Vitale Waarden De Tyco Richtlijnen met betrekking tot Ethisch Gedrag 2010 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Door goede gesprekken groeien
Internet fun & veilig! titeldia.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Hogescholen in Dialoog
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Informatie avond nieuwe leden 12 juni 2013
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
6 pijlers van de code in beeld
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en analyse van dilemma’s
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praat eens met een veteraan darwine.
Samen werken aan een gezonde regio!
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Wat willen we vandaag doen?
Interpreteren van data
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Betrokkenheid op de werkvloer
Een training over persoonlijke ethische keuzes op het werk
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Fysieke integriteit.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Ethiek.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Geweld op de Werkplek. Geweld op de Werkplek: Samenvatting 2 Andrei deelt al langer dan vijf jaren een kantoor met David. Ze hebben in die tijd aan veel.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Diversiteit & Inclusie
Bedrijfsvermaak: Een golfuitstapje met verkopers
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Integriteit Dilemmatraining.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Ontwikkeling, wij als EBS
KBO en omgaan met privacy
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Vitale Waarden De Tyco Richtlijnen met betrekking tot Ethisch Gedrag

Sessie-agenda Waarom zijn we hier Leer de Tyco Nieuwe Richtlijnen betreffende Ethisch Gedrag kennen – Wat is nieuw – Hulp vragen en Problemen ter sprake brengen – Overzicht Inhoud “Hulp Vragen” Hulpmiddelen Volgende stappen 2

Waarom zijn we hier Leer de Richtlijnen kennen, die ons beleid en principes samenvatten en onze Vitale Waarden versterken Neem deel aan een discussie over hoe de Richtlijnen u kunnen helpen bij het oplossen van moeilijke situaties die u tijdens het werk tegen kunt komen Voldoe aan de Tyco doelstelling om u ieder jaar opnieuw in te zetten voor de hoogste normen qua ethisch gedrag 3 Overtuiging om het juiste te doen Toewijding aan de hoogste ethische normen Geloof in onze Vitale Waarden van Integriteit, Voortreffelijkheid, Teamwork, en Rekenschap

Geschreven met de inbreng van experts en werknemers Wereldwijd besproken met meer dan 70 focusgroepen Leer de Nieuwe Tyco Richtlijnen Kennen Opgesteld om u te helpen bij het begrijpen van de verwachtigingen van het Bedrijf en bij het nemen van goede beslissingen Herzien om gebruikersvriendelijker te zijn met V&A's en waargebeurde voorbeelden

Wat is er nieuw in de Richtlijnen Nieuwe onderwerpen en opnieuw ingedeelde inhoud bevatten: – Hulp vragen en Problemen ter sprake brengen – Onze Werknemers en het Milieu Beschermen: Geen Schade – Bevorderen van een Positieve Werkplek en het Respecteren van Anderen – Integer zaken doen Een positievere toon Nadruk op Uitspreken V&A elementen Koppelingen naar beleid

Hulp vragen en Problemen ter sprake brengen Weten wanneer Iets naar voren te brengen Wie om hulp te vragen Geen tolerantie voor vergelding Pogingen om vertrouwelijkheid te garanderen Indien ik niet op al deze vragen over een actie of gedrag JA kan antwoorden, moet ik van me laten horen: 1.Is de actie consistent met deze Richtlijnen voor Ethisch Gedrag? 2.Is de actie consistent met de Vitale Waarden van Tyco? 3.Is de actie legaal? 4.Zou ik me comfortabel voelen indien deze beslissing of actie openbaar gemaakt werd? 5.Zou ik willen dat het met mij gebeurde? 6.Worden de acties positief beoordeeld door mijn familie, gelijken, werknemers, en Tyco aandeelhouders? Indien ik niet op al deze vragen over een actie of gedrag JA kan antwoorden, moet ik van me laten horen: 1.Is de actie consistent met deze Richtlijnen voor Ethisch Gedrag? 2.Is de actie consistent met de Vitale Waarden van Tyco? 3.Is de actie legaal? 4.Zou ik me comfortabel voelen indien deze beslissing of actie openbaar gemaakt werd? 5.Zou ik willen dat het met mij gebeurde? 6.Worden de acties positief beoordeeld door mijn familie, gelijken, werknemers, en Tyco aandeelhouders?

Bericht van Ed Breen, Tyco Voorzitter en CEO Benadrukt het belang van de Richtlijnen. Onze Toewijding aan Ethische Waarden bij Tyco Beschrijft de Belangrijke Waarden en legt uit waarom het voor iedereen die voor Tyco werkt belangrijk is om de principes die in deze Richtlijnen uitgelegd worden, toe te passen. Hulp vragen en Problemen ter sprake brengen Bespreekt het belang van zich uit te spreken en problemen ter sprake brengen. Voorziet tevens in richtlijnen over ons beleid van geen vergelding en met wie u voor hulp contact kunt opnemen. Bericht van Ed Breen, Tyco Voorzitter en CEO Benadrukt het belang van de Richtlijnen. Onze Toewijding aan Ethische Waarden bij Tyco Beschrijft de Belangrijke Waarden en legt uit waarom het voor iedereen die voor Tyco werkt belangrijk is om de principes die in deze Richtlijnen uitgelegd worden, toe te passen. Hulp vragen en Problemen ter sprake brengen Bespreekt het belang van zich uit te spreken en problemen ter sprake brengen. Voorziet tevens in richtlijnen over ons beleid van geen vergelding en met wie u voor hulp contact kunt opnemen. Overzicht van de Richtlijn

Bevorderen van een Positieve Werkplek en het Respecteren van Anderen Bespreekt de toewijding van Tyco om te voozien in een positieve, diverse en niet-seksistische werkomgeving waarin anderen met respect behandeld worden. Onze Werknemers en het Milieu Beschermen: Geen Schade Beschrijft de visie van Tyco om geen schade te berokkenen aan onze werknemers en het milieu. Belangenverstrengeling Legt het belang van het vermijden van belangenverstrengeling uit en voorziet in richtlijnen voor het beheren en zelf rapporteren van eventuele belangenverstrengeling. Bevorderen van een Positieve Werkplek en het Respecteren van Anderen Bespreekt de toewijding van Tyco om te voozien in een positieve, diverse en niet-seksistische werkomgeving waarin anderen met respect behandeld worden. Onze Werknemers en het Milieu Beschermen: Geen Schade Beschrijft de visie van Tyco om geen schade te berokkenen aan onze werknemers en het milieu. Belangenverstrengeling Legt het belang van het vermijden van belangenverstrengeling uit en voorziet in richtlijnen voor het beheren en zelf rapporteren van eventuele belangenverstrengeling. Overzicht van de Richtlijn

Geschenken en Vermakelijkheden Voorziet in richtlijnen om er zeker van te zijn dat onze werkwuijzen op het gebied van geschenken en vermakelijkheden redelijk zijn en in lijn met Tyco-beleid, gedragscodes in de bedrijfstak en lokale wetgeving. Integer zaken doen Voorziet in richtlijnen om omkoping te voorkomen, eerlijke concurrentie toe te staan en voor het respecteren van internationale handelswetten. Financiële Integriteit Controleert werkwijzen om eerlijke, accurate en tijdige financiële gegevens en handelingen, inclusief het vermijden van fraude en handel met voorkennis, te garanderen. Geschenken en Vermakelijkheden Voorziet in richtlijnen om er zeker van te zijn dat onze werkwuijzen op het gebied van geschenken en vermakelijkheden redelijk zijn en in lijn met Tyco-beleid, gedragscodes in de bedrijfstak en lokale wetgeving. Integer zaken doen Voorziet in richtlijnen om omkoping te voorkomen, eerlijke concurrentie toe te staan en voor het respecteren van internationale handelswetten. Financiële Integriteit Controleert werkwijzen om eerlijke, accurate en tijdige financiële gegevens en handelingen, inclusief het vermijden van fraude en handel met voorkennis, te garanderen. Overzicht van de Richtlijn

Beschermen en beheren van bedrijfseigendommen, - informatie en -gegevens Voorziet in richtlijnen voor het gebruik van eigendommen en systemen van het bedrijf, het verantwoordelijk beheren van bedrijfsgegevens, en het beschermen van privégegevens en eigendomsinformatie. Communicaties met Media, Investeerders en het Publiek Bespreekt voorwaarden voor het contact met de media, investeerders en het publiek, inclusief correct gebruik van sociale media. Politieke Activiteiten en Bijdragen aan Liefdadigsheidsinstellingen Voorziet in richtlijnen over het Tyco beleid wat betreft politieke activiteiten als ook bijdragen aan liefdadigsheidsinstellingen. Conclusies/Hulpmiddelen voor Uitspreken Versterkt het belang van ethiek bij Tyco en voorziet in hulpmiddelen voor uitspreken. Beschermen en beheren van bedrijfseigendommen, - informatie en -gegevens Voorziet in richtlijnen voor het gebruik van eigendommen en systemen van het bedrijf, het verantwoordelijk beheren van bedrijfsgegevens, en het beschermen van privégegevens en eigendomsinformatie. Communicaties met Media, Investeerders en het Publiek Bespreekt voorwaarden voor het contact met de media, investeerders en het publiek, inclusief correct gebruik van sociale media. Politieke Activiteiten en Bijdragen aan Liefdadigsheidsinstellingen Voorziet in richtlijnen over het Tyco beleid wat betreft politieke activiteiten als ook bijdragen aan liefdadigsheidsinstellingen. Conclusies/Hulpmiddelen voor Uitspreken Versterkt het belang van ethiek bij Tyco en voorziet in hulpmiddelen voor uitspreken.

Veelgestelde Vragen V: Waar kan ik een kopie van de nieuwe Richtlijnen voor Ethisch Gedrag krijgen? A: U kunt een kopie downloaden van Tyco.com, uw bedrijfsintranetsite of InsideTyco.com. Neem contact op met personeelszaken voor een kopie indien u geen toegang heeft tot het internet. V: Ik heb eerder een probleem gemeld en ik heb het idee dat er een vergelding tegen me plaatsvindt, met wie moet ik contact opnemen? A: Bel de ConcernLINE (probleenlijn) of het kantoor van de ombudsman. Deze contactinformatie bevindt zich in achterin de Handleiding voor Ethisch Gedrag. V: Hoe kan ik een belangenverstrengeling rapporteren? A: Gedurende de Vitale Waarden Campagne van 2010 moeten alle werknemers die online iets toevertrouwen de Vragenlijst Belangenverstrengeling via het LMS (Learning Management System, Leer Managementsysteem) invullen. Volgens dit proces moeten conflicten gemeld worden via V: Hoe rapporteer ik een gegeven of ontvangen cadeau? A: Geschenken moeten gerapporteerd worden via V: Is er een monetaire limiet wat betreft gegeven of ontvangen cadeaus? A: Tyco Richtlijnen voor Ethisch Gedrag en het beleid op het gebied van Belangenverstrengeling, Geschenken & Vermakelijkheden schrijven voor dat Tyco-werknemers alle gegeven of ontvangen geschenken die meer waard zijn dan US$ 125 melden, tenzij een lager bedrag door uw bedrijf or regio wordt voorgeschreven.

Hulp Vragen - Hulpmiddelen Tyco is toegewijd tot het creëren van een omgeving waarin werknemers zich comfortabel genoeg voelen om zich uit te spreken, om hulp te vragen en problemen ter sprake te brengen. Indien u vragen of problemen heeft, praat u met [uw manager], [Personeelszaken]. Indien u zich hier niet comfortabel bij voelt, zijn er andere hulpmiddelen beschikbaar: Juridisch: [naam hier invoegen], [telefoonnummer invoegen] Compliantie: [naam hier invoegen], [telefoonnummer invoegen] Het Kantoor van de Ombudsman of de ConcernLINE Belangrijke Tyco Problemen website: – –