Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Sanneke Bolhuis Lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Grote en kleine kwaliteit
Respectvolle bejegening
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · l e r e n · d o o r · d o e n · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · De structuur van LINK2 Domein Thema’s Boxen.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
“Van data naar didactiek”
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Proeve van Bekwaamheid
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Introductiebijeenkomst AOS leergang
De kubus van CSPE succesfactoren!
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Lerend netwerk.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Evaluatie Cursus.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Monitoren & Verbeteren
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
The making of: Omgevingsvisie
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Actieleren.
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA

Programma Even kennismaken Wat kan onderzoek voor jouw praktijk betekenen? Benutten van onderzoek voor praktijkverbetering Opdracht

Wat kan onderzoek voor jouw praktijk betekenen?

Onderzoek voor praktijkverbetering Lerend: cyclisch verbeteren door te experimenteren Praktisch: uitgaand van praktijkproblemen Wetenschappelijk: uitgaand van theoretische inzichten Vergelijkend: op zoek naar werkzame mechanismen

Gezamenlijk verbeteren = gezamenlijk leren Gezamenlijk leren als voorwaarde voor verbetering (ontwerp, uitvoeren, evaluatie, bijstelling) De PDCA-cyclus, maar dan als PDSA Zicht op opbrengsten

Verbetering van wat? Zowel procesverantwoordelijk als resultaatverantwoordelijk Teams zijn verantwoordelijk voor kwaliteit onderwijskundig proces Teams zijn verantwoordelijk voor verbetering van de kwaliteit van het onderwijskundig proces En voor de opbrengsten van dat proces

Welke (onderzoeks)gegevens heb je dan nodig? Over het proces (onderwijskundig, professionalisering, samenwerking) Over de opbrengsten van dat proces (onderwijsopbrengsten, ….) Over de mogelijkheden opbrengsten te vergroten (versterking samenwerking, scholing) Over de resultaten van verbeteracties (onderzoek naar interventies)

Hoe kun je deze gegevens benutten? Voor de onderlinge dialoog en gezamenlijke reflectie Gezamenlijk betekenis verlenen Voor verantwoording Voor verdere verbetering en versterking professioneel handelen ……?

Voorbeelden Werken in teams Doorbraak professionalisering

Opdracht Neem een doel als vertrekpunt Welk processen zijn gerelateerd aan dit doel? Welke gegevens heb je nodig om dit proces gezamenlijk te evalueren en bij te stellen? Hoe ga je met deze gegevens verder te werk?