Het opleidingsprofiel:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Reflectievaardigheden en instrumenten
De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
De weg naar de competente docent
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Samenwerken in burgerschap
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Studietaak De studietaak staat centraal
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Casusbank Didiclass.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Wie komt er door die poort?
De lerarenopleider gepositioneerd
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Op school en in de scholengemeenschap
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Gelijke kansen op school: het kan!
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
het katholiek basisonderwijs
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
INTRODUCTIE academiejaar
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Het opleidingsprofiel: een eigen instrument en toch in lijn met de basiscompetenties … Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

De visie van de overheid Een eigen opleidingsprofiel Opbouw referaat De verantwoordelijkheid van het departement voor lerarenopleiding inzake curriculumontwikkeling De visie van de overheid Een eigen opleidingsprofiel Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Een pleidooi voor een curriculum op meso-niveau een curriculum dient gesitueerd binnen een sociale context vernieuwingen vanuit een top-down-model werken niet steunt op het reflectieve paradigma Betekenis geven aan kennis en ervaringen vanuit een eigen visie en opvattingen Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

De sociale context van het curriculum het opleidingsarrangement maakt deel uit van een omgeving: lesgevers, studenten, ecologische, institutionele en historische factoren samenwerking, responsief en reflecterend vermogen zijn dragers van beleidsvoerend vermogen (cf. Van Petegem e.a) Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Een instituutseigen curriculum doet recht aan de professionaliteit van het lectorenteam: “the teacher as curriculummaker” een hefboom in een professionele leergemeenschap geen neutraal instrument Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Geen rechtlijnige vertaling van het beroepsprofiel iedere instelling gaat verschillend om met externe vragen nood aan transferpotentieel en generieke competenties (emancipatorisch opleidingsconcept) morele plicht van opleidingsinstituten om innovatieve taak op te nemen Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Het beroepsprofiel van de leraar kwaliteitsbewakende opdracht transparantie en grenzen onderscheid tussen BP en BC: leraar zijn is een proces van levenslang leren BC: de eindtermen van de lerarenopleiding interactief model van ontwikkeling Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Visie van de overheid op het beroep van leraar (1) het BP is normatief: een bepaald type leraar voor een bepaald soort onderwijs de ET en OD geven een emancipatorische onderwijsvisie aan de verantwoordelijkheden van de leraar Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Visie van de overheid op beroep van leraar (2) verantwoordelijkheden: een verruimde professionaliteit meesterschap een visie op onderwijs autonomie om in collegiaal verband verantwoordelijkheid op te nemen reflectieve houding Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Het opleidingsprofiel van de KHLeuven responsief en reflecterend een participatief opleidingsmodel de omgeving is “gehoord” : een sterkte, maar ook beperkingen Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

de stam: de professionele identiteit als drager De boomstructuur de stam: de professionele identiteit als drager de takken: de verantwoordelijkheden de zijtakken: de taakvelden de knoppen en bladeren: de competenties en gedragingen Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

De persoon van de leraar de “persoon” van de leraar: staat tussen de theorie met de praktijk meetbaarheid? Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Het UI-model van Korthagen Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Vier verantwoordelijkheden vier “gehelen” van verantwoordelijkheid belang van “samen school maken”: verruimde professionaliteit partners van ouders en externen quid beheersingsniveaus? Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Functioneren binnen een (klas)groep interactie leraar - leerlingen opvoeder en begeleider van leerprocessen integratie van pedagogisch didactisch handelen en vakinhoudelijke deskundigheid Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Bewaken van kwaliteitsvol onderwijs een metaniveau werken aan de eigen ontwikkeling onderscheid tussen “stimulering van taal bij leerlingen” en taal als “instrument van communicatie” leraar als “lid van onderwijsgemeenschap” is meer dan de benoemde competenties Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

De bijdrage aan onderwijsvernieuwing ook vanuit de interactie met leerlingen link met andere domeinen de leraar als cultuurparticipant: draagt bij tot vernieuwing van maatschappij … leraar als intellectueel (Giroux) Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Verantwoordelijkheid van het opleidingsteam domeinen kunnen onderscheiden, maar niet gescheiden worden beheersingsniveau: rekening houden met groeiproces en groeipotentieel autonomie in collegiaal verband eindverantwoordelijkheid van team Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008

Veel succes toegewenst! Prof. Antonia Aelterman KHLeuven, 14 februari 2008