Dyslexie De Wissel Herlaarhof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Informatieavond Leerlingenzorg.
Informatieavond 22 april 2013
Welkom nieuwe leerlingen!
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Dyscalculie.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welkom.
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Informatieavond GROEP 8.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
Dyslexie.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Basisschool ‘t Heuvelke
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Planborden en dag- /weektaken
Dyslexie op het Sondervick
Informatie avond september 2011
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Handelingsplannen.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Welkom.
Filmpje over handelingsgericht werken
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Informatieavond ouders schoolverlaters
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
en het leerlingvolgsysteem
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Specifiek Diagnostisch Protocol Lees- en spellingproblemen en dyslexie.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Algemeen ma, di, do, vrij. Huub tot herfstvakantie even anders na vakantie woe, do Wouter Huub extra hulp in groep, RT en ambulante taken Snappet + kladschrift.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Welkom.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Thema 1: Wat is dyslexie? Dyslexie in het VO
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Hoe volgen wij onze kinderen?
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

Dyslexie De Wissel Herlaarhof

Dyslexie 04-11-08 Wat is dyslexie lees- en spellingonderwijs op De Wissel externe hulp > Herlaarhof Herlaarhof

Wat is Dyslexie? Een onzichtbare stoornis hardnekkig probleem bij het aanleren en vlot toepassen van het lezen en spellen op woordniveau onafhankelijk van intelligentie

dyslexie Gevolgen Oorzaken kunnen groot zijn: kind ondervindt belemmeringen en beperkingen in de bovenbouw en voortgezet onderwijs lager onderwijsniveau sociaal-emotionele problemen Oorzaken erfelijke factor hersenonderzoek

Gevolgen op school: Problemen bij het technisch lezen, m.n. opvallend bij het hardop lezen: spellend, radend, of een combinatie van beide strategieën. Spelling: veel spellingfouten schrijven: vaak onleesbaar, veel doorhalingen, slordig schrift rekenen: automatiseringsproblemen

Bijkomende problemen Dyslexie komt vaak voor in combinatie met: dyscalculie : rekenstoornissen AD(H)D: aandachtsstoornissen, concentratiestoornissen spraak- en taalstoornissen. Co-morbiditeit: als twee stoornissen meer dan gemiddeld gelijktijdig voorkomen

Het vaststellen van dyslexie Dyslexie is een zeer ernstige zaak Belangrijk om dyslexie tijdig te onderkennen

Het vaststellen van dyslexie Om dyslexie vast te stellen zijn er 3 diagnoses nodig: 1. De onderkennende diagnose 2. De verklarende diagnose 3. De handelingsgerichte diagnose De Wissel speelt een grote rol bij 1 en 3 Herlaarhof speelt een grote rol bij 2 en 3

Onderkennende diagnose achterstand hardnekkigheid m.a.w als De Wissel voor een leerling externe hulp inroept ( =Herlaarhof), dan moet er sprake zijn van min of meer grote achterstand en hardnekkigheid

Dus: erg belangrijk om onze leerlingen goed te volgen Hiervoor is er het protocol “leesproblemen en dyslexie in het speciaal onderwijs in oktober 2007 gestart met het invoeren van dit protocol

Lees- en spellingonderwijs op De Wissel JRK: 1. jongste en oudste kleuters: stimuleren van de beginnende geletterdheid. Januari: afname signaleringslijst juni: - afname signaleringslijst voor jongste kleuters + 1e toetsmoment oudste kleuters

Onderbouw O1 en O2 Leesmethode Veilig Leren Lezen ( vervolg van het aanbod van de vorige groep). Toetsmoment 1: november > interventies Toetsmoment 2: maart > interventies Toetsmoment 3: juni> eindevaluatie

n.a.v. het toetsmoment Iedere leerkracht toetst zelf haar leerlingen na ieder toetsmoment vindt er overleg plaats met leerkracht, logopediste, remedial teacher en SBO-coördinator. Iedere leerling wordt apart besproken: wat is het toetsresultaat en hoe gaan we verder? Leerlingen, die zich niet naar wens ontwikkelen krijgen de komende periode extra aandacht. Plannen van aanpak worden gemaakt en nieuwe doelen formuleren.

En nu? Als we het kind zo nauwlettend hebben gevolgd? Ontwikkelt het kind zich naar wens? ja ? Dan gaan we door met ons lees- en spellingaanbod. Nee ? En hebben we de afgelopen 1½ tot 2 jaar extra interventies ingezet ? We gaan externe hulp aanvragen> Herlaarhof