Efficiënte en integrale aanpak van gedragscampagnes: CAST project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Professioneel sturen.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
The CAF Procedure voor externe feedback
….een korte presentatie
Interventie en implementatie
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Van probleemstelling naar doelstelling
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Visie Mensontwikkeling WSD
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Legal disclaimer: The sole responsibility for the content of this presentation lies with the authors. It does not represent the opinion of the European.
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Buurtbemiddeling Een methodiek voor het oplossen van conflicten en het versterken van de buurtcohesie.
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Eenvoudig rookstopadvies en korte motiverende interventie op de eerste lijn Werkgroep werk Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
De evaluatie van een project
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Studiedag Verkeershandhaving, 19 februari 2009, Brussel
Datagestuurde handhaving :
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Nike Supply Chain Management
Kwaliteitszorg in archieven
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Ervaringen rond de aanpak van een samenwerkingsprogramma in een Consortium SmartDairyFarming 2.0 Programmamanager SDF Bart Jan Wulfse.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
De sociale wijkteams in Leiden
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Werken aan werkvermogen
Participatory Action Research
Product classification Standard for international e-Commerce ETIM International Marc Habets 01 January 2019.
Informatiebijeenkomst KA103 Call 2019
The Future Teacher 3.0.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Efficiënte en integrale aanpak van gedragscampagnes: CAST project Ankatrien Boulanger, CAST coördinator BIVV - STUDIEDAG OVER VERKEERSHANDHAVING HOE HOUDEN WE DE VERKEERSVEILIGHEID ONDER CONTROLE? 19 Februari 2009 BRUSSEL Project funded by the European Commission, Directorate-General Energy & Transport, under the 6th RTD Framework Programme

CAST? CAST: Campaigns and Awareness-raising Strategies in Traffic safety Verkeersveiligheidcampagnes – gedragsverandering MAAR zwakke elementen huidige werkwijze, DUS Nood aan duidelijke richtlijnen Hoe effectieve campagnes ontwerpen en uitvoeren? Hoe effectiviteit meten? Start: 1 februari 2006 Einde: 31 januari 2009 Eindconferentie – Brussel – 26-27 januari 2009 Verkeersveiligheidcampagnes zijn erkend als een middel om kennis, attitude en overtuigingen van de weggebruiker te beïnvloeden; en daarmee ook het gedrag te veranderen MAAR Zwakke elementen van de huidige campagnes namelijk de meeste campagnes: geen diepgaande analyse van het probleem en de doelgroep doelgroep werd niet bevraagd op voorhand geen theoretische basis geen voorafgaande test van de boodschap/slogan, campagnematerialen… geen duidelijke gedefinieerde doelstellingen geen grondige evaluatie (analyse) geen volledig campagne (en evaluatie) rapport DUS is er nood aan duidelijke richtlijnen

19 partners uit 15 verschillende landen Consortium 19 partners uit 15 verschillende landen Coördinator IBSR/BIVV- België

Partners SIPSiVi - Italy FACTUM - Austria SWOV - the Netherlands VTI - Sweden FACTUM - Austria IMOB - Belgium CDV - Czech republic RfSF - Denmark INRETS - France BASt - Germany UTh - Greece SIPSiVi - Italy SWOV - the Netherlands Min. of Transport - the Netherlands TØI - Norway IBDiM - Poland PRP - Portugal ISEC - Portugal ULFF - Slovenia BfU - Switzerland DTU - Denmark

Belangrijkste doelstellingen CAST project Aanbieden van een handboek met duidelijke richtlijnen voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van succesvolle verkeersveiligheidcampagnes Ontwikkelen van een krachtig en innovatief instrument voor het meten van de effectiviteit van campagnes op een aangepaste en dus efficiënte manier Verbeteren van de verkeersveiligheid door middel van effectieve verkeersveiligheidcampagnes

3 types CAST resultaten Theoretische rapporten Weggebruikermodel Campagne-effecten en doorslaggevende factoren (meta-analyse) Theoretische achtergrondkennis communicatiecampagnes Indelingen verschillende types campagnes en hun evaluatiemethodologie Vergelijking onderzoeksdesigns Instrumenten voor de praktijk Handboek Evaluatie-instrument Rapporteringinstrument Uittesten van deze instrumenten Toepassing evaluatie-instrument op bestaande campagnes Ontwerpen van 2 verkeersveiligheidcampagnes op basis van de richtlijnen uit het handboek

CAST THEORIE: META-ANALYSE CAST database 221 studies - 433 individuele effecten gewogen gemiddelde van de effecten minpunt – kwaliteit evaluatierapporten Werken verkeersveiligheidcampagnes? Hoe goed werken ze? Welke factoren spelen hier een rol? Korte, persoonlijke campagnes (intimiteit, vertrouwen) Communicatie op/langs de weg zelf (directheid) Handhaving met feedback Duidelijke doelgroep Focus op maatschappelijke normen, risicoperceptie… Emotionele en rationele aanpak

CAST HANDBOEK Gedetailleerde handleiding om campagnes te ontwikkelen, uit te voeren en te evalueren Gebaseerd op bestaand onderzoek, praktijkervaring en bevindingen uit CAST project Theorie & achtergrond Praktijk – 6 stappenplan Aanbevelingen Voor campagnemakers en iedereen die bij campagnes betrokken is 8

CAST PRAKTIJK: AANBEVELINGEN campagne baseren op statistieken en onderzoek specifieke doelgroep afbakenen campagnestrategie baseren op gedragsmodel Op welk gedrag kan een campagne zich richten? Wat beïnvloedt het gedrag dat we willen veranderen? Hoe beïnvloeden we dit gedrag? Op welk gedrag van een weggebruiker kan een campagne zich richten? Beschrijving van mogelijke campagnethema’s Wanneer gedrag kan gereguleerd worden door een wet  geïntegreerde campagnes Wat beïnvloedt het gedrag dat we willen veranderen? Theoretische gedragsmodellen voorspellen en verklaren het gedrag synthese  eclectisch model Hoe beïnvloeden we dit gedrag? Communicatie met de weggebruikers – interesses en noden van de doelgroep! Overzicht overtuigingstechnieken 9

Op welk gedrag kan een campagne zich richten?(Reason, 1990) Unsafe Acts Unintended acts Intended acts slips lapses mistakes violations campaigns Basic error types Rule based mistakes Knowledge based mistakes Routine violations (speeding) Exceptional violations Acts of sabbotage Unintended Actions

Reason’s Suisse cheese model Campaigns addressing behaviour changes Unsafe acts Road infrastructure and road environment Legal framework, licensing and enforcement Vehicle Road user Other road users Errors Violations Speed choice driver (violation) Poor anticipation unexpected Events (slip) Distraction (laps)

Wat beïnvloedt het gedrag dat we willen veranderen? Gedrags-overtuigingen Gunstige of ongunstige houding ten opzichte van het gedrag Normatieve overtuigingen Gepercipieerde sociale druk of subjectieve normen Intentie Gedrag Controle overtuigingen Gepercipieerde gedrags-controle Theorie van gepland gedrag

Eclectisch model (Vaa, 2007)

Hoe beïnvloeden we dit gedrag? Voorbeeld theorie gedragsverandering Transtheoretisch Model of Change

CAST PRAKTIJK: AANBEVELINGEN campagne baseren op statistieken en onderzoek specifieke doelgroep afbakenen campagnestrategie baseren op gedragsbeïnvloedingmodel specifieke doelstellingen formuleren eenduidige, geloofwaardige en duidelijke boodschap formuleren rigoureus evalueren 15

Geïntegreerde campagnes: wat is het effect? Meten van het geïsoleerd effect van de verschillende campagneactiviteiten? Media-activiteiten Ondersteunende activiteiten zoals handhaving, educatie… Ontbrekende informatie in campagnerapport In theorie? Kies een aangepast onderzoeksdesign Vergelijk verschillende fases en verschillende activiteiten van de campagne In praktijk? bv. aantal uren gordelcontroles, aantal bekeuringen voor het niet dragen van de gordel, aantal gecontroleerde voertuigen… enkel voor de BOB campagne

CAST PRAKTIJK: AANBEVELINGEN campagne baseren op statistieken en onderzoek specifieke doelgroep afbakenen campagnestrategie baseren op gedragsbeïnvloedingmodel specifieke doelstellingen formuleren eenduidige, geloofwaardige en duidelijke boodschap formuleren rigoureus evalueren resultaten en conclusies bekendmaken 17

FEEDBACK Beschikbaarheid relevante, kwaliteitsvolle evaluatiegegevens en campagneresultaten Informatie voor doelgroep, sponsors… Kosten rechtvaardigen Lessen voor toekomstige campagnes en hun ondersteunende activiteiten

Hartelijk dank! www.cast-eu.org ankatrien.boulanger@bivv.be +32 2 244 15 41 www.cast-eu.org 19