Hoe zou een universiteit om moeten gaan met religie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De islam De islam.
Advertisements

Leven in de kracht van de Heilige Geest
Filosofie Op HAVO en VWO.
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Gebed voor het AK XXII.
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Woord van Leven April 2014.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
De Islam.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Paulus en Israël Romeinen steen des aanstoots, rots van ergernis Rom.9:33.
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
Romeinen Denken en Dienen. En de God van de volharding en van de vertroosting – Israël! Deuteronomium 8:2-5; 29:5 moge u geven hetzelfde gezind.
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Eerbied voor een keuze De hel bestaat niet … ?. Genesis 1:28 / 31   En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de.
Multiculti.
Doop Friso Sake Looij en Bastiaan Mike van Noordenne Zondag 10 Mei 2009 Jesaja 49: 15 Zou het mogelijk zijn dat een moeder haar kind zou kunnen vergeten,
De zuilen van de Islam Neem over in Jouw schrift
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
ISLAM.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Welkom in de samenkomst. Hebreeen 12 Hebreeen Daarom dan ook, alzo wij door zo’n grote menigte geloofsgetuigen omringd zijn, laat ons afleggen.
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Verlangen naar licht.
Hoe luister je naar de wet van God?
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Zondag 23 oktober 2011 Doop van Roos Mirjam Klein
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
30 november 2014 Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
In Uw licht zien wij het Licht
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Exodus 13: De Here ging voor hen uit, des daags in een wolkkolom om hen te leiden op de weg, en des nachts in een vuurkolom om hun voor te lichten,
IPC Nederland.
EEN VOOR ALLEN allen voor één n.a.v. Joh. 16:32-33, Mt. 26:31, Joh. 16:4-7, Hd. 1: mei 2015 R.Rausch © HEMELVAART Evangelische Baptistengemeente.
Ga dan op weg… De missie van de Verlosser
In deze dienst zal Ds. Verbree Voorgaan
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
1 Het goede leven En iemand uit de menigte zei tegen Hem: Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen. 14 Maar Hij zei tegen.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Curieuze Kinderen Basis Levens Vragen 1.Begin: Wat is onze oorsprong? 2.Betekenis: Waarom leef ik? 3.Bestemming: Waar gaan we heen? 4.Bewustheid: Hoe.
& God verheugd Zich in ons en heeft ons zeer lief
Workshop Identiteit?.
Toegewijd aan de Bijbel. Ezra 7:1 en 6 Later, tijdens de regering van Artaxerxes, de koning van Perzië, vertrok een zekere Ezra uit Babylonië. Hij was.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Teleurgesteld in mensen Teleurgesteld in God Teleurgesteld in zichzelf  
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Brief aan de Galaten -8- Paulus en de anderen. Damascus – (na roeping) Arabië - tijd onbekend Damascus – 3 jaar Jeruzalem - 15 dagen Syrië en Cilicië.
Geschiedenis De verlichting, wat was dat ookal weer? Daarvoor de Renaissance (wedergeboorte, van wat?) De exotische mens (Teylers museum) (blanke mens.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
De Islam Circa 610 n. C..
De Islam Circa 610 n. C..
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Transcript van de presentatie:

Hoe zou een universiteit om moeten gaan met religie? De universiteit is een instituut waar de studenten hun competenties ( kennis, vaardigheden en eigenschappen) kunnen ontwikkelen. Naast de ontwikkeling van de vaardigheden ontwikkelen de studenten ook hun identiteit. De ontwikkeling van de identiteit vindt echter ook plaats op de universiteit.

Religie en wetenschap In landen waar verschillende culturen met elkaar samenleven botsen de subculturen met de dominerende cultuur. Veel jongeren met een allochtone achtergrond beleven een identiteitcrisis (psychische klachten). Op deze leeftijd is men op zoek naar eigen identiteit.

Een zoektocht naar eigen identiteit In die zoektocht kunnen de buitenstaanders vormen van extreme uitingen waarnemen. Het is van belang dat de jongeren de ruimte en de tijd krijgen om hun identiteit te kunnen ontwikkelen en er een juiste vorm aan te geven. Onderscheid maken tussen terrorisme en extremisme (de strenge interpretatie van godsdienst). In de jaren tachtig waren de jongeren van mijn generatie niet anders dan wat wij nu zien.

De studie en ervaring leiden naar de weg van het midden Ze hebben toen ook extreme beleving van de islam getoond. De studie, ervaring en de leeftijd heeft veel jongeren van mijn generatie naar de weg van het midden geleid. Het debat over de identiteit van moslimjongeren is actueel geworden.

Helaas wordt vaak over de moslims gedebatteerd en geschreven; de moslimjongeren staan buiten deze debatten. Het is van belang dat de universiteit een leidende rol moet spelen om met verschillende opvattingen en overtuiging in dialoog te gaan. Respect voor elkaars overtuigingen en opvattingen moet voorop staan.

Respect & dialoog Dialoog is de enige succesvolle methode, die tot constructieve oplossingen kan leiden. Verbieden en vrijheid beperken biedt echter geen oplossing. Vrijheidsbeperking is de voedingsbodem voor radicalisering, extremisme en terrorisme (dictatuur landen zijn een goed voorbeeld).

De profeet Mohammed v.z.m.h. wijst de radicalisering af Hij zei: «passen jullie op voor extremisme in de religie want hetgeen dat de mensen voor jullie vernietigd heeft, is het extremisme in de religie » An-Nasaai. «Religie (islam) is gemakkelijk. Iedereen die zichzelf overbelast in zijn religie zal erdoor worden overtroffen.. Streef dus naar middelmatigheid » hadith.

Onderscheid makken tussen primaire en secundaire vraagstukken. De islamologie moet niet overgelaten worden aan amateurs. Primaire vraagstukken (oesoel-ad-dien): geboden en verboden die eenduidig in de Koran zijn geschreven. Secundaire vraagstukken (foeroe’-ad-dien) hier past de hadith:”Wees gemakkelijk en maak de zaken niet ingewikkeld” Bochari. Vergevingsgebied (mantiqat -al-’afoue)

Geen religieuze beperkingen voor wetenschap De islam staat de wetenschappelijke vooruitgang niet in de weg. De Koran heeft de wetenschap niet gehinderd, maar juist aangemoedigd. Al-Hassan ibn al- Haytham (965 – 1040) (zijn degenen die kennis hebben gelijk aan degenen die geen kennis hebben?) 39/9.

Ethische beperkingen De wetenschappers dienen wel moreel verantwoordelijk te handelen. Wetenschap moet niet leiden tot het beschadigen van het leven, verstand en van de voortplanting van de mens.

Geloof en wetenschap zijn in de Islam innig verbonden. De Koran moedigt mensen aan om door de wereld te reizen, om de tekenen en patronen van Allah te bekijken. Ibn Batoeta (1304 -1377) (Hebben zij dan niet op de aarde rondgereisd, zodat zij konden zien hoe het einde was van hen die er voor hen waren …?) 35/44.

De verdeling van de erfenis in de Koran Deze heeft bij de moslimwetenschappers speciaal interesse gewekt in de wiskunde. Mohammed ibn Moesa al-Chwarizm 781 – 847. Casus: Nabestaanden zijn: dochter, echtgenote, moeder, oma en vader.

Koran & Astronomie (Hij is Degene Die de zon gemaakt heeft als verlichting en de maan als lichten. Hij bepaalde haar standen opdat jullie de jaartelling zouden kennen en de berekening) 10/5.

Koran & Astronomie De maan en de zon zijn van vitaal belang in het dagelijks leven van elke moslim. (salaat tijden, begin en einde van de ramadan, tijd bepalen van het onthouden van eten en het verbreken van het vasten) Qibla bepalen. Omar Al-Khayyam 1040 -1131).

Een religieuze wetenschapper De islamitische bronnen zijn onderhevig aan zeer strenge wetenschappelijke criteria. Zowel de koran als de soennah zijn onderhevig aan wetenschappelijke criteria. Vanaf de eerste eeuw van de islam ontstonden discussies tussen de geleerden over de overleveringen (koran en soennah) en het verstand.

Drie scholen Al-asha’ira zien dat de overlevering het zwaarste weegt. Al-moe’tazila zien dat het verstand het zwaarste weegt. Al-matoeridaya hebben de brug geslagen tussen al-asha’ira en al-moe’tazila. Ze zien dat er een overeenstemming tussen de overleveringen en het Verstand is.

Twee wetscholen madrasat al-hadith (letterlijk interpretatie van heilige teksten). En madrasat ar-ra’y ( interpretatie van de heilige teksten op basis van maqasied as- sari’a, Filosofie van de Islamitische fiqh)

Gradatie van de koran De moslimwetenschappers hebben de Koran in drie gradaties onderscheiden: Al-motawatir is hetgeen is overgebracht door talriike vertellers (generatie op generatie), namelijk dat het niet denkbaar is dat zij zijn overeengekomen om een onwaarheid te verspreiden (onbetwistbare in zijn geloofwaardigheid). Al-mashhur en shath: deze twee worden niet als Koran beschouwd.

Gradaties van de hadith ‘ilm ar-ridjaal (een studies binnen hadith wetenschap waarin de overleveraars van hadith worden geëvalueerd) Betrouwbaarheid en geheugen van de overleveraars worden uiterst kritisch getoetst. Afhankelijk van deze criteria wordt de gradatie van de hadith bepaald:

Gradaties van de hadith Zeer betrouwbaar Betrouwbaar Minder betrouwbaar Zeer minder betrouwbaar Onaanvaardbaar

Vragen In Nederland vinden we de vrijheid van meningsuiting en van godsdienst belangrijk. Als u de vrijheid om uw eigen leven te leiden belangrijk vindt, hoe kijkt u naar de vrijheid van anderen? Wat betekent respect voor u? Er zijn mensen die de islam zien als een grote bedreiging voor de vrijheid. Wat merkt u zelf van deze bedreiging? Universiteiten komen onder druk te staan. Als moslim zijnde, wat is uw rol om die druk te verlichten? U bent een toekomstig wetenschapper, u leert gedurende uw studie competenties en vaardigheden met als doel een competente en onafhankelijke wetenschapper te zijn. Hoe kijkt u naar het bestaan?