BBC-Symposium NVR: Veranderingen 2012 Najaarsdagen NVR 28.09.2011 Ralph Peeters
Veranderingen 2012: Wat voorafging (1): 01.01.2008: DBC ipv lumpsum DBC obv normtijden en uniform uurtarief (‘’harmonisatie’’) bandbreedte in uurtarief
Veranderingen 2012: Wat voorafging (2): Overschrijding makrokader med specialisten: 2008: € 512 miljoen 2009: € 606 miljoen -> tariefskorting 2010 en 2011: cumulatief 24 % -> beperken ondersteunerscompensatie
Veranderingen 2012: Wat voorafging (3): 2010 beheersmodel medisch specialisten: Wet Clientenrechten Zorg: RvB gezagsdrager over specialist Wet Marktordening Gezondheidszorg: verdeling macro-budget naar instelling (voor alle specialisten) RvB budgethouder (‘’aan’’ budgetteren)
Veranderingen 2012: Wat voorafging (4): 2010 actie Orde 2010 nieuw kabinet 2010 nieuwe voorzitter Orde -> nov 2011 gesprekken hervat -> dec 2011 convenant Orde-NVZ-VWS
Veranderingen 2012: Wat voorafging (5): Convenant: professionele autonomie ondanks WCZ fiscaal ondernemerschap door ‘’via’’-declareren in WMG apart macrokader vrije specialisten (€ 2,021 miljard) jaarlijkse groei 2.5 % en indexering verdeling makrokader aan instellingen door NZA budgetplafond per instelling collectief beheert en verdeelt instellingsbudget RvB en collectief maken afspraken over verdeling: 75 – 85 % vast deel obv productie-afspraak 15-25 % randvoorwaarden (kwaliteit, opleiding, veiligheid etc)
Veranderingen 2012: Macrokader vrije specialisten = omzet 2009 – tariefskortingen + indexering (0.7 %) + 2.5 % groei/jr Omzetplafonds 2012 = 1. omzet 2009 – generieke afslag (aanpassen aan macro-budget) 2. correctie: - 2.5 % wordt vooraf gereserveerd: tbv toetreders, groeiers etc 3. Vulling met DOT-tarieven
Veranderingen 2012: DOT-tarieven (1): geen nieuwe rondrekening ! geen herijking normtijden loslaten normtijden en uurtarieven
Veranderingen 2012: DOT-tarieven (2): makrobudget verdelen over specialismen obv FTEs specialisme-aandeel verdelen over DOT-zorgproducten mbv rekenmodel obv verdeling in aantallen en normtijden vs DOT-zorgproducten Maximum-tarieven in zowel A als B-segment
Veranderingen 2012: ‘’Marktwerking/Prestatie-bekostiging 2012’’ 1. uitbreiding B-segment (70 %) - kosten en volume vrij onderhandelbaar 2. prestatie-bekostiging ZKH ipv FB: - obv productie-afspraken met verzekeraar - omzetbegrenzing - 2012 en 2013 transitie-model (vangnet voor A-segment obv schaduw-FB) 3. geen vangnet medisch specialisten: - cave tegenstrijdige belangen 4. geen vangnet meer voor verzekeraars
Veranderingen 2012: Collectieven: noodzakelijk voor ‘’via’’-declareren afspraken met RvB samen met RvB aanvraag bij NZA voor deel van omzetplafond tbv ‘’via’’ declaratie Deelname collectief niet verplicht ! ‘’aan’’ declareren aan instelling afsplitsen deel omzetplafond
Veranderingen 2012: Collectief: afspraak met RvB over vaste deel verdeelt vast deel obv verdeelmodel afspraak met RvB over aanvullende voorwaarden variabel deel (15-25 %) verdeelt variabel deel afspraken over (verdeling van) kosten productie-afspraken monitoring omzet (tav omzet-plafond)
Veranderingen 2012: Verdeelmodel (1): loon naar werken ? relatie DOT-tarief met inspanning ? vergelijkbare beloning bij vergelijkbare belasting ? -> interne werklastmeting -> externe benchmark
Veranderingen 2012: Verdeelmodel (2): Orde adviseert externe benchmark: - basis = Fte met output/Fte - spiegelen aan landelijke norm output per Fte - bepaalt aantal normpraktijken per maatschap - omzet collectief verdelen over alle norm-praktijken
Veranderingen 2012: Verdeelmodel (3): - definitie Fte - disutility ? - productie-verlagende management-taken ? - AIOS - ANIOS - paramedici - SIDMA - bandbreedte benchmark - reservering knelpunten
Veranderingen 2012: Overheveling anti-TNF (1): - voorhangbrief minister mei 2011 - anti-TNF, Abatacept, Anakinra, Ustekinumab - GVS (farmaceutische zorg) -> ziekenhuisbudget (geneeskundige zorg) - ook voor niet-geregistreerde toepassingen - add-on bij DOT-product (maximum-tarief via NZA, incl 10 % besparingsopbrengst) - vanaf 2013 inkoopkortingen in tarief add-on verdisconteren
Veranderingen 2012: Overheveling anti-TNF (2): - 2012: anti-TNF € 500 miljoen, overig € 6 miljoen - doelmatigheidsopbrengst 2012 (inkoopkorting): € 50 miljoen - doelmatig voorschrijven 2012: € 5 miljoen -> budget 2012: € 451 milj - jaarlijks bijstellen, vanaf 2015 verzekeraars volledig risicodragend - ZKH moet in 2012 kortingen van minstens 10 % bedingen (extra voor thuistoediening ?)
Pauze na de pauze DOT-tarieven NZA in rekentool NVR Strategische overdenkingen / Discussie
Strategie ? vele onbekende factoren: lokale impactanalyse NZA (op te vragen door collectief en RvB) instellingsbudget benchmark en impact Logex-model keuzes collectieven Opstelling RvB micro-budget relatie productie/tarieven/cash-flow tov omzetplafond
Strategie ? nog meer onbekende factoren: verdeling groei-percentage overheveling budget tussen ziekenhuizen ruimte voor maatschappen buiten collectief status regio-maatschappen verdeling budget anti-TNF mogelijkheden ziekenhuis-apotheek regionalisering inkoop anti-TNF
Strategie ? wat is beinvloedbaar ? - basis nieuw verdeelmodel: FTe betrouwbaar ? kosten eerlijk verdeeld ? - impact nieuw verdeelmodel collectief - vergelijken FB – DBC – DOT - alternatieve verdeelmodellen ? obv omzet en productie 2011 ? - monitoring en bijstellen productie
Strategie ? Buiten collectief ? afspraken met RvB afspraken met verzekeraar afsplitsen budget ’’aan’’ declareren fiscaal ondernemer ? (bij meerdere opdrachtgevers na toestemming belastinginspecteur)
Strategie ? Buiten ziekenhuis ? ZBC ? overhevelen uit budget afspraken met verzekeraars, relatie met ziekenhuis ? dure geneesmiddelen ?
Strategie ? Anti-TNF: actieve rol in inkoop, distributie etc ? Centraal regelen of inkopen ? samenwerking met apotheek ? andere organisatie’s ? wie neemt voortouw ? keuze voor middelen ?, keuzevrijheid ? rol RvB ?: overleg verzekeraar ?, budget dure geneesmiddelen ?, behandelgarantie ? streven naar kortingen ? streven naar investeringen in kwaliteit ? thuistoediening ? doelmatig voorschrijven ?
Tot slot Reumatologie blijft ‘’lucratief’’