Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe Caroline van Rennes BVB/ABPE 22 maart 2007
Situatie schets Periode 1997-1999 7500 aantal werknemers in Europa waarvan 6500 in 12 fabrieken in 7 landen Communicatie verantwoordelijke puur en alleen voor de produktieafdeling Geen gerichte communicatie naar produktie voordien
Situatie schets Veel communicatie vanuit hoofdkantoor werd vertaald en zo verstuurd In fabriek op prikbord Produktie werknemers geen PC op werk Betaald per uur Trots op efficiëntie en snelheid
Organisatie Centrale communicatie verantwoordelijke HR Manager in ieder cluster (2 fabrieken) HR Manager vertrouwenspersoon van werknemers and contactpersoon voor communicatie Supervisor = line manager
Strategie en aanpak HR en Line Manager moeten, kunnen en willen meer betekenen in communicatieproces Survey en focus groups met HR populatie en Line Managers Noden en behoeften niet overal gelijk
Belang lokale mensen Verhoging efficiëntie communicatie vanuit hoofdkantoor Verbetering lokale communicatie Line Management helpen en adviseren in communicatie Werknemers moeten lokaal aanspreekpunt hebben
Survey – HR Managers Hoe “change” communiceren Hoe een communicatieplan opstellen Wat zijn er aan tools Wat is mijn rol Hoe corporate informatie vertalen op lokaal niveau
Survey – Line Managers Hoe een discussie voeren met succes Hoe “change” communiceren Onderhandelingstechnieken Verbale/Niet verbale communicatie technieken Hoe constructieve feedback geven Hoe korte berichten schrijven
Aanpak Acceptatie HR Manager = Communicatie verantwoordelijke Hoe wordt je een communicatie verantwoordelijke? Ervaring maar eerst training!
De Interne Communicatie Toolbox 2 doelgroepen: Intern Communicatie Management: Hoe wordt je een communicatie verantwoordelijke naast de HR taken? Face to face communicatie: Hoe help je de line manager in de dagelijkse communicatie?
Intern Communicatie Management Principes van interne communicatie Duidelijke taakomschrijving Hoe maak je een communicatieplan op verschillende niveau’s Welke communicatiemiddelen te gebruiken Gebruik van research Hoe omgaan met “change”
Face to face communicatie HR Manager = Trainer van Line Manager Onderwerpen: vaardigheden o.g.v. luisteren, onderhandelen, feedback geven, presentatie, voorzitterschap Toolbox: trainerinformatie, methode, middelen, oefeningen en evaluatie
En toen........ HR Manager keert enthousiast terug Verschillen in het netwerk Regelmatige checks Veel bezoeken
Evaluatie Commitment management cruciaal Presentatie materiaal is belangrijk Aanpassing aan verschillende niveau’s Blijven opvolgen en bijstaan Niet te veel in één keer Toolbox wordt nu nog gebruikt!