Voorbeeld risico advisering burgemeester

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Corporate Portfolio Management
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Jaar van transport en veiligheid
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
VEILIGHEID. De bewoners van St. De Heem zijn –Er op vrijwillige basis –Komen soms uit niet stedelijke omgeving en zijn uiteindelijk in de stad terecht.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
  Droogbed (+) cursus.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Prince2 Componenten.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Project Incidentscenario Jaar van Transport en Veiligheid Zuid-Holland.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Producten & Werkprocessen
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
ILT Resultaten Inspectie Baanwerken
2014 EVALUATIES N+1.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
De (T)OR en de bestuurder
Algemene Leden Vergadering MHCV
Visie & Strategie.
Project Rampenoefening. Samenhang Intentie om Incidentscenario, Rampenoefening en Bestuurlijke Conferentie te laten samenhangen Opgeleverde scenario.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
KRW-doelafleiding SGBP Wensen voor een werkwijze.
Kortsluiting op een 10/3kV transformator Managementsamenvatting onderzoek ernstig incident 24 september te Ommen Versie november 2012 “Ja, dit kan.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Het jaar van de waarheid!
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
VEILIGHEID RONDOM MIJN EVENEMENT Hoe organiseer ik dat? Jan Dirk Nijkamp Assen, 27 september 2012.
Evenementen informatiekaart (naam evenement) Datum evenement
Routekaart verbreed GRP
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Integraal veiligheidsplan
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Rapportage van voortgang of status
Toelichting onderzoek productiewater NAM
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Transcript van de presentatie:

Voorbeeld risico advisering burgemeester Behorend bij de blog: Projectmanagement en de advisering aan de burgemeester Voorbeeld risico advisering burgemeester ‘Evenement’   Risico Beschrijving Tegenmaatregel 1 Evenementlocatie Het evenement vindt plaats op een locatie met slechts twee uitgangen, omringd door water en waarvan de vluchtwegen en calamiteitenroutes elkaar kruisen. Het evenement trekt ieder jaar meer publiek en het wordt drukker in de stad. Mogelijke gevolgen bij incidenten: bezoekers kunnen niet tijdig het terrein verlaten, hulpdiensten kunnen het terrein niet opkomen, een incident op deze locatie kent een kettingreactie naar een of meerdere andere evenemententerrein(en). Preventie: wijziging evenementlocatie naar een locatie die ook een incidentscenario aankan. Reductie: afgestemde operationele ontruimingsprotocollen. Acceptatie: de keuze voor deze locatie is een bewuste acceptatie van de genoemde mogelijke gevolgen. 2 Bezoekerstelling/ publieksdichtheid Het is onbekend hoeveel bezoekers de verschillende deelevenementen trekken; een bezoekerstelling is gewenst. Mogelijke gevolgen: ontoereikende mobiliteitsmaatregelen, ontoereikende crowdmanagementsmaatregelen, overcrowding, verkeersopstoppingen, slecht kunnen volgen van trends en ontwikkelingen t.a.v. vol=vol scenario. Preventie: aantallen bezoekers tellen. Reductie: scenario ‘Grote drukte op het evenement’ ism met alle partners operationeel uitwerken en afstemmen Acceptatie: bewust accepteren van de mogelijke gevolgen 3 Afval en glaswerk in de binnenstad / reactietijd schoonmaak Vorig jaar is geconstateerd dat er veel zwerfvuil was. Dit afval werd achtergelaten door bezoekers. Daarnaast zaten vuilnisbakken en containers overvol. Het opruimen van dit vuil en het leegmaken van vuilnisbakken en containers laat te lang op zich wachten. Mogelijk gevolgen: door bezoekers meegebracht glaswerk veroorzaakt persoonlijk letsel bij ordeverstoring of anderszins. Daarnaast een vuil straatbeeld, wat bijdraagt aan een sfeer van wetteloosheid. Preventie: goede planning voor het opruimen, voldoende capaciteit en directe beschikbaarheid van de gemeentelijke schoonmaakdienst. Reductie: - Acceptatie: het is onacceptabel dat er onvoldoende wordt opgeruimd. 4 Visitatie en toegangscontrole Als de druk toeneemt op de toegangspoort, wordt de kwaliteit van de visitatie minder. Er is geconstateerd dat dit soms al gebeurt bij tien wachtenden. Mogelijk gevolgen: ongewenste voorwerpen (messen, slagwapens, etc) en glaswerk gaan mee het terrein op. Bij mogelijk optreden op het terrein zijn dit voorwerpen waar flink persoonlijk letsel mee kan worden aangericht. Bezoekers die doelbewust deze voorwerpen met zich mee willen nemen het terrein op, wachten tot het druk wordt bij de toegangspoort en gaan dan weloverwogen in de rij staan. Preventie: de organisatie mag de visitatie niet zelfstandig wijzigen. De organisatie dient haar voorstel af te stemmen het VO. Uiteindelijk besluit het VO of de visitatie ook daadwerkelijk anders wordt. Handhaving: het voorstel is om bij constatering handhavend op te treden met een bestuurlijke boete van serieuze aard. Bij meerdere constateringen een gelijkluidend aantal bestuurlijke boetes. Acceptatie: Het is onacceptabel voor het bevoegd gezag dat de visitatie zelfstandig aangepast wordt. Marit Elders Projectmanager Veiligheid M 06 23 301 273 W www.aetsveld.com B www.evenementenveiligheid.com Twitter: @maritelders De burgemeester weegt uiteenlopende belangen af, luistert naar de diverse standpunten en maakt zijn eigen risico inschatting. Hoe kan de methodiek voor het managen van projecten helpen in de veiligheidsadvisering  aan de burgemeester in bijvoorbeeld evenementenveiligheid?

Voorbeeld risico log gedurende de voorbereiding Behorend bij de blog: Projectmanagement en de advisering aan de burgemeester Voorbeeld risico log gedurende de voorbereiding ‘Evenement’ Risico Log Volgnummer : 03 Datum : 20-06-2013   = Niet onder controle = Controleverlies dreigt. Acties vereist = In controle N° Type Risico Risico beschrijving Besluit Factor G/O /R Status  1 S Evenementlocatie Gemonitord door het Veiligheidsoverleg Eigenaarschap: Directeur Veiligheid gemeente   Calamity scenario: Het evenement vindt plaats op een locatie met slechts twee uitgangen, omringd door water en waarvan de vluchtwegen en calamiteitenroutes elkaar kruisen. Het evenement trekt ieder jaar meer publiek en het wordt drukker in de stad. Consequences: bezoekers kunnen niet tijdig het terrein verlaten, hulpdiensten kunnen het terrein niet opkomen, een incident op deze locatie kent een kettingreactie naar een of meerdere andere evenemententerrein(en). Preventie: wijziging evenementlocatie naar een locatie die ook een incidentscenario aankan. 3*5= 15 O De memo is opgesteld en voorgelegd aan het College ter besluitvorming. De doorlooptijd van de te nemen stappen is te lang.  2 Bezoekerstellen Line responsibility: medewerker Openbare Orde en Veiligheid gemeente Het is onbekend hoeveel bezoekers de verschillende deelevenementen trekken; een bezoekerstelling is gewenst. Mogelijke gevolgen: ontoereikende mobiliteitsmaatregelen, ontoereikende crowdmanagementsmaatregelen, overcrowding, verkeersopstoppingen, slecht kunnen volgen van trends en ontwikkelingen t.a.v. vol=vol scenario. Calamiteitenplan: scenario ‘Grote drukte op het evenement’ ism met alle partners operationeel uitwerken en afstemmen . 4*5= 20 G Er is een operationeel afstemmingsoverleg geweest. Alle partners werken hun acties uit en conformeert zich aan de planning. Oefening gepland. De tabel beschrijft de bedreigingen voor het realiseren van evenementenveiligheid op evenement X beschreven met de management de kans dat de bedreiging zich voordoet en de impact (schaal 1-5. De laatste kolom beschrijft de risicofactor (kans * impact). Door deze methode te gebruiken kunnen er afwegingen gemaakt worden om de bedreigingen en te nemen acties te prioriteren. Gedurende de voorbereiding van dit evenement, wordt er een risico log bijgehouden welke wordt geraporteerd aan de Stuurgroep: - De burgemeester: als voorzitter, opdrachtgever en eindverantwoordelijke voor de Veiligheid bij een evenement - De gemeentesecretaris: als leverancier van de regie op het voorbereidingsproces, de te nemen acties en maatregelen - De politiechef: als partij die het meeste hinder ondervindt wanneer zaken niet vooraf zijn geregeld   Er zijn verschillende risico’s te onderkennen I = Interne risico’s E = Externe risico’s R = Risico in ‘rust’-situatie S = Scenario risico; een risico dat zich voordoet wanneer een bepaald scenario Beslissing : P=Preventie, R=Reductie, C= Calamiteitenplan, A=Acceptatie. Risk-factor : 1= kleine kans/ kleine impact, 5 = grote kans/ grote impact Marit Elders Projectmanager Veiligheid M 06 23 301 273 W www.aetsveld.com B www.evenementenveiligheid.com Twitter: @maritelders De burgemeester weegt uiteenlopende belangen af, luistert naar de diverse standpunten en maakt zijn eigen risico inschatting. Hoe kan de methodiek voor het managen van projecten helpen in de veiligheidsadvisering  aan de burgemeester in bijvoorbeeld evenementenveiligheid?