De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Research Based Learning
Leren in een online wereld (part 1)
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Innovatiematrix en functionaliteiten
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Begeleiden in de BPV.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Studieloopbaancoaching
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Portfolio’s in het onderwijs
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
LOSse eindjes aan elkaar Voorzitter Namens het LOS-bestuur.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
VRB Kennis in ICT 1 Kennis in ICT Richard Benjamins SWI Universiteit van Amsterdam.
1 Programma: Duurzaamheid MER Ambities Werktuigbouwkunde.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Kennismaken met: Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Een digitaal leerplatform
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De puzzel past steeds beter
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
Training digitale didactiek
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
TRENDS 2014 Hafida
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Embedded Librarianship
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
De deel economie en de arbeidsmarkt
Hoe te werken met de oefenopdrachten
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University

Motto voor dit Teacherslab? Uitspraak Johan Cruijff (10 augustus 1985) “Het is een groot voordeel dat ik zelf meetrain, dan kan ik tenminste meteen ingrijpen als er iets verkeerd gaat.”

Nieuwe taken voor de docent Nieuwe taken vloeien voort uit twee ontwikkelingen: –ICT in het onderwijs –competentieleren Daardoor zijn docenten bij ons vervangen door opleiders.

Invloed ICT in het onderwijs ICT opent nieuwe mogelijkheden: –studenten vergaren informatie via internet –opleiders ondersteunen het leren via internet –studenten raadplegen opleiders per Dit leidt tot twee nieuwe rollen: –de navigator, die het virtueel leren vorm geeft –de consultant, die op afroep beschikbaar is.

Invloed competentieleren Competenties combineren: –vakkennis –vaardigheden –en houding Dit leidt ook tot uitsplitsing van rollen: –de instructeur, die vakkennis overdraagt –de trainer, die vaardigheden oefent.

Invloed competentieleren (2) Competentieleren onderscheidt: –toetsen –en beoordelen Dit leidt tot het onderscheiden van: –de instructeur en de trainer, die toetsen afnemen –de assessor, die de ontwikkeling van competenties beoordeelt.

Studieverloop student Opleiding: Studenten: competenties leerdoelen toetsen en assessments 1e week: leerdoelencontract beoordeling 5 weken: studie en training

Overzicht van opleidersrollen Er zijn vijf rollen: –navigator => ICT-deskundige –trainer => vaardigheidsdeskundige –instructeur => inhoudsdeskundige –consultant => inhoudsdeskundige –assessor => beoordelingsdeskundige Sommige opleiders vervullen meer rollen.

Een impliciete rol in dit geheel Elke opleider draagt de innovatie en stuurt de onderwijsontwikkeling Ieder vervult de rol van innovator en is dus onderwijsontwikkelaar.

De rol van innovator Fundamentele vragen: –Welke mogelijkheden bieden nieuwe media? –Welke competenties zijn daarmee haalbaar? –Komt de potentie van de nieuwe media voldoende tot zijn recht? –Hoe ziet de nieuwe didactiek er uit? –Welke gevolgen heeft dit voor de toetsing?

De potentie van nieuwe media Een innovator is zich bewust van: –de functionaliteiten van nieuwe media –de disfunctionaliteiten van deze media –de verwachtingen van gebruikers –de teleurstelling als de potentie onbenut blijft Nieuwe media leveren zo inspiratie op om competentieleren vorm en inhoud te geven.

Voorbeeld: