De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Sensorische Informatie Verwerking
Tactiele Gebarentaal met Kwaliteit
Lotgenotencontact.
INFORMATIEDAG VOOR MANTELZORGERS
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk.
Maak een werkstuk over de jou toegewezen persoon …
Riske Pasman Lifestyle&Design 3DD De vijf zintuigen. Crosslab.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
De emmer die overloopt met stress
Kijk, dit is C.V.I..
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Kinderen zijn geen dingen
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
RINSKE JASPERS FAIJER.
Focus op motivatie en communicatie
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De oudere stagiaire.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Communiceren met Marloes
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Actiegroep Velserbroek-Oost Inspreken op procedures woonvisie, structuurvisie en woningbouw Velserbroek 25 november 2003.
Depressie bij ouderen.
Communicatie en dementie
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
Onze doelen en visie in beeld
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Drugs.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
toekomst basisonderwijs Vriescheloo
Verplaatsen met een rolstoel
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Transcript van de presentatie:

De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati

Inleiding Indirect heeft de dubbele zintuiglijke beperking (visueel, auditief) invloed op de ontwikkeling van het competentiemotief, het streven naar effectieve interactie met de omgeving (Riksen-Walraven, 1977). Het doofblinde kind heeft minder mogelijkheden om de effecten van het eigen handelen te ervaren, ontmoet meer hindernissen bij het doelmatig handelen en beleeft op grond daarvan minder plezier aan zijn handelen en bewegen. Dit heeft tot gevolg dat het kind niet tot explorerend bewegen gemotiveerd is, eerder passief blijft of compensatie zoekt in eenzijdige, stereotiepe bewegingspatronen (van Dijk, 1991).

Gevolgen voor de visuele waarneming Er gaat minder gelijktijdige informatie naar de hersenen De integratiefunctie valt weg Geen visuele informatie Objectpermanentie ontbreekt Er is geen visuele stimulus om te bewegen en ook geen controle bij de beweging Het automatiseren van houding en beweging verloopt moeizamer Compensatie door gebruik van andere zintuigen

Gevolgen voor de auditieve waarneming Auditieve waarneming verloopt moeizaam, mede doordat er geen initiatief komt van het kind De geluiden werken soms storend op elkaar in Alleen geluid lokt in het begin geen bewegingen uit

Gevolgen voor de tactiele waarneming Informatie verwerven van de omgeving kost meer tijd Er zijn steeds hulpmiddelen nodig Huidcontact is belangrijk Een tactiele overgevoeligheid van het hoofd, de handen en het gelaat

Gevolgen voor de vestibulaire waarneming Doofblinde kinderen ontvangen minder vestibulaire prikkels omdat ze - langer op hun rug liggen; - minder spontane houdingsveranderingen vertonen. Over- en ondergevoeligheid

Gevolgen voor de proprioceptieve waarneming Het kind heeft doordat het minder beweegt en steunt minder proprioceptieve informatie

Rol van de kinderfysiotherapie De kinderen screenen met betrekking tot hun sensomotorische ontwikkeling Individuele behandeling of groepsbehandeling voorstellen/geven Informeren en adviseren Als dit nodig is contact leggen met een specialist

Geheugensteuntje en nuttige tips

Algemeen Door de vele verschillende vormen van visueel-auditieve beperkingen zijn er ook heel wat verschillende communicatiemiddelen- en methoden Sleutelwoorden: respect gelijkwaardigheid zelfstandigheid veiligheid comfort onafhankelijkheid zekerheid kennis interesse

Contact maken Leg rustig uw hand op de persoon zijn schouder Maak duidelijk hoe je heet en vraag de persoon hoe je het best met hem/haar kunt communiceren Reageer positief als u gevraagd wordt zich te verplaatsen zodat vierhandengebaar mogelijk wordt en ook prettig is Vingerspellen moet je vlot doen Meldt ook of er andere mensen in de ruimte zijn Als je ondertussen ook tegen iemand anders spreekt moet je dit duidelijk maken en zoveel mogelijk tolken

Contact maken (vervolg) Laat het weten als u weggaat Zorg dat ze steeds een houvast hebben in de ruimte Loop zo’n halve pas voor de persoon Overleg over de manier waarop je de persoon gaat vasthouden Als je een stoel aanbiedt dit ook duidelijk maken

Aan tafel Waarschuw de persoon als er hete dingen in de buurt staan Als u koffie of thee neerzet, maak dan duidelijk waar u dit zet Vertel wie nog aan tafel zit en waar die personen zitten

Bronnen

Afbeeldingen Dia 1: www.viataal.nl Dia 8: www.kinderfysiotherapieharen.nl