Een instrument om ouderparticipatie te meten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Het ontwikkelingsperspectief
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Samen met ouders aan het werk!
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Een initiatief van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Media en creativiteit module 6 Identiteit
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
plaats datum naam trainer
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Een theoretische verkenning
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Wjk.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De bedenkers.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Ontwerponderzoek.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
voor actieve vaders en moeders!
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Een instrument om ouderparticipatie te meten

Het instrument zelf Het instrument bestaat uit drie fiches waarmee de praktijk, door te turven, wordt geëvalueerd. Op basis van de resultaten kan een actieplan worden uitgewerkt. De actieve betrokkenheid van het hele team is hierbij cruciaal: het zijn de begeleiders die turven en samen in team evalueren. Belangrijk hierbij is dat de verantwoordelijke een draagvlak voor vaderparticipatie creëert binnen het team.

Luik A: algemene indruk Doel: een algemene indruk krijgen van hoe het in de werking gesteld is met ouderparticipatie en specifiek met vaderparticipatie op basis van de contacten die de begeleiders hebben met de ouders van een aantal kinderen Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen ‘aanwezig zijn’ en ‘betrokken zijn’.

Luik B:Registratie individuele contacten vader en moeder Doel: Algemene indruk uit luik A verifiëren Hoe: De begeleiders registreren gedurende 5 dagen alle individuele contacten met vader en moeder tijdens het brengen en afhalen

Luik C: Registratie deelname aan groepsactiviteiten Doel: zicht krijgen op deelname aan groepsactiviteiten Hoe: registratie van de aanwezigheid van één of beide ouders over een bepaalde periode (bvb trimester) voor alle groepsactiviteiten

Uitwerken van een actieplan Verschillende luiken te vergelijken en bespreken  beeld van wat goed loopt en welke aspecten uitgebreid/verbeterd kunnen worden. Op basis hiervan wordt een actieplan opgesteld waarin wat goed loopt kan worden versterkt en nieuwe acties geformuleerd kunnen worden.

Aanbevelingen Nodig altijd vader en moeder expliciet en persoonlijk uit voor activiteiten Let erop in de communicatie vaders expliciet aan te spreken; maak duidelijk dat je verwacht dat de vader meedoet Verplaats je in de positie van de vader (Welk is het voordeel dat de vader kan halen door op de uitnodiging in te gaan?) Let bij de vormgeving van uitnodigingen op een stijl die ook mannen aanspreekt

Aanbevelingen Het aanbod naar vaders is best heel doe- en resultaatsgericht Zoek goede ideeën bij de vaders zelf; speel in op hun ideeën Spreek ouders, vaders en moeders, aan op waar ze goed in zijn; leg eventueel een ‘fichebak’ aan van zaken waarvoor je op ouders beroep kan doen Schakel moeders in om vaders over de brug te halen

Aanbevelingen Zorg voor positieve beelden van vaders in de aankleding van de ruimte Let er als team bewust op de betrokkenheid van vaders ook daadwerkelijk te zien