Proeve van Bekwaamheid Niveau 3 Verzorgende Niveau 4 Verpleegkundige
Doel Het methodisch werken en denken bevorderen zodat leerlingen dit kunnen toepassen in verschillende situaties.
Microniveau Mesoniveau Niveau 3 Opstellen van een zorgplan Bijstellen van een zorgplan Verpleegtechnisch handelen Geven van voorlichting Evalueren van de zorgverlening Verbeteringen aandragen m.b.t. de kwaliteit van zorg Bewijs verzamelen van deskundigheidsbevordering Omgaan met dilemma’s
Microniveau Mesoniveau Niveau 4 Bijstellen van een verpleegplan Verpleegtechnisch handelen Evalueren van de zorgverlening Opstellen van een standaard verpleegplan Geven van voorlichting aan een doelgroep Bewijs verzamelen van deskundigheidsbevordering Verbeteringen aandragen m.b.t. professionalisering van het beroep Omgaan met dilemma’s
Voorwaarden 75% van de opdrachten bij k 1 t/m 7 moet worden behaald Voor niveau 3 moeten de proeven in het 3e jaar worden behaald Voor niveau 4 moeten de proeven worden behaald in het 3e en 4e jaar Niveau 4 moet de proeven bij minimaal twee doelgroepen uitvoeren Niveau 3 bij minimaal één. Alle proeven moeten in het portfolio verzameld worden
De fasen voorafgaand aan de proeve Leerlingen maken voorafgaand aan de proeve een verslag over een ziektebeeld en volgen daarna de stappen van methodisch werken
Instructie voor het beoordelen De proeve is een examen, geen oefening! Het is voldoende als hij of zij het aspect zodanig hebben uitgevoerd dat het totale proces niet wordt verstoord en dat het proces wat betreft de uitvoering en resultaat is zoals verwacht mag worden van een startende verpleegkundige of verzorgende
Instructie voor het beoordelen De instelling en beoordelaar moeten voldoen aan een aantal voorwaarden ROC ASA blijft eindverantwoordelijk voor de beoordeling De herkansingsregeling is hetzelfde als die bij theoretische toetsen
knelpunten Tijdsinvestering Wie is de beoordelaar? Wie beslist wanneer de leerling mag starten met de proeve? Wat te doen als de randvoorwaarden in instelling niet aanwezig zijn? Gekwalificeerde werkbegeleiders Leerlingen uit cohort 2006-2007 ervaren tijdsdruk in het behalen van de proeven en de praktijkopdrachten