Bouwen aan een beter werkklimaat
Wat willen we vandaag doen? Dit programma is erop gericht de cultuur van onze werkplekken te verbeteren door de mate van respect te verhogen dat werknemers ten opzichte van elkaar tonen.
Waarom willen we dit doen? Maakt het werk prettiger Maakt de werkplek productiever Resulteert in minder verloop onder werknemers Resulteert in meer proactieve inspanning door werknemers Ontwikkelt het talent van alle werknemers, niet van slechts een paar Het is de juiste keuze Het past bij de waarden van Tyco
Wat is Respect?
Behandel anderen zoals zij behandeld willen worden Wat is Respect? Respect is het pakket gedragingen dat past bij de cultuur en de waarden van de organisatie, dat niet irritant is en dat de werknemers in staat stelt er volop aan bij te dragen. Behandel anderen zoals zij behandeld willen worden
Het doel bereiken – hoe “positieve” woorden een “positief” lot beïnvloeden Houd mijn woorden positief, omdat mijn woorden gedragingen worden. Houd mijn gedragingen positief, omdat mijn gedragingen gewoonte worden. Houd mijn gewoontes positief, omdat mijn gewoontes mijn waarden worden. En houd mijn waarden positief, omdat zij mijn lot worden. Gandhi
De waarden van Tyco Wat zijn de waarden van Tyco?
Waardes van Tyco Integriteit Uitmuntendheid Teamwork Verantwoording
Oefening: Bespreek de positieve en negatieve gedragingen in teams. Welke gedragingen maken het team effectiever, prettiger om deel van uit te maken en uitnodigender om deel van uit te maken? En welke gedragingen doen dat niet?
Oefening: Negatieve gedragingen: Positieve gedragingen: Geen oogcontact Over elkaar geslagen armen Zuchten Kwetsende posters, kalenders in de werkruimte Anderen uitsluiten van groepsactiviteiten Positieve gedragingen: Oogcontact Anderen luisteren naar uw ideeën Open communicatie Bijdragen worden erkend Tweeweg-dialoog Personalisatie Gezonde debatten Luister ongeacht de functie
Casestudie 1 U maakt deel uit van een projectteam (werkgroep) en één van de teamleden stelt anderen zelden in de gelegenheid hun mening te uiten en wordt kwaad als anderen het niet met hem eens zijn. Bespreek de impact van dit gedrag en stel manieren voor waarop u dit kunt veranderen.
Casestudie 2 Eén van uw collega's is erg "humeurig" en soms beïnvloedt dit gedrag het team. Bespreek wat u moet doen. Mag een werknemer niet een keer een slechte dag hebben?
Casestudie 3 Eén van uw collega's accepteert nieuwe zaken altijd als laatste. Hij wil altijd alles laten zoals het is. “Repareer het niet als het niet kapot is”. Bespreek dit en besluit of actie nodig is.
Casestudie 4 Eén van de nieuwste teamleden in uw team is heel goed in nieuwe technologieën. Zij heeft geen tijd voor de meer ervaren teamleden die niet zo "scherp" zijn met de nieuwe technologieën, maar die een beter inzicht in de bedrijfstak hebben. Wat gebeurt er hier en wat moet er in dit geval gedaan worden?
Casestudie 5 Eén van uw collega's komt uit een ander land. Zij spreekt met een heel zwaar accent, zo zwaar dat u het moeilijk vindt haar te verstaan. U weet dat anderen in uw team hetzelfde probleem hebben. U weet ook dat zij goed is in haar werk, maar vanwege de problemen met het verstaan, wordt zij door het team niet uitgenodigd voor vergaderingen die bedoeld zijn om problemen op te lossen. Wat is het juiste gedrag in dit geval?
Geleerde lessen Wat heeft u geleerd van de casestudies? Welke gedragingen moeten we stimuleren en zelf vertonen? Welke gedragingen zijn respectloos?
Respectvol gedrag Hoe ziet het eruit? Hoe voelt u zich erbij? Hoe beïnvloedt het het team? Hoe kunt u dit soort gedrag nog meer stimuleren?
Actieplanning Wat willen wij dat u doet? - Wees de beste in "respectvol" gedrag - Pas uw gedrag aan de waarden van Tyco aan - Betrek uw collega's erbij - Versterk dit bij uw collega's Vul het formulier Actieplanning in
Verbeter de cultuur van onze werkplekken door de mate van respect te verhogen dat werknemers ten opzichte van elkaar tonen.
Beschikbare hulp: Uw plaatselijke HR-team Uw manager of een andere manager Het bedrijfs-HR-team De ombudsman De ConcernLINE