Wetgeving in vogelvlucht Terugblik Modernisering Ziektewet Wat houdt de wet in? Consequenties proces Consequenties financieel Vooruitblik
Terugblik 1929: Invoering Ziektewet 1967: Invoering WAO 1990: Lubbers: “Nederland is ziek” 1994: Verplichte aansluiting bij Arbodienst 1996: WULBZ, doorbetaling van loon bij ziekte 52 weken 2002: Wet verbetering poortwachter 2004: VLZ: loondoorbetaling bij ziekte naar 104 weken 2005: Invoering WIA 2013: Modernisering Ziektewet
Aanleiding Modernisering Ziektewet Hoge WIA instroom van vangnetters (flexwerkers) Overheid wil kosten van uitkeringen reduceren: “vervuiler betaalt”
Modernisering Ziektewet Wat verandert er? Ziektewetcriterium Financiële prikkels voor werkgever én werknemer Organisatie eigenrisicodragerschap ZW Wat blijft het hetzelfde? Wet verbetering Poortwachter Regeling procesgang eerste en tweede Ziektejaar Beleidsregels Poortwachter
Modernisering Ziektewet Om welke wet gaat het? Modernisering Ziektewet = Wet BeZaVa Wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters Van kracht vanaf 01-01-2013
Wat zijn vangnetters? Vangnetters zijn werknemers die buiten de WULBZ vallen. Twee groepen: Groep 1 werknemers (zonder werkgever) Arbeidsovereenkomst loopt af en ziek uit dienst (ook na één dag werken in proeftijd) Ziek en stoppen met werk uit fictieve dienstbetrekking (thuiswerkers, stagiaires, uitzendkrachten) Uit dienst (niet ziek) binnen 28 kalenderdagen ziek (op dat moment geen WW of werk = nawerking) Voor deze groep geldt de modernisering Ziektewet
Wat zijn vangnetters? Vangnetters zijn werknemers die buiten de WULBZ vallen. Twee groepen: Groep 2 werknemers (met werkgever) Ziek door zwangerschap of bevalling Ziek door orgaandonatie No risk polis via gemeenten, UWV, Sociale Verzekeringsbank Regres definitief vastgesteld Voor deze groep ‘ziek uit dienst’ geldt de modernisering Ziektewet niet. UWV begeleidt en betaalt de ZW uitkering
Modernisering Ziektewet Consequentie voor al uw instroom van Ziek uit dienst personeel vanaf 01-01-2012 Doel: Instroom beperken van ‘flexwerkers’ in de Ziektewet en Wet WIA (Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) Boodschap: Aandacht voor verzuimbegeleiding ook belangrijk voor werknemers met een aflopend dienstverband
De wereld van verzuim. Wat gaat u zelf doen?
Het wettelijke proces verzuimbegeleiding
Het wettelijke proces verzuimbegeleiding
Het wettelijke proces verzuimbegeleiding
Hoe verder na twee jaar verzuim? Vangnetters die na twee jaar Ziektewetuitkering in de WGA komen, noemen we WGA-flex De uitkering voor de WGA-flex verschilt niet van de WGA-vast De kosten voor de werkgever en herverzekeraar zijn dus ook niet anders De verschillen tussen vast en ziek uit dienst werknemers zijn er nauwelijks meer
Financiële consequenties voor werkgever Geen eigenrisicodrager Nieuwe ZW-flex premie + WGA-flex premie betalen afhankelijk van instroom en grootte van bedrijf Eigenrisicodrager Organiseren eigenrisicodragerschap ZW flex: berekenen en betaling Ziektewetuitkering + re-integratie + Poortwachter + sanctioneren Kosten dragen voor uitvoering + ZW uitkeringen
Financiële gevolgen: geen eigenrisicodrager Per loonaansluitnummer
Financiële gevolgen: geen eigenrisicodrager Per loonaansluitnummer Gedifferentieerde premie voor ZW flex en WGA flex Loonsom < 302.000 Sectorpremie > 302.000 < 3.020.000 Sectorpremie + individuele premie > 3.020.000 Individuele premie Minimum en maximum
per miljoen euro loonsom betalen Financiële consequenties Modernisering Ziektewet Premie ZW-flex, WGA-vast/flex Werkgever is geen uitzendorganisatie 2014: Bij loonsom groter dan € 3.070.000 per miljoen euro loonsom betalen Minimum* Maximum* Minimaal Maximaal Gedifferentieerde WGA vast premie 0,12% 1,96% € 1.200 € 19.600 Gedifferentieerde WGA flex premie 0,04% 0,68% € 400 € 6.800 Gedifferentieerde ZW flex premie 0,07% 1,24% € 700 € 12.400 Basispremie WIA/WAO 4,65% € 46.500 Totale premies WGA, ZW per miljoen euro loonsom € 48.800 € 85.300 * Minimum en maximum wordt bepaald door UWV op basis van daadwerkelijke instroom vanuit uw organisatie
Financiële consequenties modernisering Ziektewet voor ex-werknemer Dezelfde re-integratie verplichtingen als werknemers met dienstverband Aanvaarden passend werk vanaf eerste dag Actief meewerken aan re-integratie, interventies en behandeling Sanctioneren bij niet houden aan afspraken Versnelde uitstroom uit de Ziektewet door: Nieuwe 1e jaars ZW beoordeling UWV Mogelijkheid herbeoordeling belastbaarheid UWV in tweede jaar Geschiktheid voor GANGBARE ARBEID en verdienvermogen > 65%
Begrippen Bedongen arbeid = het eigen werk, c.q. wat in het algemeen gebruikelijk is voor de functie Passende arbeid = arbeid die aansluit bij beperkingen, mogelijkheden en bekwaamheden; hierbij gelden billijkheid en redelijkheid (glijdende schaal in de tijd) Gangbare arbeid = arbeid die beschikbaar is op de arbeidsmarkt
Begrippen
Passende arbeid en gangbare arbeid 1-6 maanden 6-12 maanden 12-24 maanden Zelfde opleidingsniveau Lager opleidingsniveau Alle gangbare arbeid (voorbeelden worden geduid met eerstejaars ZW beoordeling UWV) Zelfde ervaring Minder ervaring Zelfde loon Lager loon Lager loon evt. ook lager dan ZW Reistijd 2 uur per dag Reistijd 3 uur per dag Ook tijdelijk werk is passend
Gevolgen eigenrisicodrager Ziektewet (flex) Checklijst Checklijst Verzuim en re-integratie beleid Verzuimprotocol (ziek uit dienst melding bij < 3 dagen bij UWV) Begeleiding ex werknemer 2 jaar (Wet Verbetering Poortwachter, Procesgang 1e en 2e ziektejaar) Inzetten re-integratie-instrumenten Deskundigenoordeel; Loonsanctie; Bezwaar- en beroep Maatregelen nemen/ sanctioneren Gecertificeerde arbodienst/ Bedrijfsarts inschakelen Checklijst Verzuim en re-integratie beleid Berekenen en betalen ZW uitkering Aparte verzuimadministratie Verzuimprotocol (ziek uit dienst melding bij < 3 dagen bij UWV) ZW uitkering en begeleiding stoppen of voortzetten n.a.v. Eerstejaars ZW beoordeling UWV Optionele toetsing herbeoordeling belastbaarheid in het 2e jaar UWV Begeleiding ex werknemer 2 jaar (Wet Verbetering Poortwachter, Procesgang 1e en 2e ziektejaar) Inzetten re-integratie-instrumenten Deskundigenoordeel; Loonsanctie; Bezwaar- en beroep Maatregelen nemen/ sanctioneren UWV om beschikking vragen Gecertificeerde arbodienst/ Bedrijfsarts inschakelen Audit door UWV 1x per 2 jaar Bestaand Nieuw
Vooruitblik Snellere verhoging van AOW leeftijd Werkgevers verplicht arbeidsgehandicapten in dienst te nemen (2020) WGA vast en WGA flex gaan samen (2016) Wetsvoorstel Werk en zekerheid Betere rechtspositie flexwerker WW versoberd. Werkhervatting loont Ontslagwetgeving aangepast en versoberd (2016)