1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Sectorplan: de regio aan zet!
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Digitaal platform voor Employability
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Competentiecatalogus Mechatronica
Het project Telecom/ICT. De aanleiding Er is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van TelematiciEr is.
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree 26 november 2010
Kennisdelen - 7 februari 2013
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
EVC HBO HOG Bouw & Ruimte, 30 juni Ontwikkelingen arbeidsmarkt.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Samenwerken aan kennisverbetering in de Carrosseriebranche.
EVC-procedure.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Workshop “Beoordelen”
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Werkplekleren Operator
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling

2 Het platform op internet (agendapunt 2) Kennis- en informatie uitwisseling via: –Introductie –Nieuws –Agenda –Stand duale trajecten –De regio’s –Achtergrondinformatie –Interessante links –Vraagbaak Planning: –Oplevering site deze week –Beschikbaar voor gebruikers eind april –Inlogcode voor gebruikers

3 D uale trajecten (agendapunt 3)

4 Voor wie? Nieuwe instroom Zittende medewerkers Gericht op de kwalificaties: –Schadeherstel –Autospuiten –Carrosseriebouw –Carrosserietechniek Of onderdelen van kwalificaties

5 Enquête scholingsbehoefte Enquête onder de bedrijven –Opzet getoetst in diverse regio’s –Uitgezet begin april Eerste resultaten –Algemeen –Specifiek voor regio 4 Verwachting t.a.v. verdere resultaten

6 Aanpak duale trajecten De aanpak –1 op 1 koppeling EVC- en duaal traject –In duaal traject staan één of enkele competenties centraal Voorstel inhoudelijke thema’s: –(uit scholingsenquete; nog in te vullen) –Professionalisering leermeesters

7 Opzet duaal traject Startmeting (bijvoorbeeld met EVC) Training(en) –Praktijktraining VOC en/of –Training door ROC Praktijk op werkplek (begeleiding door leermeester) Beoordeling competentie (meting via EVC)

8 Invulling EVC EVC-procedure is vanuit VOC beschikbaar –Bijbehorend instrumentarium voor uitvoering: Eind mei gereed voor Carrosseriebouw Eind juni gereed voor Carrosserietechnicus Training assessoren –VOC in samenwerking met ROC’s –Op basis ontwikkelde procedure en instrumentarium –Voor docenten ROC en medewerkers VOC Uitvoering EVC (afhankelijk van beschikbare capaciteit) –Door docenten ROC –Door medewerkers VOC

9 Leermeesters (agendapunt 4) Professionalisering leermeesters (in de regio’s een breedgedragen wens) Leermeestersavonden voor leermeesters en ROC docenten (bij voorkeur op de school uitvoeren) Thema’s voor invulling training: –Begeleiden bij competentiegericht leren –Het gebruik van de learning box als middel bij de begeleiding –Beoordelen bij competentiegericht leren Beoordeling competentie ( meting via EVC, door assessor ROC/VOC )

10 Voor welke aanpak kiest regio 4? Welke rol kan door de bedrijven worden opgepakt? –Werving deelnemers –Begeleiding op de werkplek door praktijkleermeester Welke rol kan door het ROC worden opgepakt? –Uitvoering praktijktrainingen –Uitvoering EVC-trajecten (door daartoe opgeleide assessoren) Welke rol kan door VOC worden opgepakt? –Uitvoering praktijktrainingen –Procedure EVC-trajecten (en instrumentarium voor uitvoering) –Opleiden assessoren t.b.v. uitvoering EVC-trajecten –Organiseren training leermeester Welke planning spreken we af?

11 Tenslotte Zijn er nog verdere vragen? Hoe kunnen we de gemaakte afspraken en gekozen uitgangspunten samenvatten?