Regionale opleidingsschool West Friesland De aftrap Regionale opleidingsschool West Friesland 6 december 2006 Marco Snoek, HvA
Waarom doe je mee? Speerpunten van het project Project van werkgevers of werknemers? Waarom ik tegen opleiden-in-de-school ben U weet niet waar u aan begonnen bent U bent toch een academische dieptepilot Veranderingsbekwaam: is uw team er wel klaar voor?
Waarom doe je mee? Om te scoren?
In welk doel?
Speerpunten van het project
Relatie onderwijs-arbeidsmarkt “Vaak van binnen naar buiten: wat heeft beroepsonderwijs nodig van ‘bedrijfsleven’? Bedrijven zijn meer dan afnemers van afgestudeerden: co-makers van competentieontwikkeling en aanbieders van betekenisvolle leeromgevingen Potentie van relatie beroepsonderwijs – arbeidsmarkt alleen optimaal als beroepsonderwijs de rationales van bedrijven expliciet en serieus betrekken” meer dan alleen opleiden: organisatie-ontwikkeling en professionalisering
Speerpunten van het project Opleidingstrajecten Opleidingsplan (schoolspecifiek) Betrokkenheid in opleidingsproces (overdragen van opleidingsonderdelen) Voldoende instroom Lerende organisaties Onderwijsontwikkeling en personeelsbeleid Competentieontwikkeling zittend personeel Opleidingsbureau Gekwalificeerde opleiders-in-de-school
Van werkgevers of werknemers? Kritiek op gebrek aan professionele ruimte voor de leraar Kritiek op de dominante positie van managers en bestuurders Wie wil dit project eigenlijk? Noodzaak voor beroepsgroep die haar eigen kwaliteit regelt Beroepsgroep zelf betrokken bij eigen beroepsopleiding
Verantwoordelijkheid voor beroepskwaliteit Vrijblijvendheid is kenmerk van de schoolcultuur. Het ontbreekt aan kwaliteitsbesef Als wij het niet doen, doen anderen het! Het is tijd voor een pedagogische tuchtcommissie!
Wat is beroepskwaliteit? Bekwaamheidseisen voor leraren “Standards are evil constructs imposed by the government to control the teacher (education)” Welke kernkwaliteiten? Eigenaarschap! In hoeverre zijn studenten eigenaar van de kwaliteitsbeschrijvingen? Kwaliteit van buitenaf of van binnenuit? “Wat is voor jou leraarskwaliteit?” Eisen vanuit samenleving Kwaliteitscontrole Overheid Kwalificaties Functie-eisen Lerarenopleiding Beroeps-kwaliteit Bekwaamheids-eisen School (Na)scholing Personeelsbeleid Competenties Leraar Persoonlijke ontwikkeling
Opleiders van leraren educator www.velon.nl
Valkuilen van opleiden-in-de-school Inteelt en naar binnengerichtheid Vervlakking en gebrek aan diepgang
Rolmodellen De dubbele bodem van de lerarenopleider Voorbeeldgedrag naar studenten toe Reflecteert en leert u expliciet en systematisch? Doet u dat samen met collega’s? Maakt u dat zichtbaar naar studenten? Geeft u elkaar feedback op de kwaliteit van de reflectie?! Bent u geloofwaardig naar studenten toe?
Opleiden en innoveren Opleiden, professionaliseren & innoveren onlosmakelijk verbonden Leergemeenschappen binnen de school Gedeelde kennis vastleggen Opleidingsschool = academische school! Kritische, reflectieve onderzoekende houding (bij uzelf en bij studenten)
Veranderingsbekwame leraren Zelf verandering kunnen vormgeven De leraar als verandermanager Out-of-the-box denken: Wat gebeurt er in de samenleving? Wat zijn de consequenties voor de school/de leraar?
Tot slot Bezint eer ge begint … Verbeter de wereld en begin bij jezelf … Opleiden in de school is niet een ‘taak erbij’ maar raakt het hart van het beroep en de school Bent u daar klaar voor?
Een gezin op de camping Marco Snoek, HvA
De familie Geel Vader beslist Verborgen agenda’s Onderhandelingen, lobbyen en compromissen Marco Snoek, HvA
Familie de Blaauw Goed voorbereid en volledig gepland Overladen programma Weinig flexibel Haast / geen tijd Marco Snoek, HvA
De familie Groen Voortdurende reflectie Heeft iedereen het naar zijn zin? Besluiteloos, voortdurende discussies Gemiste kansen Marco Snoek, HvA
De familie de Roode Gezelligheid centraal Hoe meer zielen hoe meer vreugd Met z’n allen … Sociaal Marco Snoek, HvA
Familie de Wit Ongepland Open staan voor verrassingen Weinig focus GA JE MEE VERDWALEN IK WEET DE WEG Marco Snoek, HvA
Uw team op de camping? Welke metafoor past bij uw team? Hoe voorkomt u de valkuilen?