Wat willen we vandaag doen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Auditen op succes waarderend auditen
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
De Drama Driehoek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Lotgenotencontact.
Communicatief gedrag + / -
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Christen-zijn op je Werk Hoe Jezus’ volgelingen de maatschappij kunnen veranderen Aanbid God met je Werk.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Voor een lieve vriend of vriendin
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Aan een buitengewoon persoon!
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Godsdienst 1 1.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Aan een buitengewoon persoon!
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Betrokkenheid op de werkvloer
Hartelijk welkom in deze dienst
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
CanDo Coaching.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Leven zoals past bij God
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Preek Hebreeën 4:
Spreuken: De nederige wijze.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Diversiteit & Inclusie
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Week 1, les 5.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Bouwen aan een beter werkklimaat

Wat willen we vandaag doen? Dit programma is erop gericht de cultuur van onze werkplekken te verbeteren door de mate van respect te verhogen dat werknemers ten opzichte van elkaar tonen.

Waarom willen we dit doen? Maakt het werk prettiger Maakt de werkplek productiever Resulteert in minder verloop onder werknemers Resulteert in meer proactieve inspanning door werknemers Ontwikkelt het talent van alle werknemers, niet van slechts een paar Het is de juiste keuze Het past bij de waarden van Tyco

Wat is Respect?

Behandel anderen zoals zij behandeld willen worden Wat is Respect? Respect is het pakket gedragingen dat past bij de cultuur en de waarden van de organisatie, dat niet irritant is en dat de werknemers in staat stelt er volop aan bij te dragen. Behandel anderen zoals zij behandeld willen worden

Het doel bereiken – hoe “positieve” woorden een “positief” lot beïnvloeden Houd mijn woorden positief, omdat mijn woorden gedragingen worden. Houd mijn gedragingen positief, omdat mijn gedragingen gewoonte worden. Houd mijn gewoontes positief, omdat mijn gewoontes mijn waarden worden. En houd mijn waarden positief, omdat zij mijn lot worden. Gandhi

De waarden van Tyco Wat zijn de waarden van Tyco?

Waardes van Tyco Integriteit Uitmuntendheid Teamwork Verantwoording

Oefening: Bespreek de positieve en negatieve gedragingen in teams. Welke gedragingen maken het team effectiever, prettiger om deel van uit te maken en uitnodigender om deel van uit te maken? En welke gedragingen doen dat niet?

Oefening: Negatieve gedragingen: Positieve gedragingen: Geen oogcontact Over elkaar geslagen armen Zuchten Kwetsende posters, kalenders in de werkruimte Anderen uitsluiten van groepsactiviteiten Positieve gedragingen: Oogcontact Anderen luisteren naar uw ideeën Open communicatie Bijdragen worden erkend Tweeweg-dialoog Personalisatie Gezonde debatten Luister ongeacht de functie

Casestudie 1 U maakt deel uit van een projectteam (werkgroep) en één van de teamleden stelt anderen zelden in de gelegenheid hun mening te uiten en wordt kwaad als anderen het niet met hem eens zijn. Bespreek de impact van dit gedrag en stel manieren voor waarop u dit kunt veranderen.

Casestudie 2 Eén van uw collega's is erg "humeurig" en soms beïnvloedt dit gedrag het team. Bespreek wat u moet doen. Mag een werknemer niet een keer een slechte dag hebben?

Casestudie 3 Eén van uw collega's accepteert nieuwe zaken altijd als laatste. Hij wil altijd alles laten zoals het is. “Repareer het niet als het niet kapot is”. Bespreek dit en besluit of actie nodig is.

Casestudie 4 Eén van de nieuwste teamleden in uw team is heel goed in nieuwe technologieën. Zij heeft geen tijd voor de meer ervaren teamleden die niet zo "scherp" zijn met de nieuwe technologieën, maar die een beter inzicht in de bedrijfstak hebben. Wat gebeurt er hier en wat moet er in dit geval gedaan worden?

Casestudie 5 Eén van uw collega's komt uit een ander land. Zij spreekt met een heel zwaar accent, zo zwaar dat u het moeilijk vindt haar te verstaan. U weet dat anderen in uw team hetzelfde probleem hebben. U weet ook dat zij goed is in haar werk, maar vanwege de problemen met het verstaan, wordt zij door het team niet uitgenodigd voor vergaderingen die bedoeld zijn om problemen op te lossen. Wat is het juiste gedrag in dit geval?

Geleerde lessen Wat heeft u geleerd van de casestudies? Welke gedragingen moeten we stimuleren en zelf vertonen? Welke gedragingen zijn respectloos?

Respectvol gedrag Hoe ziet het eruit? Hoe voelt u zich erbij? Hoe beïnvloedt het het team? Hoe kunt u dit soort gedrag nog meer stimuleren?

Actieplanning Wat willen wij dat u doet? - Wees de beste in "respectvol" gedrag - Pas uw gedrag aan de waarden van Tyco aan - Betrek uw collega's erbij - Versterk dit bij uw collega's Vul het formulier Actieplanning in

Verbeter de cultuur van onze werkplekken door de mate van respect te verhogen dat werknemers ten opzichte van elkaar tonen.

Beschikbare hulp: Uw plaatselijke HR-team Uw manager of een andere manager Het bedrijfs-HR-team De ombudsman De ConcernLINE