Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013
Ieder kind heeft maar één kans Je kunt je kindertijd niet overdoen. Je bent maar één keer 3 jaar of acht jaar. Kostbare tijd kunnen we maar één keer besteden.
WIJ ZIJN ER OM HET KIND TE HELPEN EN DE MAATSCHAPPIJ TE DIENEN. School heeft pedagogische, didactische en maatschappelijke opdracht. Wij zijn een tussenschakel. Door het kind naar een nieuwe wereld.
Schoolbestuur Lauwers en Eems 22 basisscholen en 1 VO school op 3 plekken Openbaar en algemeen bijzonder 3 gemeentes: Winsum, De Marne, Eemsmond Uitgestrekt landelijk gebied Krimpregio -25% Veel kleine scholen >140 leerlingen Soms dorpen met én openbaar én confessioneel onderwijs
Kwaliteit en overleven Kwaliteitsopdracht Binnen eigen schoolbestuur Samenwerken in onderwijsteams Sterke sturing Evidence based methodes Waardengedreven Overlevingsopdracht Samenwerking andere schoolbesturen Strategie 1 dorp 1 school Gewenste schoolgrootte Langere termijn
Kwaliteit en overleven Richten op de overeenkomsten i.p.v. verschillen Samenwerken met alle relevante partners Hogere doelen eerst/ prioriteiten stellen Overleven door samen te werken Dienen van de gemeenschap – door hen erbij te betrekken – door kwaliteit te leveren
Dilemma’s of Keuzes? 1 school of geen school? Levendigheid rondom schooltijden of een rijk leven van een kind Emotie versus ratio Klein is veilig <> groot is leerfabriek Ego of gezamenlijk belang? Wat is realistisch?
En wat betekent dit? Zijn wij in staat ouders een wenkend perspectief te schetsen? Zijn wij in staat een proces van co-creatie te realiseren, waarbij we samen het wenkend perspectief vormgeven? Welk leiderschap wordt van ons gevraagd? >>Hoge eisen aan onszelf stellen!!!