Plekken & ACTiviteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

MPM Maarten Frenk 15 oktober 2004 Groningen Werkgroep automatisering Doel :  Uitwisseling informatie en ervaringen  Gezamenlijk optimaliseren van MPM.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Modern en flexibel roosteren Introductie Management
Gegevens/Informatie/Kennis
Een Jaarplan maken volgens de indeling van het INK Managementmodel met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte Van buiten naar binnen Van grof.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
VASTGOEDWAARDE.
Strategisch personeelsbeleid
Informatiebijeenkomst Gemeenteraad
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
presentatie sectorplan justitiescholen
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Informatievoorziening en VSV:
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Niets nieuws onder de zon
Introductie OHSAS
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Visie & Strategie.
Center for People and Buildings
Strategische Buurt Ontwikkeling
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
* Stichting BOEG * Oudheidkundige Kring ‘Geertruydenberghe’ * Stichting Raamsdonks Historie * Stichting Veers Erfgoed Ronde Tafelgesprek 10 september 2013.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Krimp als motor voor beweging
Workshop 9 februari.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Bijeenkomst taskforce 18 september
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
SHEQ SHQ.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
2.6 duurzaamheid in projecten
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Plekken & ACTiviteiten PACT Plekken & ACTiviteiten 1

Wat is PACT? Een rekenmodel, waarin Plekken (P), die in de huisvesting voorkomen en Activiteiten (ACT) van medewerkers en klanten met elkaar in verband worden gebracht ACTIVITEITEN ACTIVITEITEN KLANTEN MEDEWERKERS Het (reken)model PACT geeft inzicht in: aantallen en soorten werkplekken voor een (activiteitgerelateerde) werkomgeving op basis van activiteitenpatronen in een organisatie consequenties aan van keuzes in huisvestingsvraagstukken (scenario’s) te nemen fysieke en organisatorische beslissingen bij de ontwikkeling van een huisvestingsconcept Wat doet PACT helpt expliciete keuzes te maken rekent gegeven uitgangspunten door kan simulaties maken toont de gevolgen van andere uitgangspunten integratie uitgangspunten vanuit huisvesting: Beleid Werkproces Huisvestingselementen Pact geeft de uitkomsten van geformuleerd beleid En helpt omgekeerd om beleid juist te bepalen PLEKKEN Wat is PACT?

Ontstaan en ontwikkeling van PACT PACT is tot stand gekomen door onderzoek bij: Belastingdienst 2007 Ontwikkelen van landelijke functieprofielen als basis voor organisatiegericht huisvesten. SoZaWe gemeente Rotterdam 2008 Uitgangspunten voor de huisvesting van geïntegreerde Werkpleinen vanuit klant- en werkprocessen. IB groep 2008 Opstellen huisvestingsplan voor nieuwbouw op basis van scenario’s met als uitgangspunt procesgericht huisvesten. Gemeente Delft 2008 Optimalisatie gebruik bestaande gebouwen door invoering van flexibel werken. Belastingdienst 2009 Pilots bij kantoren in Hoorn, Hoofddorp, Haaglanden en Groningen. Ontstaan 3

Doelgroep PACT Betrokkenen bij huisvestingsvraagstukken: Projectteam Beslissend management Facilitair management Doelgroep 4

Wanneer zet je PACT in? Keuzes in een huisvestingsconcept inzichtelijk maken, zowel fysiek als organisatorisch. Ontwikkelen Programma van Eisen. Berekening benodigd aantal en soort werkplekken (en faciliteiten), eventueel vertaald in vierkante meters. PACT Richt zich op het werkplekconcept binnen een gebouw. Wordt vooral ingezet als een organisatie denkt aan activiteitgerelateerde huisvestingsconcepten. Inzet PACT 5

Wat doet PACT? Het (reken)model PACT: Helpt expliciete keuzes te maken over de omgang met de werkomgeving en de gevolgen hiervan Rekent gegeven uitgangspunten door Kan simulaties maken van benodigde plekken bij scenario’s Verbindt uitgangspunten vanuit huisvesting: Beleid Werkproces Huisvestingselementen Geeft de uitkomsten van geformuleerd beleid en helpt omgekeerd om beleid juist te bepalen Wat doet PACT? 6

Wat biedt PACT? Het (reken)model PACT geeft inzicht in: aantallen en soorten benodigde (werk)plekken voor een (activiteitgerelateerde) werkomgeving op basis van activiteitenpatronen in een organisatie consequenties aan van keuzes in huisvestingsvraagstukken (scenario’s) te nemen fysieke en organisatorische beslissingen bij de ontwikkeling van een huisvestingsconcept PACT helpt de betekenis van keuzes te expliciteren, een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen over de huisvesting en draagvlak te creëren op managementniveau. Wat biedt PACT? 7

Wat vraagt PACT? Inzicht in de (toekomstige) werkprocessen en onderlinge relaties Inzicht in (toekomstig) huisvestingsbeleid Doelstellingen voor (nieuw) huisvestingsconcept Wat vraagt PACT? 8

Aan de slag met PACT Inzicht in vaste en variabele gegevens Invoer van gegevens Uitkomsten presenteren 9

Opbouw PACT

Basisgegevens voor PACT Typen werk- en overlegplekken en faciliteiten en hun eigenschappen Aantallen medewerkers en hun eigenschappen Activiteiten van de medewerkers (medewerkersprofielen) Relatie tussen plekken en activiteiten van de medewerkers Aantallen klanten en hun eigenschappen Activiteiten van de klanten (klantprofielen) Relatie tussen plekken en activiteiten van de klanten Basisgegevens

Klantprofielen Klanten 12

Medewerkerprofielen Medewerkers 13

Voorbeelden soorten plekken Werkplekken Overlegplekken Faciliteiten

Match Plekken en ACTiviteiten Kenmerken ruimte/plek Match Passend bij activiteiten: 1- of meerpersoonsruimte Soort bureauwerk Visuele privacy Soort overleg Akoestische privacy Lezen Open/half open/gesloten Telefoneren Teamplek - gesloten, akoestische privacy - projectwerk, overleg Loungeplek - halfopen, gedeeltelijke privacy - bureauwerk, kort overleg Principe verbinding plekken en geschiktheid voor activiteit

Sturing (1): Scenario’s Groei/krimp organisatie Verschuiving werkprocessen Toedeling werkplekken Andere klantenstromen Zoeken naar uitersten Etc. Sturing

Uitgangspunten benutting en gebruik Sturing (2): Uitgangspunten benutting en gebruik Sturing

Verdeling van gebouw in zones Sturing (3): Verdeling van gebouw in zones Gebruik en benutting Sturing

Sturing (4): Kaders Bestaand gebouw Bepaalde faciliteit op x aantal medewerkers Vlekken per organisatie-eenheid etc Sturing

Voorbeeldvragen uit de praktijk Opvang van groei in organisatie Opvang klantenstromen Effect thuiswerken Voorbeeld

Van beleid naar geheel activiteitgerelateerd huisvesten. Conclusie: Hoeveel groei in de organisatie kan ik opvangen door meer flexibel gebruik te maken van de werkplekken? aantal m2 FNO in zone 2 en 3 1000 1100 1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 beleid activiteitgerelateerd 193 mw 261 mw Van beleid naar geheel activiteitgerelateerd huisvesten. Conclusie: Met het meer flexibel gebruiken van de werkplekken kan de groei van de organisatie worden opgevangen. Voorbeeld 1

Door inzet van organisatorische maatregelen kan uitgegaan worden Wat is het verschil in benodigde werkplekken tussen een piek- en een gemiddeld bezoek aan klanten? 1a = minimum bezoek, 1b = gemiddeld bezoek, 1c = piek bezoek Keuze: Door inzet van organisatorische maatregelen kan uitgegaan worden van gemiddeld bezoek: klantafspraken ook op woensdagmiddag en vrijdag promoten van stille tijden onder de klanten Voorbeeld 2

Wat is het effect van thuiswerken met 15 % op de ruimtebehoefte of hoeveel groei in de organisatie kan opgevangen worden door thuiswerken? Voorbeeld 3

Soorten resultaten vanuit PACT Berekening aantallen en soorten plekken Variaties door: splitsing activiteiten inbreng thuiswerken inbreng activiteitgerelateerd werken Scenario’s door kanteling organisatie Bepaling piekbelasting Keuzes in huisvestingsconcept inzichtelijk maken, zowel fysiek als organisatorisch Formulering van een PvE voor architect Uitgangspunten bij aanbesteding 24

Resultaten

Vastleggen resultaten

PACT blijft volop in ontwikkeling ! Elke case nieuwe elementen Vraagstelling en mogelijkheden steeds opnieuw verkennen en ontdekken We willen meer inzicht verkrijgen in: dynamiek ontwikkelingen en effecten afwegingen in keuzes en besluitvorming ontwikkeling input-variabelen betekenis van keuzes Ontwikkeling 27

Meer informatie: info@cfpb.nl 015 – 278 12 71