1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling
2 Het platform op internet (agendapunt 2) Kennis- en informatie uitwisseling via: –Introductie –Nieuws –Agenda –Stand duale trajecten –De regio’s –Achtergrondinformatie –Interessante links –Vraagbaak Planning: –Oplevering site deze week –Beschikbaar voor gebruikers eind april –Inlogcode voor gebruikers
3 D uale trajecten (agendapunt 3)
4 Voor wie? Nieuwe instroom Zittende medewerkers Gericht op de kwalificaties: –Schadeherstel –Autospuiten –Carrosseriebouw –Carrosserietechniek Of onderdelen van kwalificaties
5 Enquête scholingsbehoefte Enquête onder de bedrijven –Opzet getoetst in diverse regio’s –Uitgezet begin april Eerste resultaten –Algemeen –Specifiek voor regio 4 Verwachting t.a.v. verdere resultaten
6 Aanpak duale trajecten De aanpak –1 op 1 koppeling EVC- en duaal traject –In duaal traject staan één of enkele competenties centraal Voorstel inhoudelijke thema’s: –(uit scholingsenquete; nog in te vullen) –Professionalisering leermeesters
7 Opzet duaal traject Startmeting (bijvoorbeeld met EVC) Training(en) –Praktijktraining VOC en/of –Training door ROC Praktijk op werkplek (begeleiding door leermeester) Beoordeling competentie (meting via EVC)
8 Invulling EVC EVC-procedure is vanuit VOC beschikbaar –Bijbehorend instrumentarium voor uitvoering: Eind mei gereed voor Carrosseriebouw Eind juni gereed voor Carrosserietechnicus Training assessoren –VOC in samenwerking met ROC’s –Op basis ontwikkelde procedure en instrumentarium –Voor docenten ROC en medewerkers VOC Uitvoering EVC (afhankelijk van beschikbare capaciteit) –Door docenten ROC –Door medewerkers VOC
9 Leermeesters (agendapunt 4) Professionalisering leermeesters (in de regio’s een breedgedragen wens) Leermeestersavonden voor leermeesters en ROC docenten (bij voorkeur op de school uitvoeren) Thema’s voor invulling training: –Begeleiden bij competentiegericht leren –Het gebruik van de learning box als middel bij de begeleiding –Beoordelen bij competentiegericht leren Beoordeling competentie ( meting via EVC, door assessor ROC/VOC )
10 Voor welke aanpak kiest regio 4? Welke rol kan door de bedrijven worden opgepakt? –Werving deelnemers –Begeleiding op de werkplek door praktijkleermeester Welke rol kan door het ROC worden opgepakt? –Uitvoering praktijktrainingen –Uitvoering EVC-trajecten (door daartoe opgeleide assessoren) Welke rol kan door VOC worden opgepakt? –Uitvoering praktijktrainingen –Procedure EVC-trajecten (en instrumentarium voor uitvoering) –Opleiden assessoren t.b.v. uitvoering EVC-trajecten –Organiseren training leermeester Welke planning spreken we af?
11 Tenslotte Zijn er nog verdere vragen? Hoe kunnen we de gemaakte afspraken en gekozen uitgangspunten samenvatten?