Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken Annelie Dijk Leergang Informatiespecialist 2 mei 2014
Uit: Einstein en de kunst van het zeilen. A. de Graaf & K. Kunst (2012)
De organisatiecultuur, medewerker en aanpak centraal
5 blokkades bij verandering Top is onduidelijk over de verandering Management zorgt er niet voor dat men leert van elkaars problemen en ervaringen Afspraak is hier geen afspraak Visie en beleid wordt niet goed overgebracht aan medewerkers Verandering is hier: - Ik wil wel, maar we doen dit eigenlijk al - Ik wil wel, maar dan moeten ze ons eerst de middelen verschaffen - Ik wil wel, maar mijn collega’s zijn nog niet zover - Ik wil wel, maar dan moeten zij mij eerst een precies vertellen wat wij dan nu niet goed doen
Bereiken van gewenst effect bij verandering Communiceer over visie en geef focus Stel de lijnorganisatie verantwoordelijk Organiseer en monitor ‘wel veranderen maar niet veranderd worden’ Behoudt het primaire proces als leidend
Verandering in perspectief Een aantal voorbeelden: Samenhang met andere veranderingen - bezuiniging versus dienstverlening - conflicterende implementatiestrategieën - planning en budgettering - divers applicatielandschap Belang van een helder digitaliseringsbeleid
Verandering in perspectief 2. Duurzame verandering in houding en gedrag - routine/doen - benoem de noodzaak van de verandering - maak voordelen inzichtelijk voor iedere medewerker - creëer voldoende leermogelijkheden
Conclusie: de veelzijdigheid van DIV Veelzijdig omdat: - Diversiteit aan medewerkers - Nieuwe, ‘veelzijdige’ taken voor DIV Bekijk verandering meer vanuit de medewerker en de organisatiecultuur om ook digitalisering van het informatiehuishouden tot een succes te maken.