Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
COMPETENTIEONTWIKKELING
In 7 stappen de inzet van Human Capital optimaal.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Waarom een vitale organisatie positief werkt
COMPETENTIEONTWIKKELING
Vitale en weerbare medewerkers
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Thema's in de ontwerp beleidsbrief Ambtenarenzaken 2002 Beleidsprioriteiten 2002 Ambtenarenzaken Ontwerp.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Prestaties beoordelen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Loopbaanontwikkeling OOP
Management en leidinggeven
Het Rijk van Koning Klant
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Flexibel hrm-beleid in de cultuur Welkom bij. Flexibel hrm-beleid in de cultuur Programma Context Sectorplan Cultuur Kennismaken via stellingen Presentatie.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Op Expeditie bij Vanboeijen Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers Mark Knopperts en Suzanne Kars Vanboeijen VGN.
R&O Cyclus TU Delft Maarten Poorter. Over R&O  Wie het beste uit zijn mensen wil halen, moet hun kwaliteiten optimaal benutten en ze de ruimte en.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Directietweedaagse & 2 november 2007 Thema: IPB toegespitst op het bekwaamheidsdossier en POP.
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
COMPETENTIEONTWIKKELING
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Human Resources Accounting
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Personeelsmanagement
Transcript van de presentatie:

Beoordelen in de zorg lonend?

Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten Eerste conclusiesEerste conclusies

Onderzoeksopzet Uitgangspunt was onderzoek Vragenlijst opgesteld voor zowel werknemers als werkgevers. Raad van Bestuur van de zorginstellingen in Nederland per brief geïnformeerd over onderzoek. FWG-contactpersonen via benaderd voor deelname aan het onderzoek. Bij het ontbreken van een FWG-contactpersoon is de HR-verantwoordelijke per brief benaderd.

Onderzoeksverantwoording 777 instellingen benaderd. 209 deelnemers. 27% van de totaal benaderde instellingen. 82% van het aantal instellingen dat begonnen is met het invullen van de vragenlijst.

Deelnemende instellingen per branche

Verdeling deelnemers naar grootte

Definities I Performancemanagement: het op systematische wijze zorgen voor de inzet, inzetbaarheid, ontwikkeling en performance van medewerkers door een optimale verbinding te maken tussen de organisatie (strategie, structuur en cultuur) en de medewerkers (wensen, mogelijkheden en situatie). Competentiemanagement: het proces waarbij gericht geëvalueerd en gestuurd wordt op de ontwikkeling van competenties (zoals kennis, vaardigheden en gedrag) van medewerkers en dit als basis dient voor andere HR-instrumenten, zoals opleidingen en loopbaanbeleid.

Definities II Beoordelen: het proces waarbij het functioneren (zoals inzet, deskundigheid en prestaties) van de beoordeelde (de medewerker) wordt besproken en beoordeeld door een beoordelaar (meestal Leidinggevende). Gedifferentieerde beloning: beloningsbeleid waarbij de vorm en hoogte van de beloning variëren, afhankelijk van de prestaties van medewerkers of groepen.

Performancemanagement

Consequenties beoordeling functioneren

Reden geen beoordeling

Functioneringsgesprekken

POP-gesprekken

Competentiemanagement

Doel competentiemanagement

Beloningsvormen

Gedifferentieerde beloning

Reden geen gedifferentieerde beloning

Beoordelingsafhankelijke beloning belangrijk thema

Onderscheid moet mogelijk zijn

Differentiëren noodzakelijk?

Zijn medewerkers tevreden over beloningsbeleid?

Eerste conclusies Binnen veel meer instellingen dan in 2005 worden op gestructureerde wijze functionerings- en pop-gesprekken gevoerd. Competentiemanagement is een belangrijk thema binnen veel instellingen. Vrijwel alle instellingen geven medewerkers automatisch een jaarlijkse periodieke verhoging. Bij slechts 3% van de instellingen is de beoordeling van invloed op de beloning. Belangrijkste argument geen gedifferentieerde beloning: afwezigheid van een beoordelingsinstrument.