Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Advertisements

“Smash sportief op weg naar 2020”
Communicatie en draagvlak
Centrale werkwinkel D:
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
BELEIDSPLAN 2012 –  Bestuurlijke taken  Bestuur en vrijwilligers  Ouderenbeleid  Communicatie en PR  Scholing.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Partner voor verenigingen Laat uw leden verantwoord sporten.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
In het bestuursakkoord
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Sportcafé Amsterdam Zuid
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Opleiden van medewerkers
Participatie en Portaal
Zorgcoöperatie Hoogeloon. “Werk maken van ondersteuning” Over de relatie tussen WMO en WWB SRE, PSW en PRVMZ Carlton De Brug 5 oktober 2006 Zorgcoöperatie.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Afdeling Ondersteunings Plan Gerrit Willems 30 september 2010 Kamer Centrale Zuid-Holland Noord.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
plaats datum naam trainer
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
De toekomst…? De patientenorganisatie van de toekomst, 30 mei 2008www.nvvs.nl,
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Kennis is macht? De rol van informatie
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Werkplan 2014 FNV-Lokaal/Oss
Burgerinitiatieven.
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
WMO-PLATFORM Adviesraad
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Zilveren Kruis Presentatieslides 100% tekst mét subtitel Resultaten tevredenheidsonderzoek LTV Leusden 2015 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Platform ‘Meedoen allochtone jeugd door sport’ 30 oktober 2008.
Vrijwilligersbeleid bij SVC’08.  Beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn vormen. Wij doen dit door deel te nemen aan door de KNVB georganiseerde.
1 Speciale bijeenkomst Kringberaad Land van Cuijk 14 augustus 2013 ‘s-Hertogenbosch Een nieuw perspectief voor belangenbehartiging.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
Willen Joris en Monique rijdenWillen Joris en Monique rijden? 'S-PORTCAFÉ Vrijwilligers vinden & binden.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Cursus vrijwilligers werven
Cursus vrijwilligers werven
LOKAAL FNV LIMBURG NOORD
Nadere uitleg gewenst()
District Midden Brabant
Doelstelling vanaf het begin
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
Transcript van de presentatie:

Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006

Gesprek met Margreet Jansen FNV Bondgenoten Taken afdelingen FNV BG verandert 28 districten Districten zijn onbezoldigd Specialistische a-lijn bestuurders Coördinatie op ondersteuning a-lijn

Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” Rapportage en plenaire discussie NBC Nieuwegein 25 november 2006

Workshop I De plaatselijke afdeling 1. Voor wie? Uitkeringsgerechtigden en ouderen Jongeren Vrouwen en medelanders

Welke betekenis hebben de afdelingen voor deze doelgroepen –Ouderen en uitkerings- gerechtigden goed te bereiken door WMO en WWB en ook de binding Workshop I De plaatselijke afdeling

Jongeren –Een steeds kleiner deel gaat via de afdelingen, vooral via internet. Is een moeilijk te bereiken groep. Workshop I De plaatselijke afdeling

Vrouwen en medelanders –Die kunnen we moeilijk bereiken via de afdelingen Workshop I De plaatselijke afdeling

Belang district boven afdeling voor deze doelgroepen en welke activiteiten –Themabijeenkomsten Workshop I De plaatselijke afdeling

2. Voor welke activiteiten Diverse bijeenkomsten voor UGO, jubilarissen Uitvoeren WMO-beleid en WWB Vraagbakenspreekuur

Betekenis afdeling voor deze activiteiten? –Bij niet aanwezig zijn van vraagbaak, danwel niet bezoeken van vraagbaken, dan is spreekuur op districtsniveau van belang Workshop I De plaatselijke afdeling

Daar waar activiteiten op afdelingsniveau niet lukken, is het niet bezwaarlijk dit op districtsniveau te doen. Waar het wel lukt, vooral op afdelingsniveau blijven doen! Workshop I De plaatselijke afdeling

3. Kaderleden Zijn we in staat voldoende kader te werven en op te leiden? –Onvoldoende vraagbaken –Waar wel vraagbaken zijn, worden deze soms gepasseerd

Workshop II Het district 1.Voor wie Diverse doelgroepen zijn genoemd van niet-leden tot UGO-mensen Werkorganisatie/afdelingen

Betekenis: –Jongeren bij de hand nemen –Andere bonden erbij betrekken –Voorwaarden creëren voor afdelingen –Werkorganisatie “excuus-truus” Workshop II Het district

Algemene conclusie –Wat bied ik aan voor wie, wanneer en op welk niveau? (afdeling/district) Workshop II Het district

2. Voor welke activiteiten Uitputtende lijst Bv. Spreekuur op Vinexlocatie, themabijeenkomsten en B-lijn werk

Gericht onderzoek doen naar wensen doelgroep voor wat betreft inhoud en vorm Workshop II Het district

3. Kaderleden Werving op plaatselijk niveau Begeleiding op districtsniveau

Klus vrijwilliger Werken met projecten Samenwerken met andere bonden Voorbeeld (commissie) Workshop II Het district

Workshop III Individuele Belangenbehartiging 1.Wat in de afdeling Geen terugkoppeling klacht naar de vraagbaak door de behandelaar Snellere informatievoorziening van actuele wet- en regelgeving

Optimaliseren communicatie via internet. Bond kan modern systeem niet goed voeden, waardoor vraagbaken bv. geen inzicht in klachten-behandeling hebben. Workshop III Individuele Belangenbehartiging

Veel nieuwe regelgeving kost veel tijd voor vraagbaken, waardoor te weinig tijd overblijft Vraagbaken worden vaak gepasseerd, mensen gaan naar direct naar VBC-ers Workshop III Individuele Belangenbehartiging

Met een vast spreekuur weten de leden je beter en sneller te vinden. Workshop III Individuele Belangenbehartiging

2. Wat op het district Goed: organiseren info- en thema-avonden Goed: individuele problemen worden zo nodig collectief aangepakt

Vraagbaken ontwikkelen elkaar op het VBC-kantoor. Nadeel is dat ze losgeweekt worden van de afdelingen. Workshop III Individuele Belangenbehartiging

Zorgen dat elk lid vraagbaak weten te vinden, ook in de afdelingen zonder vraagbaak Specialismen vraagbaken ontwikkelen en onderling bekend maken Workshop III Individuele Belangenbehartiging

Voor de toekomst werken naar meer centralisering afdelingen rond VBC-en Workshop III Individuele Belangenbehartiging

3. Geprofessionaliseerd? Certificeren van de vraagbaken Afdelingen zonder vraagbaken moeten leren met klanten om te gaan

Nieuw kader zoeken onder oude klanten en in B-kader Workshop III Individuele Belangenbehartiging

Workshop IV Collectieve Belangenbehartiging 1.Wat in de afdeling Afdelingen doen er weinig aan Wel in samenwerking met andere afdelingen en bonden Veel bouw gerelateerd

WMO voor sommige afdelingen belangrijk Vuist maken met andere bonden Workshop IV Collectieve Belangenbehartiging

2. Wat op het district Hoofdzakelijk thema-avonden Bereik UGO goed Verder vrij bouw gerelateerd Opkomst verschillend

M en KB moeilijk te bereiken Men vind belangrijk maar weet niet goed hoe? WMO goed onderwerp in kader opleiding en uitwisseling Workshop IV Collectieve Belangenbehartiging

3. Geprofessionaliseerd? Moeilijk aan te geven hoe ver vrijwilligerswerk gaat Zie mogelijkheden kaderleden aan te trekken voor een klus Weten niet goed hoe?

RESUME CBB op afdelingsniveau moeilijk te realiseren Op districtsniveau wel Men wil meer maar weet niet goed hoe In toekomst werven van kaderleden voor klussen Hoe scholing en begeleiding aanpakken Workshop IV Collectieve Belangenbehartiging

Workshop V Het verenigingsgebeuren 1. Wat in de afdeling Heel veel collectieve en informatieve activiteiten (thema-avonden, cursussen, jubilea, doelgroepen)

Voor welke groepen is de afdeling van belang? – alle aanwezige groepen van leden – mensen met problemen en vragen het meest zichtbaar Workshop V Het verenigingsgebeuren

Bereiken we de leden in voldoende mate? –De leden zonder problemen zijn moeilijk te bereiken, maar leden die de bond nodig hebben, vinden de bond snel. –Jongeren zijn moeilijk te bereiken. Workshop V Het verenigingsgebeuren

Ontwikkeling vereniging naar de toekomst –Persoonlijk benaderen –Voorlichten en informeren –Bindingsactiviteiten Workshop V Het verenigingsgebeuren

2. Wat op het district Collectieve voorlichting Cursussen Voorzittersoverleg samenwerking afdelingen

Wat gaat goed en minder goed? –Goed: samenwerking tussen de afdelingen –Minder goed: werkorganisatie betrekt de vereniging niet genoeg Workshop V Het verenigingsgebeuren

Hoe verder ontwikkelen? –Beter samenwerken –Meer investeren in tijd en middelen Workshop V Het verenigingsgebeuren

3. Kader Hoe kunnen we het blijven doen? –Goede begeleiding en ondersteuning vanuit regiokantoor –Steeds kader blijven betrekken

Zijn we toekomstgericht? –We willen dat er goed investeert wordt in kader –Bestuurders moeten tijd en energie investeren in hun district Workshop V Het verenigingsgebeuren

SAMEN ZIJN WE STERK! Workshop V Het verenigingsgebeuren