Regionale opleidingsschool West Friesland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
De blinde vlekken van leraren en leraren-opleiders
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
De weg naar de competente docent
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Vernieuwend vakmanschap
Korte introductie tot het principe
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Ondernemendheid in het vmbo
De kubus van CSPE succesfactoren!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Geïntegreerde schoolverbetering
Reflecteren.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Toekomstgericht personeelsbeleid
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Personeelsbeleid Sirius
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Regionale opleidingsschool West Friesland De aftrap Regionale opleidingsschool West Friesland 6 december 2006 Marco Snoek, HvA

Waarom doe je mee? Speerpunten van het project Project van werkgevers of werknemers? Waarom ik tegen opleiden-in-de-school ben U weet niet waar u aan begonnen bent U bent toch een academische dieptepilot Veranderingsbekwaam: is uw team er wel klaar voor?

Waarom doe je mee? Om te scoren?

In welk doel?

Speerpunten van het project

Relatie onderwijs-arbeidsmarkt “Vaak van binnen naar buiten: wat heeft beroepsonderwijs nodig van ‘bedrijfsleven’? Bedrijven zijn meer dan afnemers van afgestudeerden: co-makers van competentieontwikkeling en aanbieders van betekenisvolle leeromgevingen Potentie van relatie beroepsonderwijs – arbeidsmarkt alleen optimaal als beroepsonderwijs de rationales van bedrijven expliciet en serieus betrekken”  meer dan alleen opleiden: organisatie-ontwikkeling en professionalisering

Speerpunten van het project Opleidingstrajecten Opleidingsplan (schoolspecifiek) Betrokkenheid in opleidingsproces (overdragen van opleidingsonderdelen) Voldoende instroom Lerende organisaties Onderwijsontwikkeling en personeelsbeleid Competentieontwikkeling zittend personeel Opleidingsbureau Gekwalificeerde opleiders-in-de-school

Van werkgevers of werknemers? Kritiek op gebrek aan professionele ruimte voor de leraar Kritiek op de dominante positie van managers en bestuurders Wie wil dit project eigenlijk? Noodzaak voor beroepsgroep die haar eigen kwaliteit regelt Beroepsgroep zelf betrokken bij eigen beroepsopleiding

Verantwoordelijkheid voor beroepskwaliteit Vrijblijvendheid is kenmerk van de schoolcultuur. Het ontbreekt aan kwaliteitsbesef Als wij het niet doen, doen anderen het! Het is tijd voor een pedagogische tuchtcommissie!

Wat is beroepskwaliteit? Bekwaamheidseisen voor leraren “Standards are evil constructs imposed by the government to control the teacher (education)” Welke kernkwaliteiten? Eigenaarschap! In hoeverre zijn studenten eigenaar van de kwaliteitsbeschrijvingen? Kwaliteit van buitenaf of van binnenuit? “Wat is voor jou leraarskwaliteit?” Eisen vanuit samenleving Kwaliteitscontrole Overheid Kwalificaties Functie-eisen Lerarenopleiding Beroeps-kwaliteit Bekwaamheids-eisen School (Na)scholing Personeelsbeleid Competenties Leraar Persoonlijke ontwikkeling

Opleiders van leraren educator www.velon.nl

Valkuilen van opleiden-in-de-school Inteelt en naar binnengerichtheid Vervlakking en gebrek aan diepgang

Rolmodellen De dubbele bodem van de lerarenopleider Voorbeeldgedrag naar studenten toe Reflecteert en leert u expliciet en systematisch? Doet u dat samen met collega’s? Maakt u dat zichtbaar naar studenten? Geeft u elkaar feedback op de kwaliteit van de reflectie?! Bent u geloofwaardig naar studenten toe?

Opleiden en innoveren Opleiden, professionaliseren & innoveren onlosmakelijk verbonden Leergemeenschappen binnen de school Gedeelde kennis  vastleggen Opleidingsschool = academische school! Kritische, reflectieve onderzoekende houding (bij uzelf en bij studenten)

Veranderingsbekwame leraren Zelf verandering kunnen vormgeven De leraar als verandermanager Out-of-the-box denken: Wat gebeurt er in de samenleving? Wat zijn de consequenties voor de school/de leraar?

Tot slot Bezint eer ge begint … Verbeter de wereld en begin bij jezelf … Opleiden in de school is niet een ‘taak erbij’ maar raakt het hart van het beroep en de school Bent u daar klaar voor?

Een gezin op de camping Marco Snoek, HvA

De familie Geel Vader beslist Verborgen agenda’s Onderhandelingen, lobbyen en compromissen Marco Snoek, HvA

Familie de Blaauw Goed voorbereid en volledig gepland Overladen programma Weinig flexibel Haast / geen tijd Marco Snoek, HvA

De familie Groen Voortdurende reflectie Heeft iedereen het naar zijn zin? Besluiteloos, voortdurende discussies Gemiste kansen Marco Snoek, HvA

De familie de Roode Gezelligheid centraal Hoe meer zielen hoe meer vreugd Met z’n allen … Sociaal Marco Snoek, HvA

Familie de Wit Ongepland Open staan voor verrassingen Weinig focus GA JE MEE VERDWALEN IK WEET DE WEG Marco Snoek, HvA

Uw team op de camping? Welke metafoor past bij uw team? Hoe voorkomt u de valkuilen?