Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Aanleiding Elizabeth Johnston Taylor Peterjan van der Wal Reliëf Vereniging Het Zonnehuis Stichting Even Anders Tja, wat zal ik zeggen...
De scholing Dagdeel 1 Basisbegrippen (spiritualiteit, zielepijn en zielevreugd) Levensvragen en spiritualiteit herkennen Dagdeel 2 Echt luisteren Reageren op signalen van spirituele aard en levensvragen Mijn eigen spiritualiteit (Wounded Healer) Tja, wat zal ik zeggen...
Evaluatie door deelnemers Positief: inspirerend Minder sterk: slechts een begin Tja, wat zal ik zeggen...
Evaluatie van de trainer Introductie van de scholing Invloed van de locatiecultuur Niveau sociale vaardigheden Belang van veiligheid Paradox: medewerkers ervaren het als een wezenlijk onderdeel van hun vak, maar komen er nauwelijks aan toe. Tja, wat zal ik zeggen...
Analyse Zorgverlener en spiritualiteit, 3 relaties: tot de cliënt tot zichzelf tot de organisatie Tja, wat zal ik zeggen...
1. Relatie tot de cliënt Je zorgen maken om (appel, aandacht, innerlijke ruimte, temporiseren) Zorg nemen voor (verantwoordelijkheid, taakopvatting, herkennen) Zorg verlenen (afstemmen, luisteren en reageren – niet oplossen) Zorg ontvangen (wederkerigheid en de rol van de cliënt) Tja, wat zal ik zeggen...
2. Relatie tot zichzelf Vertrouwdheid met eigen spiritualiteit Ruimte voor gebrokenheid Het uithouden van het spanningsveld tussen de wereld binnen en buiten de organisatie Het uithouden van de spanning binnen de organisatie Contact houden met persoonlijke missie Tja, wat zal ik zeggen...
3. Relatie tot de organisatie Visie (missie en visie op zorg) Cultuur (waarden en normen) Structuur (borging in de zorgpraktijk, zorg voor zorgenden, en aandacht in zorg- leefplan) Tja, wat zal ik zeggen...
Belangrijkste aanbevelingen Aandacht voor eigen spiritualiteit Verankering in het instellingsbeleid Tja, wat zal ik zeggen...
De training Gratis te downloaden via www.relief.nl Tja, wat zal ik zeggen...