen op de afgesproken tijd en plaats. Je wacht een tijdje, maar gaat uiteindelijk terleurgesteld naar huis. De volgende morgen zie je de 2 klasgenoten op het schoolplein. Ze vertellen dat ze veel plezier hebben gehad in het zwembad. Je bent boos.

Resultaten Minder ‘constructief’  constructief = bijv. uitleggen waarom zij het niet leuk vonden Irrationeel over behouden vriendschap = niet uitgesproken, maar vriendschap blijft bestaan (Lederberg et al., 1987: Vriendschappen dove kinderen minder stabiel) (Rachford & Furth, 1986: Oplossen ruzie: ‘vergeten’) (Ladd, Munson & Miller, 1984: Hebben van vriend(in): kind: 94%; moeder: 15%). - Verwachting minder empatische reacties 12

Theory of Mind (ToM) (Emotioneel) Gedrag verklaard door: - Desires: wat je wilt - Beliefs: wat je denkt  begrip belangrijk voor goede communicatie

ToM Doof Véél onderzoek naar ‘False Belief’ - 65-90% Dove kinderen (10 jr)

ToM Doof - Verklaren ipv voorspellen Rieffe & Meerum Terwogt (2000) - Verklaren ipv voorspellen - ‘Typische’ & ‘Atypische’ emoties Blij Verdriet / boosheid Bang

Hoe getest? Prototypische emotie Atypische emotion Joris krijgt een cadeautje van zijn moeder. Hij kan niet zien wat het is. Hoe voelt Joris zich? Dat had ik ook gedacht. Maar, Joris wordt boos als hij het cadeautje krijgt. Waarom is Joris boos? Prototypische emotie Atypische emotion

Resultaten Belief: Doof = Horend Desires: Doof > Horend! ‘Hij denkt dat het een nep cadeautje is’ Desires: Doof > Horend! ‘Hij wil een groter cadeau’

Nadruk op Desires - Functioneel: tijd & taalvaardigheid - Geen verschil (a)typische emoties: Standaard manier communiceren - Ander perspectief! vb verhaal typische emotie ‘boos’: Linda niet naar dierentuin. Linda boos op ouder = Kinderen zonder gehoorverlies gaven tevens verklaringen over gebroken belofte; Dove kinderen benoemden deze gebroken belofte niet. Zij bleven benadrukken dat Linda naar de dierentuin wilde

Conclusie Dove kinderen begrip dat: Alléén: - nadruk op ‘desires’ mentale representaties (emotioneel) gedrag verklaren Alléén: - nadruk op ‘desires’ - mogelijke verklaring?: beperkte tijd- en communicatie mogelijkheden

Studie ‘Kind & Emotie’ Huidige kennis voornamelijk gebaseerd op: - SDQ - CBCL Door ouders ingevuld Internaliserende problemen daardoor moeilijk(er) te onderzoeken Losse vragenlijsten: alléén ToM onderzocht, of alléén sociaal functioneren, of alléén …  Kind & Emotie studie: veel verschillende aspecten Norm nu: kinderen zónder gehoorverlies, maar wat is de norm voor kinderen mét gehoorverlies?

‘Kind & Emotie’ Doel studie: - inzicht emotionele ontwikkeling kinderen met gehoorverlies  informanten  meetmomenten  veel aspecten meten  testbatterij ontwikkelen

‘Kind & Emotie’ 2 groepen (N=110) Controles Kinderen met gehoorverlies (minimaal 40 dB) 2 groepen (N=110) Controles 4 metingen (verdeeld over 2 jaar) (Spel)taakjes Methoden Korte filmpjes Vragenlijsten Ouder(s) / verzorger(s) Informanten Kind

Vragen? www.kindenemotie.nl