Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA
Programma Even kennismaken Wat kan onderzoek voor jouw praktijk betekenen? Benutten van onderzoek voor praktijkverbetering Opdracht
Wat kan onderzoek voor jouw praktijk betekenen?
Onderzoek voor praktijkverbetering Lerend: cyclisch verbeteren door te experimenteren Praktisch: uitgaand van praktijkproblemen Wetenschappelijk: uitgaand van theoretische inzichten Vergelijkend: op zoek naar werkzame mechanismen
Gezamenlijk verbeteren = gezamenlijk leren Gezamenlijk leren als voorwaarde voor verbetering (ontwerp, uitvoeren, evaluatie, bijstelling) De PDCA-cyclus, maar dan als PDSA Zicht op opbrengsten
Verbetering van wat? Zowel procesverantwoordelijk als resultaatverantwoordelijk Teams zijn verantwoordelijk voor kwaliteit onderwijskundig proces Teams zijn verantwoordelijk voor verbetering van de kwaliteit van het onderwijskundig proces En voor de opbrengsten van dat proces
Welke (onderzoeks)gegevens heb je dan nodig? Over het proces (onderwijskundig, professionalisering, samenwerking) Over de opbrengsten van dat proces (onderwijsopbrengsten, ….) Over de mogelijkheden opbrengsten te vergroten (versterking samenwerking, scholing) Over de resultaten van verbeteracties (onderzoek naar interventies)
Hoe kun je deze gegevens benutten? Voor de onderlinge dialoog en gezamenlijke reflectie Gezamenlijk betekenis verlenen Voor verantwoording Voor verdere verbetering en versterking professioneel handelen ……?
Voorbeelden Werken in teams Doorbraak professionalisering
Opdracht Neem een doel als vertrekpunt Welk processen zijn gerelateerd aan dit doel? Welke gegevens heb je nodig om dit proces gezamenlijk te evalueren en bij te stellen? Hoe ga je met deze gegevens verder te werk?