Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
Marketing Marketingmix
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Actie Zorgenkind 22ste EDITIE 16 oktober 2005.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
eCompetence Framework (e-CF)
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
BLUE GREEN Peter Reyneveld
“Instroomtraining binnen de BondsJeugdOpleiding”
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Nico Mulder, manager consumer marketing
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Clingendael European Health Forum Prof. dr. W.H. van Harten Huys Clingendael, 25 januari 2006.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
EER Economische Effect Rapportage
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
EEN DAGJE naar gisteren oprichting 1941 Rijksmuseum voor Volkskunde 1991 verzelfstandiging 2000 nieuw Entreepaviljoen 2005 Europees museum van het.
Event Scan/Haarlem Lex Kruijver & Michael Struis VSG Congres Scheveningen 5 maart 2009.
BMC 4/5/
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Brussel - 11 december 2007 Het licensiëren van overheidsinformatie Maarten Van Steenbergen Uitgever Toerisme en Multimedia.

Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
50.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Leisure als motor voor gebiedsontwikkeling Hans Hillebrand Den Haag 1 november 2012.
P1 VisitBrabant.nl. Ruimte en vastgoed Natuur en stad Opleidingen en arbeidsmarkt Gastvrijheid Events en iconen Innovatie Brabant heeft volop potentie.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Winkelstraat de Heurne
Plannen
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Diversiteit & Inclusie
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Museum SMAAK Het Pop-up Museum door senioren voor iedereen
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Transcript van de presentatie:

Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen

2 Toerisme: situatieschets  Bijna 10 miljoen internationale gasten (2009)  Top 5: Duitsland, VK, België, VS, Frankrijk  Circa 45% stedenbezoek (ruim 60% van de bestedingen)  Circa 40% bezoekt 1 of meer musea tijdens verblijf  Bovengemiddelde besteding (400 vs. 320 euro)

3 Belang cultuur voor toerisme…  Economisch * Bezoekers * Bovengemiddelde bestedingen  Holland-marketing * Attractief aanbod: historisch en eigentijds * Reden tot reizen  Merk ‘Holland’ * Merklading * Creativiteit, dynamiek, inventief, innovatie * Uniek, onderscheidend -> niet/moeilijk te copieren

4 …en vice versa  Belang toerisme voor cultuur * bezoek en bestedingen * bekendheid * behoud/groei slag- en marketingkracht

5 Holland-marketing  Merk ‘Holland’: niet alles voor iedereen  Kiezen: top- versus breedte aanbod  De cultuurtoerist bestaat niet -> segmentatie

6 Segmentatie Totaal aankomsten Bestedingen per persoon Totaal bestedingen Invloed op Imago Must-See- Museum Visitor XXXXX$$$$$$$0 Blockbuster Expo Follower XX$$$ + Rainy Day Tripper XXX$$$0 Art Aficionado X$$$$$$$+++ Festival Fan x$$$$+++ Art Event Hopper x$$$$$++++ Art Professional x$$$$+++++

7 Holland-marketing  Marketing mix -> 5 B’s * Beschikbaarheid * Betaalbaarheid * Bereikbaarheid * Beleving: inspelen op vraagontwikkeling * Bekendheid: slagkracht door samenwerking  Samenhang en afstemming  Niet isoleren, maar co-creëren  Actief zoeken en willen vinden van gemeenschappelijk belang

8 Case: Holland Art Cities  extra bezoekers tot nu toe (in crisisjaar internationaal toerisme)  Ruim 50 miljoen euro extra bestedingen

9 Gemeenschappelijk belang  Toerisme: * Dalend marktaandeel Nederland * O.a. noodzaak vergroten zichtbaarheid & intensivering vraagstimulering  Cultuur: * Financiele bedreigingen * O.a. intensivering publieksmarketing  Behoud/meer slagkracht door samenwerking

10 Een aantal randvoorwaarden…  Niet op eigen terrein terugtrekken, maar elkaar opzoeken  Onderkennen en open staan voor elkaars kracht & toegevoegde waarde  Vraag-gericht denken en doen: grens- en sectoroverschrijdend

11 De beste winst is gezamenlijke winst