Welkom op onze 3de EVC-studienamiddag De opleiding bachelor in het onderwijs - Lager onderwijs KHLeuven Diest-Heverlee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Edushock leerfestival
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Handelingsgericht werken
Het opleidingsprofiel:
Voortgangsgesprek fase 1
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Gelijke kansen op school: het kan!
Begeleiding bij Werkplekleren
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
De beoordeling van scripties en werkstukken

INTRODUCTIE academiejaar
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Welkom op onze 3de EVC-studienamiddag De opleiding bachelor in het onderwijs - Lager onderwijs KHLeuven Diest-Heverlee

Verloop Verloop van de studienamiddag drie themalezingen interactieve posterwandeling paneldiscussie

Eerste themalezing Lucien Bollaert Vlaams Bologna-expert learning outcomes, lid van de E4 en het organiserend comité van de jaarlijkse Quality Assurance Forum.

Tweede themalezing Johnny Fontaine Vakgroep Personeelsbeleid, Arbeids- en Organisatiepsychologie, Universiteit Gent

Opleidingsprofiel Bachelor in het onderwijs - Lager onderwijs KHLeuven DLO Diest-Heverlee Boomstructuur Verantwoordelijkheid 1.Samen school maken Taakveld 1.De leraar als lid van een schoolteam Taakveld 2. De leraar als partner van collega’s, ouders en zorgverstrekkers met het oog op inhoudelijke afstemming Taakveld 3.De leraar als leerzorgverstrekker Verantwoordelijkheid 2.Binnen een (klas)groep functioneren Taakveld 4.De leraar als opvoeder Taakveld 5. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen binnen een krachtige leeromgeving Verantwoordelijkheid 3.Kwaliteit bewaken Taakveld 6.De leraar als taalleraar Taakveld 7. De leraar als reflectieve practicus Taakveld 8. De leraar als professional Taakveld 9.De leraar als lid van de onderwijsorganisatie Verantwoordelijkheid 4.Onderwijs ontwikkelen Taakveld 10.De leraar als onderzoeker en vernieuwer Taakveld 11.De leraar als cultuurparticipant Taakveld 12.De leraar als coacher van ICT-gebruik

Derde themalezing Antonia Aelterman Vakgroep onderwijskunde, Universiteit Gent Voorzitter VLIR-werkgroep Lerarenopleiding

Interactieve posterwandeling Interactieve posterwandeling

Interactieve posterwandeling Volwaardig evenwaardig 1.Ontwikkelde procedure EVC BaLO Diest-Heverlee (Lieve Smets, instroombegeleider EVC) Een maat voor iets? 2.Kosten-baten (Björn Callewaert, projectverantwoordelijke en verantwoordelijke kwaliteitszorg BaLO Diest-Heverlee) 3.EVC: katalysator van vernieuwing en verbetering (Björn Callewaert, projectverantwoordelijke en verantwoordelijke kwaliteitszorg BaLO Diest-Heverlee)

Interactieve posterwandeling Weet wat je meet! 4.Competentiematrix BaLO KHLeuven als basis voor het herkennen van competenties (Ine Bogaerts, projectmedewerker en Marieke Vandersmissen, OC-lid) 5.Operationalisering van het beroepsprofiel van de leraar tot een betrouwbaar beoordelingsinstrument voor BaLO KHLeuven (Nine Hooge, projectmedewerker DKZ centrale diensten KHLeuven) 6.Opstellen van een competentiematrix (Lieve Van den Wijngaerde, BOSAO KHLeuven) 7.Valideren van een competentiematrix (Lieve Van den Wijngaerde, BOSAO KHLeuven)

Interactieve posterwandeling Een mix aan assessmentvormen 8. Van assessmentportfolio naar groei- en reflectieportfolio (Hilde Stroobants, projectmedewerker en Inge Devis, assessor EVC) 9. Skillslab voor agogische vaardigheden (Luc Degrande, veldassessor EVC) 10. Over All-toets (Katelijne De Munter, assessor EVC en Hilde Vandael, veldassessor EVC, Karin Witvrouw, lector Omgaan met verschillen) 11. Competentiegericht beoordelen toetsen van lesontwerpvaardigheden (Pascale Janssens, assessor EVC) 12. Normvast beoordelen (Hilde Bogaerts, training assessoren en assessor EVC)

Interactieve posterwandeling Verkort aan de slag met EVK-vrijstellingen 13. Digitale ondersteunde vrijstellingenwijzer (Mariet Vaesen, projectmedewerker en studieadviseur, Alex Goossens en Kurt Beheydt, projectmedewerkers ICT Centrale Diensten KHLeuven)

Interactieve posterwandeling Na EVC: een vlotte overstap naar de opleiding 14. Omzetting EVC-bekwaamheidsbewijzen in vrijstellingen voor de opleiding (Tom Robijns, studieadviseur) 15. Flexibele organisatie met het oog op een optimale competentieverwerving Studietabel Verkort Opleidingsprogramma (Katrin Ceulemans, opleidingscoördinator BaLO VOP) 16. Praktijkbegeleiding in de opleiding (Katrien Dewaele, jaarcoördinator 1 BaLO, Stefanie Beets, studente 2-3 BaLO)

Interactieve posterwandeling Expertise benut! 17. In internationalisering van uitwisselingsstudenten (Karine Hindrix, lector en opleidingsverantwoordelijke voor internationalisering) 18. In internationalisering (Hilde Duyver, Lector ECHO) 19. In loopbaanbegeleiding in het werkveld (Jo Roels, coördinerend directeur Scholengemeenschap De Kraal, Herent) 20. In studentenparticipatie (Nele Beel, studentencoach KHLeuven, Bert Wastijns, student 1 BaLO) 21. Taalcompetenties gemeten (Liesbeth Martens, lector Frans KHLeuven)

Paneldiscussie Paneldiscussie en publieksvragen

Paneldiscussie □ Stelling 1 “De overheid heeft een beleid ontwikkeld waarin ze hoger onderwijs in Vlaanderen aanzet tot competentiegericht opleiden en erkennen van ervaringsdeskundigheid op basis van EVC. Nochtans heeft ze nooit echt geïnvesteerd in het onderzoek naar de meetbaarheid van competenties. Hiermee begeven opleidingen die ervoor kiezen om competentiegericht op te leiden zich op glad ijs.”

Paneldiscussie □ Stelling 2 “De bedoeling van EVC in het (hoger) onderwijs is o.a. het verlenen van vrijstellingen aan zij-instromers zodat ze tot maximale studieduurverkorting kunnen komen. De invoering van het financieringsdecreet met outputfinanciering werpt echter een heel ander licht op het vrijstellingenbeleid van hogescholen. M.a.w., het financieringsdecreet is een rem op het verder uitbouwen van EVC-EVK in het hoger onderwijs.“

Paneldiscussie □ Stelling 3 “EVC heeft tot doel laagdrempelig te zijn en mensen die op basis van informeel en non-formeel leren hun competenties hebben ontwikkeld kansen te bieden tot (verkorte) opleidingsprogramma’s en de arbeidsmarkt. Het kostenplaatje voor de kandidaten maakt echter dat EVC in het kader van doorstromen naar verdere opleiding voornamelijk toegankelijk blijkt voor een intellectueel, financieel beter begoede klasse studenten. M.a.w. de EVC- praktijk in het onderwijs dreigt haar oorspronkelijke bedoeling voorbij te schieten door haar groeiend elitair karakter.”

Paneldiscussie □ Stelling 4 “Het concept van EVC en van competentiegericht opleiden doet een beroep op een sociaal vaardige en een mondige lerende die weet wat hij/zij wil en zelf het leerproces/toetsproces kan sturen. Dit veronderstelt dat de lerende een goed inzicht heeft in onderwijs- en opleidingslandschap, met anderen kan samen leren en samen werken aan assessment van leervorderingen, om kan gaan met werkvormen die sterk bepaald worden door een 'talig' gebeuren. Dit kan niet door iedereen waargemaakt worden (denk maar aan taalzwakke studenten o.a.). Vanuit het perspectief van gelijke kansen kan men stellen dat het competentiegericht onderwijs een gevaar inhoudt.”

Paneldiscussie □ Stelling 5 “Onderwijs in Vlaanderen staat niet zo openvoor EVC. Vanuit kwaliteitsbekommernissen houden veel instellingen vast aan diploma- denken en in hun beleid primeert EVK nog sterk op EVC.”

Paneldiscussie □ Stelling 6 “Onderwijs gericht op het ontwikkelen van competenties vergt een organisatie die niet te verenigen is met de doelstellingen die men beoogt via de flexibilisering. M.a.w. het streven naar een maximale competentiegerichtheid doet afbreuk aan de flexibilisering (en omgekeerd).”

Paneldiscussie □ Stelling 7 “Beoordelen van competenties blijkt spontaan globalistisch benaderd te worden; begeleiders en beoordelaars lijken geneigd om het totaalbeeld van de persoon in verrekening te willen brengen in hun oordeel over competentiebeheersing. Dit biedt een student ook mogelijkheden om in een competentieprofiel niet beheerste competenties te compenseren. M.a.w. een analytische benadering van competentiebeheersing doet afbreuk aan de totaalpersoon en biedt bepaalde studenten minder slaagkansen (studenten die voor welbepaalde competenties eindniveau van de opleiding niet halen, studenten met functiebeperkingen, …).”

Paneldiscussie □ Stelling 8 “Het formuleren van leerresultaten in termen van competenties heeft heel wat implicaties voor het toetsbeleid in het hoger onderwijs. In deze context is een beoordeling in termen van pass-fail met verwijzing naar de competentiebeheersingsniveaus wenselijker dan de ‘klassieke’ en decretaal voorgeschreven 20-puntenschaal.”

Paneldiscussie □ Stelling 9 “In het kader van competentiemanagement en levenslang leren wint werkplekleren ontegensprekelijk aan belang. Ook de geïntegreerde lerarenopleidingen staan voor de uitdagingen hun stageconcept in dit daglicht te herzien.”

Paneldiscussie □ Stelling 10 “Opleidingen die een door SERV/decreet uitgetekend beroepsprofiel hebben kunnen zich op een vast referentiekader beroepen in het begeleiden en beoordelen van competenties. Dit verhoogt de transparantie en communicatie en bevordert de mobiliteit van studenten om van de ene instelling/opleiding naar de andere over te stappen. Het is in deze optiek niet wenselijk dat elke opleiding weer haar eigen opleidingsprofiel en competentiematrix gaat opstellen.”

Dank aan… Volwaardig – Evenwaardig: het herkennen en beoordelen van onderwijzerscompetenties bij werkenden kwam tot stand met steun van Lectoren, mentoren en studenten voor kritische feedback Wetenschappelijke onderbouw: J. Fontaine, A. Aelterman Extern deskundig advies Organisatie in samenwerking met Pedagogisch Didactisch Centrum Leuven