De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkplekleren Operator

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkplekleren Operator"— Transcript van de presentatie:

1 Werkplekleren Operator
SIM – LeerWerkFabriek Werkplekleren Operator Sonja Demandt - SIM / LWV Directeur Park Management bv / LWV Lou Fredrix - SIM- LeerWerkFabriek TRIGOS Support

2 Wie en Wat is SIM ? De organisatie Doelstellingen Financiering
Bedrijventerreinen 7 in 3 gemeenten Doelstellingen Samenwerking bevorderen tussen bedrijven onderling Samenwerking bevorderen tussen overheid en bedrijven Kwaliteit van het bedrijventerrein bevorderen Financiering Contributies Co financiers fee Activiteiten KVO; Bereikbaarheid, infrastructuur, beveiliging, themabijeenkomsten, bestemmingsplannen, welstand, bedrijventerreinvisie, energieprojecten, challenge, nieuwsflits, calamiteitenoefeningen, milieuzoneringen Collectieve inkoopprojecten

3 Doelstelling SIM LeerWerkFabriek
Aanleiding LeerWerkFabriek Concrete vraag van bedrijven om m.n.de BPV de Beroeps Praktijk Vorming beter te kunnen invullen in het kader van de reguliere BBL Operator opleiding. Meerssen Papier en Rubber Recources de eerste leerwerkplekken voor externe operators in opleiding . Meer vraag vanuit bedrijven en vooral van de Interne Mediairs / HR Providers om te kunnen opleiden in een praktische leer / werk omgeving voor zij-instroom mogelijheden en in- en doorstroom van gediplomeerde vakmensen voor de Regio. Aanbod tekort gekwalificeerd Personeel gericht invullen, van, voor en door de SIM leden Collectief aanbod leden SIM, voor optimaal werkplekleren /BPV begeleiding Doelstelling SIM LeerWerkFabriek Deelnemers van verschillende bedrijven in de opleidingsgroep Kennisborging en Kennisdeling. Uitwisseling van ERVARINGEN Optimale kosten – kwaliteit door het samen inkopen en vooral uitvoeren van de opleidingen Werkplek Leren in optima forma toepassen als een diplomerend traject

4 Doelstelling | SIM LeerWerkFabriek
Platform en samenwerking SIM bedrijven waar werkplekleren mogelijk is in een productie omgeving. Het faciliteren en realiseren van een optimale en duurzame continue in- en doorstroom van gediplomeerde vakmensen voor de SIM Regio . Aanbod tekort gekwalificeerd Personeel gericht invullen, van, voor en door de SIM leden Collectief aanbod voor de leden SIM, met een optimale werkplek praktijk /BPV begeleiding en invulling van werkplekleren BPV Beroeps Praktijk Vorming uitvoeren bij de aangesloten leerwerkbedrijven met mogelijkheden tot switchen en uitwisseling van deelnemers.

5 Terugblik | vanaf 2010 Start met inventarisatie / vragenlijst eind 2010 – Behoefte kwalificaties voor logistiek en ( proces) techniek Eerste klassen samen met Johnson Matthey en Mosa Weinig activiteit in 2013 en 2014 vanwege de crisis weinig 2015 Start 2 nieuwe groepen zij- instroom SIM - LWV 2016 Diploma behaald en uitgereikt door Jan Zuidam

6 Uitdagingen | 2017/ 2018 Werving en uitvoering van :
3 groepen zittend personeel 1 groep zij-instroom bedrijven Start met groep voor instroom Storing / Onderhoudsmonteurs, 2017/2018.

7 Koninklijk advies m.b.t. werkplekleren

8 Werkplekleren Op de werkplek delen van KVA – Kennis Vaardigheden Attituden

9 Werkplekleren :

10 Kennis Prof. Dr Matheu Weggeman omschrijft het begrip met kennis de formule: K = f(I * E V A). Kennis is het totaal van Informatie x Ervaring, Vaardigheden en Attitude. Informatie wordt pas KENNIS, op het moment dat het bewerkt is met ervaring, vaardigheid en houding.

11 I van Informatie is expliciete kennis
Impliciete kennis is de som van EVA (Ervaring, Vaardigheden, Attitude). Informatie: expliciet, vastgelegd in documenten, informatiesystemen en/of netwerkweken. Blijft aanwezig als alle mensen verdwenen zijn. Kennis: impliciet, onlosmakelijk verbonden met de mens. Is niet meer aanwezig in het bedrijf – als de mensen vertrokken zijn

12 Is een definitie belangrijk?
WERKPLEKLEREN Is een definitie belangrijk? Ja, als je ‘iets’ met WERKPLEKLEREN gaat doen, dan is wel een gezamenlijk begrip over deze term essentieel vooral om miscommunicatie en interpretatie - verschillen te voorkomen

13 WERKPLEKLEREN Werkplekleren: een activiteit primair op werkplek zelf. Als organisatie integreer je leren & ontwikkelen met werken en mobiliseer/ faciliteer je kennis-deling en worden de werkprocessen gedidactiseerd. WIOP – Werkplek Informatie Ontwikkel Programma kan hierbij ondersteunen. De medewerkers worden hun eigen leerprofessionals

14 De 70:20:10 strategie in Werkplekleren
70% Informeel Leren, dus leren = werken, met ervaring in de praktijk Het informele leren door en tijdens het werken is het belangrijkste element Prestatieverbetering binnen organisaties wordt vooral op de werkvloer gerealiseerd en moet dus ook daar vanuit de leer / ontwikkel functie ondersteund moet worden. 20% - Social learning, samenwerking en interactie Ook een vorm van informeel leren, echter door interactie en samenwerking, gericht op coaching en het verkrijgen van feedback, in totaal goed voor circa 20% Waar mensen samenwerken, kan dus relevante informatie worden uitgewisseld die gebruikt kan worden om effectiever te werken en te presteren. 10% Formeel leren, opleidingen, cursussen en trainingen Uiteraard maken ook de formele opleidingen , cursussen , trainingen en bedrijfsopleidingen onderdeel uit van het totale leren, zij het in steeds mindere mate, omdat is aangetoond dat het formeel leren onvoldoende bijdraagt en informeel leren effectiever is om implicietekennis te ontwikkelen en verwerven. Deze vorm van leren is gestructureerd en vooraf bepaald ( wettelijke eisen , school / onderwijs ). Formeel leren is veelal geschikt om een basiskennis te ontwikkelen en wordt nog steeds als een voorwaarde gesteld om te mogen werken vanwege wettelijke eisen en het inpassen in een functiewaarderings-systeem (denk aan vereiste certificaten en diploma’s).

15 Werkplek Informatie & Opleiding Programma
WIOP Werkplek Informatie & Opleiding Programma Een methode die kennis en de ervaring van ervaren medewerkers vaststelt, borgt, digitaal toegankelijk en overdraagbaar maakt Structureert informeel- en werkplekleren met als doel competentieontwikkeling.

16

17 WIS Het Werkplek Informatie Systeem (WIS) is een kennismanagement omgeving . Werkplek-gerelateerde kennis / informatie, wordt digitaal toegankelijk en overdraagbaar voor werkplekleren en competentie ontwikkeling.

18

19 Bij de SIM-LeerWerkFabriek
zie je het WERKPLEKLEREN


Download ppt "Werkplekleren Operator"

Verwante presentaties


Ads door Google