Beoordelen in de zorg lonend?
Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten Eerste conclusiesEerste conclusies
Onderzoeksopzet Uitgangspunt was onderzoek Vragenlijst opgesteld voor zowel werknemers als werkgevers. Raad van Bestuur van de zorginstellingen in Nederland per brief geïnformeerd over onderzoek. FWG-contactpersonen via benaderd voor deelname aan het onderzoek. Bij het ontbreken van een FWG-contactpersoon is de HR-verantwoordelijke per brief benaderd.
Onderzoeksverantwoording 777 instellingen benaderd. 209 deelnemers. 27% van de totaal benaderde instellingen. 82% van het aantal instellingen dat begonnen is met het invullen van de vragenlijst.
Deelnemende instellingen per branche
Verdeling deelnemers naar grootte
Definities I Performancemanagement: het op systematische wijze zorgen voor de inzet, inzetbaarheid, ontwikkeling en performance van medewerkers door een optimale verbinding te maken tussen de organisatie (strategie, structuur en cultuur) en de medewerkers (wensen, mogelijkheden en situatie). Competentiemanagement: het proces waarbij gericht geëvalueerd en gestuurd wordt op de ontwikkeling van competenties (zoals kennis, vaardigheden en gedrag) van medewerkers en dit als basis dient voor andere HR-instrumenten, zoals opleidingen en loopbaanbeleid.
Definities II Beoordelen: het proces waarbij het functioneren (zoals inzet, deskundigheid en prestaties) van de beoordeelde (de medewerker) wordt besproken en beoordeeld door een beoordelaar (meestal Leidinggevende). Gedifferentieerde beloning: beloningsbeleid waarbij de vorm en hoogte van de beloning variëren, afhankelijk van de prestaties van medewerkers of groepen.
Performancemanagement
Consequenties beoordeling functioneren
Reden geen beoordeling
Functioneringsgesprekken
POP-gesprekken
Competentiemanagement
Doel competentiemanagement
Beloningsvormen
Gedifferentieerde beloning
Reden geen gedifferentieerde beloning
Beoordelingsafhankelijke beloning belangrijk thema
Onderscheid moet mogelijk zijn
Differentiëren noodzakelijk?
Zijn medewerkers tevreden over beloningsbeleid?
Eerste conclusies Binnen veel meer instellingen dan in 2005 worden op gestructureerde wijze functionerings- en pop-gesprekken gevoerd. Competentiemanagement is een belangrijk thema binnen veel instellingen. Vrijwel alle instellingen geven medewerkers automatisch een jaarlijkse periodieke verhoging. Bij slechts 3% van de instellingen is de beoordeling van invloed op de beloning. Belangrijkste argument geen gedifferentieerde beloning: afwezigheid van een beoordelingsinstrument.