Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Communicatie en draagvlak
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Leiderschap bij verandering
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Ouders en Kinderen Centraal
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Maatschappelijk Aanbesteden
Een continue verbeterende dienstverlening
Waardenmanagement De Transities
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Human Dynamics.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Betrokkenheid op de werkvloer
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
Visie informatievoorziening
Beleidsinformatie Jeugd
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Zaakgericht werken, wat is het, wat kun je er mee?
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 A-94 A-94.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?

Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Informatieplanning vervolg I-atelier GMT 7 juni 2013
Visie en strategie Les 4: strategie.
SHEQ SHQ.
Werkgevers wendbaar aan de slag
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
“Omgeving in beweging”
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken Annelie Dijk Leergang Informatiespecialist 2 mei 2014

Uit: Einstein en de kunst van het zeilen. A. de Graaf & K. Kunst (2012)

De organisatiecultuur, medewerker en aanpak centraal

5 blokkades bij verandering Top is onduidelijk over de verandering Management zorgt er niet voor dat men leert van elkaars problemen en ervaringen Afspraak is hier geen afspraak Visie en beleid wordt niet goed overgebracht aan medewerkers Verandering is hier: - Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al - Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen - Ik wil wel, maar mijn collega’s zijn nog niet zover - Ik wil wel, maar dan moeten zij mij eerst een precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen

Bereiken van gewenst effect bij verandering Communiceer over visie en geef focus Stel de lijnorganisatie verantwoordelijk Organiseer en monitor ‘wel veranderen maar niet veranderd worden’ Behoudt het primaire proces als leidend

Verandering in perspectief Een aantal voorbeelden: Samenhang met andere veranderingen - bezuiniging versus dienstverlening - conflicterende implementatiestrategieën - planning en budgettering - divers applicatielandschap  Belang van een helder digitaliseringsbeleid

Verandering in perspectief 2. Duurzame verandering in houding en gedrag - routine/doen - benoem de noodzaak van de verandering - maak voordelen inzichtelijk voor iedere medewerker - creëer voldoende leermogelijkheden

Conclusie: de veelzijdigheid van DIV Veelzijdig omdat: - Diversiteit aan medewerkers - Nieuwe, ‘veelzijdige’ taken voor DIV Bekijk verandering meer vanuit de medewerker en de organisatiecultuur om ook digitalisering van het informatiehuishouden tot een succes te maken.