Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verdeling gemeentefinanciën: een vernieuwd recept
Advertisements

Introductie Rfv •Onafhankelijke adviesraad •Samenstelling •Aard adviezen •Taakopvatting •Onderzoek, kennis en educatie •Werkwijze.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
3D’s Gevolgen van decentralisaties voor gemeenten
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Sociaal domein Van transities naar maatschappelijke transformatie
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Transformeren en integreren
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Kansen door samenwerking
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Financiële vooruitzichten van gemeenten Waar staan we? Gijs Oskam VNG/Gemeentefinanciën Dag van de wethouder, Hilversum 24 november 2010.
Bestuursakkoord Water
Bestuursakkoord Water
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Decentralisatie AWBZ april 2013
Oude situatie (1) Circa AWBZ-cliënten ontvangen de functie begeleiding Er gaat tussen 2 en 3 miljard in om - AWBZ-axioma: cliënten hebben verzekerde.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Financiën Sociaal Domein VNG Expertisecentrum Gemeentefinanciën Hans Giesing november 2013.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
7 december 2011 Wmo winterconferentie Van AWBZ naar Wmo Amsterdamse aanpak Begeleiding Gerrit Jolink procesmanager decentralisatie AWBZ begeleiding.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
juni Transitie jeugdzorg
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Utrecht Mathilde van de Ven.
Septembercirculaire en nog meer
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
Toekomst AWBZ Pieter de Kroon 31 maart 2011.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Onderhandelaarsakkoord

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces) Financiële verhoudingen Bestuurlijke verhoudingen en omgangsvormen Daarnaast beperkt aantal losse onderwerpen (Capita Selecta)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Inhoudsopgave Akkoord 1. Preambule 2. Profiel Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen 3. Bestuurlijke verhouding, omgangsvormen en bestuurskracht 4. Vermindering regeldruk en controletoren 5. Financiële verhouding 6. Uitgangspunten voor concrete decentralisaties 7. Capita selecta 8. Slotbepalingen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Uitgangspunten Bestuurlijke Uitvoering decentralisaties Autonomie in de uitvoering voor gemeenten Mogelijk uitvoering op bovengemeentelijk niveau bij decentralisaties Gemeenten kiezen zelf (gezamenlijke) uitvoeringsvorm Uitvoering kan per deelterrein verschillen, maar samenhang is wenselijk Gemeenten hebben (na duidelijkheid over taak en voorwaarden) jaar de tijd deze uitvoering vorm te geven Indien geen passende invulling na één jaar, bepaalt Rijk hoe het georganiseerd zal worden.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5. Financiële verhouding Gemeentefonds: Accressystematiek Trap op, trap af hersteld vanaf 2012 (Cumulatief nominaal accres in 2015 van circa € 716 miljoen) Instapniveau niet het maximum, maar wel binnen de bandbreedte; FES en effect bezuinigingen blijven zoals geraamd.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5. Financiële verhouding (2) Financieel-technische punten: Nadelige herverdeeleffecten van de decentralisaties worden beperkt tot maximaal 15 euro per inwoner per jaar Lokale lasten: gematigde ontwikkeling; geen verkleining belastinggebied Emu-saldo: gezamenlijke verantwoordelijkheid Rijk en gemeenten, geen eenzijdige boete Terugdringing specifieke uitkeringen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5. Financiële verhouding (3) ‘Vuiltjes’ Regeerakkoord -Korting RUD’s van tafel; betreft 100 mln structureel -Afvalfonds: Rijk komt met sluitende aanpak voor producentenverantwoordelijkheid; betreft 115 mln structureel

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Zware Onderhandelingen Overgebleven zorgpunt: effecten bezuinigingen SW sector en re- integratie: -690 mln in 2015 op re-integratie -650 mln structureel op Wsw Toezegging Rijk: -400 mln voor herstructurering sw-bedrijven -Onafhankelijke commissie -Gemeenten dienen plannen in; aan deze worden middelen toegekend -Na twee jaar objectief onderzoek naar eventuele aanvullende maatregelen en middelen Financiële tegemoetkomingen Rijk: Objectief onderzoek naar Macrobudget WWB 2011 Re-integratiemiddelen Wajong 122 mln structureel Uitvoeringskosten WnV 42 mln structureel 6.1 Werken naar vermogen (1)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.1 Werken naar Vermogen (2) Behaalde resultaten Uitstel jaar van invoering van 2012 naar 2013 Eerder beperken instroom WSW Vergaande ontschotting Loondispensatie uit I-deel bekostigen Brede inzet mogelijk loondispensatie Meer beleidsvrijheid bij verordeningsplicht Eigen verantwoordelijkheid bij vormgeving uitvoering (decentrale aanpak) Nieuw verdeelmodel vanaf 2014

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.2 Decentralisatie delen AWBZ Tijdspad: –2013 nieuwe gevallen –2014 complete begeleiding Enkele resultaten Toezicht door de inspectie op huishoudelijke hulp en begeleiding vervalt Geen verticaal toezicht door Rijk Vrijheid voor gemeenten om schaal van uitvoering te kiezen Geen overheveling verzekerde rechten

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.3 Jeugdzorg Fasering –Vanaf 2013 begeleiding Jeugd (uit AWBZ) –Vanaf 2014 – 2016 gefaseerde transitie Specifieke groepen –Vóór de zomer van 2011 onderzoek voor welke specifieke groepen specifieke maatregelen moeten worden getroffen Tijdelijke transitie-commissie voor jeugdbescherming en jeugdreclassering Ingeboekt besparingseffect van 80 mln in 2015 oplopend tot 300 mln vanaf 2017.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Enkele resultaten: Vrijheid om regionale schaal te bepalen Beperkt toezicht en verantwoording Rekenregel, indexering Decentralisatie uitkering Gefaseerde invoering 6.3 Jeugdzorg (2)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Financiën: Integrale uitvoeringskosten: onafhankelijk onderzoek naar vrijval + 55 mln structureel voor Jeugd en Begeleiding Jeugd: 64 mln invoeringskosten Jeugd: 90 mln structureel over van provincies vanaf 2016 Huishoudelijke Hulp: Indexatie van 2,38% ipv 1,5% (betreft 44 mln structureel) Hulpmiddelen en de inloopfunctie GGZ gedecentraliseerd zonder korting Toets door onafhankelijke instantie op over te hevelen bedragen Financiën Jeugd/ Begeleiding

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.4 Ruimtelijk-economisch domein (1) Afspraken over rol van het Rijk in Ruimtelijk Economisch Domein –Rijk trekt zich terug uit Regionaal Economisch Domein Vooral procesafspraken met verdere uitwerking in deelakkoorden en convenanten Het Rijk, IPO, VNG en UvW voeren met elkaar bestuurlijk overleg over de actualisatie van het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.4 Ruimtelijk-economisch domein (2) Krimp: het Rijk zal waar nodig regelgeving krimpbestendig maken Agenda Stedelijke Vernieuwing wordt door IPO en VNG samen met de grote steden en het Rijk opgesteld Wonen: Rijk en VNG stellen voor 1 juli 2011 een gezamenlijke agenda Wonen en Leefbaarheid op

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.4 Ruimtelijk-economisch domein (3) BDU Verkeer en Vervoer “De BDU Verkeer en Vervoer wordt in lijn met het regeerakkoord overgeheveld naar de algemene fondsen. Tot het moment van afschaffing van de WGR+ wordt de huidige BDU-systematiek gehandhaafd.”

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6.5 Water Bestuursakkoord Water Doelmatig waterbeheer Doelmatigheidswinst in de waterketen Indirecte verkiezingen: uitstel naar 2014, voorbehoud Unie van Waterschappen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Tot slot Disclaimer Tweede Kamer: Bij wijzigingen in wetstraject die de doelen achter en/of de uitvoerbaarheid van de decentralisaties in gevaar brengen, volgt overleg over de decentralisatie afspraken tussen Rijk koepel(s). art. 2 Financiële verhoudingswet geldt ook voor amendementen. Bij onvoorziene cumulatie van maatregelen voor specifieke doelgroepen treden overheden in overleg Overhedenoverleg: “Controlroom” voor voortgang decentralisaties

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vragen en opmerkingen (per onderwerp)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Algemeen Profielen Bestuurlijke vormgeving decentralisaties Regeldruk

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Financiën

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Werken naar vermogen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Jeugd

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Begeleiding AWBZ naar Wmo

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Overige onderwerpen