Marcia Kroes Ervaringsdeskundig trainer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Technieken 3: de-escaleren
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop Knallende ruzie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Het is precies 19:06.
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SoSe Met mij alles goed Het perspectief van de ervaringsdeskundige Marcia Kroes Topzorg in de GGZ-verpleegkunde 26 mei 2008.
Welkom op onze thema-avond
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Interpreteren van data
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Dr. Albertus Risaeusschool
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Psychosociale begeleiding bij kanker
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Automutilatie bij jongeren
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Rauw en troosten.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Agressie Les 2.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Liefde en relaties.
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Marcia Kroes Ervaringsdeskundig trainer Angst, verdriet en eenzaamheid Het verhaal over zelfbeschadiging Vrijdag 4 juni 2010 Marcia Kroes Ervaringsdeskundig trainer SoSe Voorlichting, training & advies

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Landelijke Stichting Zelfbeschadiging (LSZ) Opgericht in 1998 uit boosheid Lotgenotencontact Belangenbehartiging Signalering Voorlichting Trainingen en cursussen Onderzoek Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Samen werken aan herstel De Landelijke Stichting Zelfbeschadiging is van mening dat zelfbeschadiging als overlevingsstrategie erkend moet worden. De nadruk wordt niet gelegd op het direct moeten stoppen, maar op het inzichtelijk maken van oorzaken en aanleidingen, stap voor stap werken aan controle en het vinden van alternatieven. Zelfbeschadiging moet bespreekbaar zijn: negeren, straffen, veroordelen of verbieden werkt niet. Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 STRESS… Wat doet u? Als het werk boven uw hoofd groeit? Als u relatieproblemen heeft? Als de volgende fusie eraan komt? Als u geldproblemen heeft? Als uw kind problemen op school heeft? Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 STRESS Iedereen heeft met stress te maken Iedereen heeft een eigen manier om er mee om te gaan Zoals u ziet, is er altijd een mengeling van strategieën Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Mensen die hun stress niet kunnen hanteren of op een gezonde manier kunnen uiten, gaan zichzelf soms verwonden. Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Wat is zelfbeschadiging? Verschijningsvormen Medicijnen (gebruik van beschikbare poeders en pillen in huis, vaak van de andere gezinsleden) Giftige stoffen (innemen van chloor, azijnzuur, schoonmaakmiddelen, shampoo, haarmiddelen, terpentine en rattengif) Scherpe voorwerpen (inslikken van paperclips, punaises) Branden (Jezelf brandwonden toebrengen, o.a. brandende sigaretten uitdrukken op je lichaam) Bonken, slaan, krabben, krassen en schuren (hoofd tegen de muur aan bonken, jezelf slaan, de huid langdurig tot bloedens schuren) Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Haar uittrekken (Hoofdhaar en wenkbrauwen en wimpers uittrekken) Snijden (Met scherpe voorwerpen op allerlei ledematen jezelf schade toebrengen) Beschadigen van de genitaliën (inbrengen van scherpe voorwerpen in de vagina, vagina openschuren, met agressieve schoonmaakmiddelen de vagina behandelen) Jezelf ‘opzettelijk’ in gevaar brengen (risico’s opzoeken om jezelf letsel toe te brengen zoals vlak langs de autoweg lopen) Alcohol en drugs (overmatig gebruik) Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Omgaan met stress en spanning Constructief Actieve probleemoplossing * Er over nadenken * Er iets aan doen * Gevoelens onder woorden brengen * Hulp zoeken * Actie ondernemen * Steun mobiliseren EXTERNALISEREN INTERNALISEREN Passieve probleemoplossing * Boosheid * Bagatelliseren * Schelden, vechten * Vermijden * Drank, drugs, geweld * Onder de dekens kruipen * Pijn zoeken * DOOD Destructief Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Oorzaken zelfbeschadigend gedrag Onveilige hechting Gezinsproblemen Emotionele ontregeling door traumatische ervaringen, met name seksueel misbruik Depressie Onvoldoende steun in moeilijke levensfase Onvermogen gevoelens te uiten Gesloten sociocultureel systeem Ontworteling Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Beweegredenen zelfbeschadiging Innerlijke pijn laten wegvloeien Emotionele pijn verplaatsen naar de beschadigde plekken Straffen Boosheid uiten Erger voorkomen (suïcide) Rust zoeken Niets meer voelen/jezelf verdoven Weer iets voelen Reiniging, ‘schoonmaken’ Zelfhaat Signaal dat het slecht gaat Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Mythes en Vooroordelen Aandachttrekkerij Kopieergedrag Besmettelijk Negatief gedrag Shockeren Borderline Het is agressie Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Uitstapje: Is zelfbeschadiging agressie? Cursist MMAG: ‘Ja, want het overschrijdt ook mijn grenzen.’ Trainingsbureau Leo: ‘Zelfbeschadiging is agressie waarvan aangifte gedaan moet worden bij de politie.’ LSZ: ‘Het is soms agressie naar jezelf toe maar lang niet altijd. Soms doe je het uit boosheid, soms uit verdriet, soms vanuit een verdoving… Maar het is geen agressie naar een ander toe.’ Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Wat is agressie? Wikipedia: ‘Onder agressie wordt meestal verstaan het gewelddadig handelen met het doel schade toe te brengen. Dikwijls gaat het om schade aan personen.’ Leren.nl: ‘Wanneer je andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent aan iets of iemand, of als je met je woede iets probeert te bereiken of iets wilt verhullen, dan is er sprake van agressie. Agressie is bedreigend en schadelijk voor degene tegen wie het gericht is.’ Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Wat vind ik? Wanneer ik me verwond wil ik alleen mezelf iets aandoen, niet een ander. Soms is zelfbeschadiging bedoelt om iets bij een ander te bereiken… Maar het komt bijna altijd voort uit angst en ongelukkig zijn (bij mensen die psychisch lijden). Ik overschrijd soms de grenzen van een ander maar ik wil een ander geen schade toebrengen. Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Terug naar het onderwerp: Het zelfbeschadigingproces Het denkstadium (beginfase) Het gevoelsstadium (klimmende fase) Het gedragsstadium (crisisfase) En het effect van de zelfbeschadiging (postcrisisfase) Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

In een besloten setting Zelfbeschadiging neemt toe Heeft te maken met (verlies van) autonomie en controle Heeft te maken met dubbel gevangen zitten Groepsleiders zijn dan de ‘belangrijkste ander’ Begeleiders moeten laten weten dat het voor hen oké is om erover te praten Een reactie als boosheid, schrik, verdriet is allemaal menselijk Daar kunnen wij wel tegen! Voel je niet machteloos als niets wat je doet lijkt te helpen… Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Wat gaat er mis binnen de zorg? Contracten en eventueel weggestuurd worden Beperkende maatregelen: separeren, fixeren Onhaalbare voorwaarden Afwijzing Stigmatisering Hulpverleners weten vaak niet wat te doen Behandeling is elke keer anders: roept verwarring op Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Wat levert het je op (korte termijn)? Overleving Een vriend Rust Ontspanning Verminderen chaos in je hoofd Weer iets voelen Niks meer voelen Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Wat krijg je er ongewild bij? Een vijand Wonden en littekens Slechte behandeling, bijv. SEH, uitgesloten worden van therapie Stigmatisering Een waardeloze manier om te vragen wat je nodig hebt Afwijzing door de omgeving Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Wat doet het met de begeleider? Afschuw, schrik, paniek als reactie op het zien van of horen van zelfbeschadiging is ONVERMIJDELIJK. Dit kan zich uiten in te veel afstand of te grote betrokkenheid. Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Wat kan het gevolg zijn? AFSTAND NEMEN Er niet naar vragen Er niet naar willen kijken Fysiek afstand nemen Het verzwijgen Het er niet over hebben met de cliënt in de hoop dat het vanzelf wel weggaat Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Wat kan helpen? Praat er met het zorgteam over Zorg voor je eigen deskundigheidsbevordering Zoek intervisie of een maatje Blijf er niet alleen mee zitten Neem professionele afstand met behoud van betrokkenheid: kijk er naar, neem waar wat het met je doet en handel met verstand van zaken Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Wat doet het met de cliënt? Schamen Terugtrekken Liegen Boos worden Bang zijn Sociaal wenselijk gedrag Ontwijken Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Wat heeft het meest geholpen? Luisterend oor Niet bagatelliseren In eigen tempo Andere, waardevolle, dingen zoeken Hoop en vertrouwen van anderen Succeservaringen: zelfvertrouwen opbouwen!! Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 M & M methode Wat te doen? Vraag er actief naar Maak een stappenplan en formuleer een (haalbaar) doel, bijv. schadebeperking Maak er geen ramp van Blijf staan en ga niet mee in de ontreddering en paniek Wees begrensd beschikbaar Hou je hoofd koel, maar de relatie warm Zoek naar het probleem achter het gedrag Wat is de vraag van de cliënt? Verbied het niet, maar zoek mogelijkheden om op een andere manier met de achterliggende problemen om te gaan Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

M & M methode Houdingsaspecten Niet veroordelend! Toon begrip Zeg wat het met je doet Geef echte aandacht Wees betrokken Respect voor de ernst van het lijden Laat je niet meeslepen Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010

Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010 Landelijke Stichting Zelfbeschadiging (LSZ) Postbus 140 3500 AC UTRECHT Tel. 030 – 2311 473 www.zelfbeschadiging.nl Marcia Kroes SoSe Voorlichting, training & Advies Tel. 06 – 5044 2319 sose.vta@hotmail.com Bloed, zweet en tranen. Forensische Studiedag, 4 juni 2010