Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Nieuwe blik op publieksagressie
2. Beïnvloedingsstijlen
Succesfactoren van teamcoaching
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Introductiebijeenkomst
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Kandinsky College Malderburchtstraat
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
‘Een Spraakmakend Project’
Infotheater Omgaan met agressie.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
MVO en analyse van dilemma’s
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Tja, wat zal ik zeggen… Met cliënten in gesprek over spiritualiteit Welkom ! Symposium 27 september 2010, uur, Locatie: In de driehoek, Utrecht,
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Ondersteunen van vrijwilligers bij het omgaan met levensvragen Symposium Tja, wat zal ik zeggen 27 september 2010.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Professionele zorg van Palet
Personeelsmanagement
Weerstand kan je opvatten als feedback
Waarden & organisatiecultuur
Discussiegroepen - resultaten
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
gespreksvaardigheden
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
2005: onderzoek NiDi en VU: eenzaamheidsinterventies helpen niet.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Disclosure belangen NHG spreker
Connectief Connectief.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Veiligheidscultuur & leiderschap
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
In gesprek over werkdruk
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Suïcidepreventie Amsterdam
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Zorg verlenen aan anderen
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen

Aanleiding Elizabeth Johnston Taylor Peterjan van der Wal Reliëf Vereniging Het Zonnehuis Stichting Even Anders Tja, wat zal ik zeggen...

De scholing Dagdeel 1 Basisbegrippen (spiritualiteit, zielepijn en zielevreugd) Levensvragen en spiritualiteit herkennen Dagdeel 2 Echt luisteren Reageren op signalen van spirituele aard en levensvragen Mijn eigen spiritualiteit (Wounded Healer) Tja, wat zal ik zeggen...

Evaluatie door deelnemers Positief: inspirerend Minder sterk: slechts een begin Tja, wat zal ik zeggen...

Evaluatie van de trainer Introductie van de scholing Invloed van de locatiecultuur Niveau sociale vaardigheden Belang van veiligheid Paradox: medewerkers ervaren het als een wezenlijk onderdeel van hun vak, maar komen er nauwelijks aan toe. Tja, wat zal ik zeggen...

Analyse Zorgverlener en spiritualiteit, 3 relaties: tot de cliënt tot zichzelf tot de organisatie Tja, wat zal ik zeggen...

1. Relatie tot de cliënt Je zorgen maken om (appel, aandacht, innerlijke ruimte, temporiseren) Zorg nemen voor (verantwoordelijkheid, taakopvatting, herkennen) Zorg verlenen (afstemmen, luisteren en reageren – niet oplossen) Zorg ontvangen (wederkerigheid en de rol van de cliënt) Tja, wat zal ik zeggen...

2. Relatie tot zichzelf Vertrouwdheid met eigen spiritualiteit Ruimte voor gebrokenheid Het uithouden van het spanningsveld tussen de wereld binnen en buiten de organisatie Het uithouden van de spanning binnen de organisatie Contact houden met persoonlijke missie Tja, wat zal ik zeggen...

3. Relatie tot de organisatie Visie (missie en visie op zorg) Cultuur (waarden en normen) Structuur (borging in de zorgpraktijk, zorg voor zorgenden, en aandacht in zorg- leefplan) Tja, wat zal ik zeggen...

Belangrijkste aanbevelingen Aandacht voor eigen spiritualiteit Verankering in het instellingsbeleid Tja, wat zal ik zeggen...

De training Gratis te downloaden via www.relief.nl Tja, wat zal ik zeggen...