Een instrument om ouderparticipatie te meten
Het instrument zelf Het instrument bestaat uit drie fiches waarmee de praktijk, door te turven, wordt geëvalueerd. Op basis van de resultaten kan een actieplan worden uitgewerkt. De actieve betrokkenheid van het hele team is hierbij cruciaal: het zijn de begeleiders die turven en samen in team evalueren. Belangrijk hierbij is dat de verantwoordelijke een draagvlak voor vaderparticipatie creëert binnen het team.
Luik A: algemene indruk Doel: een algemene indruk krijgen van hoe het in de werking gesteld is met ouderparticipatie en specifiek met vaderparticipatie op basis van de contacten die de begeleiders hebben met de ouders van een aantal kinderen Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen ‘aanwezig zijn’ en ‘betrokken zijn’.
Luik B:Registratie individuele contacten vader en moeder Doel: Algemene indruk uit luik A verifiëren Hoe: De begeleiders registreren gedurende 5 dagen alle individuele contacten met vader en moeder tijdens het brengen en afhalen
Luik C: Registratie deelname aan groepsactiviteiten Doel: zicht krijgen op deelname aan groepsactiviteiten Hoe: registratie van de aanwezigheid van één of beide ouders over een bepaalde periode (bvb trimester) voor alle groepsactiviteiten
Uitwerken van een actieplan Verschillende luiken te vergelijken en bespreken beeld van wat goed loopt en welke aspecten uitgebreid/verbeterd kunnen worden. Op basis hiervan wordt een actieplan opgesteld waarin wat goed loopt kan worden versterkt en nieuwe acties geformuleerd kunnen worden.
Aanbevelingen Nodig altijd vader en moeder expliciet en persoonlijk uit voor activiteiten Let erop in de communicatie vaders expliciet aan te spreken; maak duidelijk dat je verwacht dat de vader meedoet Verplaats je in de positie van de vader (Welk is het voordeel dat de vader kan halen door op de uitnodiging in te gaan?) Let bij de vormgeving van uitnodigingen op een stijl die ook mannen aanspreekt
Aanbevelingen Het aanbod naar vaders is best heel doe- en resultaatsgericht Zoek goede ideeën bij de vaders zelf; speel in op hun ideeën Spreek ouders, vaders en moeders, aan op waar ze goed in zijn; leg eventueel een ‘fichebak’ aan van zaken waarvoor je op ouders beroep kan doen Schakel moeders in om vaders over de brug te halen
Aanbevelingen Zorg voor positieve beelden van vaders in de aankleding van de ruimte Let er als team bewust op de betrokkenheid van vaders ook daadwerkelijk te zien