Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012
5 pilotgemeenten
Programma Conclusies Specifieke conclusies tav KPI’s Aanbevelingen
Conclusies -Alle gemeenten zien in dat de verantwoordelijkheid in hoge mate komt te liggen bij de gemeente -De meeste gemeenten hebben geen ervaring met het opstellen van rapportages
-Het is een zoektocht naar de vorm van de analyse - Het is een uitdaging om de rapportage interessant te maken voor de bestuurders -Het voortouw wordt (in hoge mate) genomen door de archiefinspecteur -De samenwerking tussen DIV en archiefinspectie loopt niet vanzelf
-De wetswijziging kan het bewustzijn binnen de gehele organisatie vergroten -Er is de wil aanwezig om te komen tot een openbare rapportage op
Specifieke conclusies t.a.v. de KPI”s De beantwoording van de KPI’s laat weinig ruimte voor nuances: het is ja of nee. Het IPO heeft in mei 2012 het Aanvullend beleidskader voor het interbestuurlijk archieftoezicht: Nieuwe schoenen vastgesteld. Daarin zijn de provinciale toezichtcriteria vastgesteld. De relatie tussen de KPI’s en de provinciale toezichtcriteria is onduidelijk.
Specifieke conclusies t.a.v. de KPI”s Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen overgebrachte en niet-overgebrachte archieven. Niet ieder aspect heeft in de beleving hetzelfde belang of gewicht; hoe bepaal je hoe de gemeente presteert? Hoe moeten de KPI’s worden gemeten? hoe vergelijk je de score van de gemeente met andere gemeenten?
Aanbevelingen 1 Maak gebruik van de KPI’s en stel een rapportage op voor B&W/Gemeenteraad 2 Deel ervaringen met je collega’s 3 Betrek intern collega’s om de analyse multidisciplinair op te pakken
Specifiek voor archiefinspecteurs: -Ga met elkaar in gesprek en kom tot afstemming en verdere professionalisering Specifiek voor de VNG: - Draag zorg voor coördinatie en beheer
Concrete tips * Deel je ervaringen op * Zoek manieren om het onderwerp op de agenda te krijgen
Vragen na vandaag: 06 –