De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het ideale examenreglement

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het ideale examenreglement"— Transcript van de presentatie:

1 Het ideale examenreglement
Bestaat dat?

2 Aanleidingen Persoonlijk: eigen ervaring met opstellen van Examenreglement Bij Examenloket veel vragen over ‘schooleigen’ regelingen Veel vragen over zaken die in het examenreglement geregeld zouden moeten zijn Overgangsperikelen vanwege nieuwe regelgeving Constatering dat er in het algemeen weinig is geregeld voor doublanten en gezakten

3 Wat moet volgens artikel 31 Eb?
Informatie over de maatregelen, bedoeld in artikel 5 Eb (onregelmatigheden tijdens het examen), de toepassing daarvan en de samenstelling en het adres van de in artikel 5 bedoelde commissie van beroep. Regels m.b.t. de organisatie van het eindexamen. Regels m.b.t. de gang van zaken tijdens het eindexamen. Regels m.b.t. herkansingsmogelijkheden van het schoolexamen. Het moet voor 1 oktober worden ingediend in het ISD bij de inspectie en verstrekt aan de kandidaten.

4 Voor wie is het examenreglement?
Leerlingen Ouders Examinatoren Schoolleiding examensecretaris Inspectie

5 Aan welke criteria moet het voldoen?
Leesbaarheid Heldere indeling Niet multi-interpretabele regels Alles dichtgetimmerd of ruimte voor flexibiliteit? Uitputtend? ?

6 Voorwaarden, keuzes en consequenties
Bepalingen in het Eindexamenbesluit VO gaan altijd boven bepalingen in het examenreglement Het is niet nodig het hele Eindexamenbesluit VO op te nemen in het Examenreglement Opgesteld per cohort/voor meer cohorten; opnemen hoe er wordt omgegaan bij wijzigingen per cohort i.v.m. gezakten en doublanten.

7 Indeling Algemene bepalingen Schoolexamen Centraal examen
Uitslagbepaling & herkansing slotbepalingen

8 Algemene bepalingen Begripsbepalingen (toetsweek, examinator, etc.)
Juridische grondslag (verwijzing naar wvo, ib, eb etc.) Algemene regels die zowel voor se als ce gelden (hulpmiddelen, aangepast examen, melden van afwezigheid, tijdstip van aanwezigheid etc.) Regels hoe er wordt omgegaan met fraude en andere onregelmatigheden (artikel 5 Eb), waaronder niet houden aan deadlines en geoorloofde absentie bij toetsen

9 Algemene bepalingen (vervolg)
Regels rond vak op hoger niveau (indien van toepassing) Regels rond examen in voorexamenjaar (indien van toepassing)

10 Schoolexamen Indeling schoolexamen (aantal toetsweken, andere toetsmomenten, deadlines praktische opdrachten, pws, verwijzing naar pta) wat er gebeurt bij te laat inleveren Herkansingsregeling Hoe ga je om met schoolexamenresultaten van gezakten en doublanten Tijdelijk: wordt er iets geregeld voor ‘verdwijnende vakken’ (anw, ckv, kcv)? Autorisatie schoolexamencijfers ?

11 Centraal examen & rekentoets
Regelingen rond rekentoets (aantal afnames, mededeling cijfer, opnieuw afleggen) Verwijzing naar rooster centraal examen Gang van zaken tijdens centraal examen ?

12 Uitslagbepaling & herkansing
Regels vaststelling cijfers Uitslagbepaling Cum laude Gang van zaken rondom uitslagbepaling en herkansing Inzien van examenwerk diplomering

13 Slotbepalingen Hardheidsclausule: een bepaling, waarin is geregeld dat de directeur in voorkomende gevallen anders kan beslissen dan in het reglement geregeld ter beoordeling van de directeur ‘voor zover onverkorte toepassing zal leiden tot onbillijkheden van overwegende aard’ (vergelijk artikel 60 Eb WVO) Bepaling ‘Onvoorzien’: waarin dit examenreglement niet voorziet, beslist de directeur


Download ppt "Het ideale examenreglement"

Verwante presentaties


Ads door Google