Gewone Algemene Vergadering der Aandeelhouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H 11: Winstverdeling en (stock)- cashdividend
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
IGL Algemene Vergadering vergadering 21 juni 2013
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
gewone vergadering 22 juni 2007
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Een volledig voorbeeld
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Balans Textra Gebouwen€ Eigen vermogen€ Inventaris€ Lening€ Machine€ % Hypothecaire lening€ Bedrijfsauto€
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Lomoz, 16 maart 2011 Analyse jaarrekeningen in de zorgsector
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Herhaling Examenstof M&O
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Niet-commerciële organisaties
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Goedemiddag H3b.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
1 PICANOL GROUP Resultaten 2005 Ieper, 17 maart 2006.
1 PICANOL GROUP GECONSOLIDEERDE RESULTATEN HY IN LIJN MET VERWACHTINGEN - Ieper, 23 augustus
Boskalis en Van Oord FNV Waterbouw
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Balans Resultatenrekening aankopen en kosten waar is dat geld naartoe
Algemene Ondernemersvaardigheden
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Toelichting jaarrekening 2016
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Transcript van de presentatie:

Gewone Algemene Vergadering der Aandeelhouders PICANOL NV Gewone Algemene Vergadering der Aandeelhouders - Ieper, 19 april 2006 -

Opening Algemene Vergadering Aanstelling stemopnemers Aanstelling secretaris Vaststelling aanwezigheid Goedkeuring definitief bureau Oproeping Algemene Vergadering Goedkeuring samenstelling Algemene Vergadering

Introductie Review 2005 Businessmodel Managementcomité Businessplan 2006-2008 Outlook

Review 2005 (1/2) Volumestijging aantal verkochte weefmachines (+20%) en lichte omzetstijging (+3%) in een erg moeilijke markt. Negatieve effecten wegen echter op resultaten: Marge-erosie als gevolg van hevige prijscompetitie met Japanse concurrentie (yen). Tegenvallende verkoop wisselstukken in HY2 2005. Productiviteitsproblematiek bij Manufacturing, in combinatie met invoering nieuw ERP-systeem en dure grondstoffenprijzen. Ingezette en gerealiseerde kostenbesparingen zijn duidelijk zichtbaar (4,4 miljoen euro), maar kunnen deze effecten slechts ten dele compenseren.

Review 2005 (2/2) In 2005 werd een nieuwe Raad van Bestuur en een nieuwe President & CEO verkozen. Ook breidde de Picanol Group zijn productenaanbod verder uit met de luchtweefmachine OMNIplus 800. In juli werden werkingsmiddelen vrijgemaakt door de verkoop van de tweedehandsmachinebusiness en de voorafwikkelaarbusiness (Te Strake Textile). In het derde kwartaal startte de groep met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou (China) om alle Chinese activiteiten te centraliseren. Ook in Ieper wil de Picanol Group zijn activiteiten concentreren. In 2005 werd werk gemaakt van het businessplan 2006-2008. Vorig jaar werd ook gestart met de introductie van een nieuw ERP-systeem.

Missie en ambitie van de Picanol Group “Het creëren van duurzame groei en rendabiliteit door het ontwikkelen, produceren en vermarkten van grijper- en luchtweefmachines en aanverwante producten en diensten aan de textielindustrie wereldwijd, én door het vermarkten van eigen competenties en ontwikkelde technologische spin-offs binnen en buiten de textielindustrie.” Ambitie “De Picanol Group wil, met zijn producten en diensten, zijn reeds sterke marktpositie zodanig uitbouwen dat de groep tegen 2010 in zijn targetmarkten als marktleider wordt gepercipieerd.”

Weaving Machines & Services TEXTIEL & NIET-TEXTIEL OEM’s Businessmodel 2005 TEXTIELKLANTEN Technologies Weaving Machines & Services Proferro & BUMAC Weaving Machines CRT After Market Sales & Support Mechatronics GTP Accessories Airjet & Rapier TEXTIEL & NIET-TEXTIEL OEM’s

Businessmodel 2006 Airjet & Rapier

Managementcomité President & CEO Chris Dewulf Marketing, Sales & Services Jan Laga Technology & Operations Geert Ostyn Manufacturing Cathy Defoor Mechatronics & Accessories Stefaan Dewulf Finance & Administration Jurgen Couvreur Human Resources & General Services Dirk Verly

Businessplan 2006-2008 Aanhoudend moeilijke marktomstandigheden met blijvende prijs- en margedruk. De weefmachinemarkt blijft bijzonder cyclisch. Winstgevendheid staat bij alle spelers onder druk en iedereen focust op kostenreductie: Businessplan 2006-2008 om marktpositie van de groep verder uit te bouwen en de marge te verbeteren Meerjarenplan bouwt verder op de strategie en marktbenadering die begin 2005 ingevoerd werden, maar vernieuwt focus op rendabiliteit weefmachineverkoop en plant evaluatie marktbenadering van wisselstukken en diensten. Focus op kerncompetenties, lokale marktaanwezigheid, innovatief R&D- en kostenleiderschapsbeleid, diversificatie door OEM Business en verdere kwaliteits- en productiviteitsverbeteringen.

Businessplan 2006-2008: Weaving Machines Marketing, Sales & Services Versterken marktpositie en verbeteren van de marge (o.a. door versterkte focus op technisch textiel en verhoogde wisselwerking tussen verkoop & ontwikkeling). Verdere uitbouw van aftermarketactiviteiten. Heroriënteren van gravity points wereldwijd. Versterking lokale aanwezigheid in India. Technology & Operations Focus op geïntegreerde ontwikkeling van weefmachines en doorbraakprojecten (integratie R&D). Extra focus op standaardisatie, modulariteit en kostenbewust ontwikkelen (o.a. aandacht voor sourcingpotentieel). Ambitie om elk jaar een (ver)nieuw(d)e weefmachine uit te brengen. Verder organiseren van wereldwijde productieprocessen om optimaal en flexibel in te spelen op toenemende globalisering en geografische verschuiving van de textielindustrie. 5% van de groepsomzet naar productontwikkeling.

Businessplan 2006-2008: OEM Business Manufacturing Synergievoordelen en kostenbesparingen door verdere integratie operationele processen en betere aansluiting op ERP-benadering. Relatie evolueert tot zuivere leverancier-klantrelatie (externe competitie). Naast productiviteitsverbeteringen mikken op verdere groei door meer werk voor derden. In 2006 investering in modernisering van de vormkasten (Proferro). Mechatronics & Accessories Mechatronics is kerncompetentie voor weefmachinebusiness: integratie van R&D Protronic met weefmachineactiviteiten. Versterking concurrentiepositie Protronic door herziening productieorganisatie (o.a. start dochteronderneming in Roemenië). Door gerichte acties inzake kwaliteit, kosten en leveringscapaciteit wil Accessories naast een leverancier voor derden, ook een bevoorrechte leverancier blijven van de groep. Versterking concurrentiepositie door o.a. productiviteitsverbeteringen (Verbrugge). Evaluatie overgenomen accessoirebedrijven op basis van bijdrage tot de groepsactiviteiten.

Outlook Algemeen wordt verwacht dat de vraag naar weefmachines in 2006 in de lijn zal liggen van 2005. De Picanol Group houdt rekening met een aanhoudende concurrentiële prijs- en margedruk, maar blijft focussen op het behoud van marktpositie. Gerealiseerde kostenbesparingen, verdere operationele verbeteringen en organisatorische aanpassingen zullen een positieve impact uitoefenen op de groepsactiviteiten. Ondanks de moeilijke markt en aanhoudende prijs- en margedruk streeft de groep in 2006 naar een omzet op hetzelfde niveau van 2004 en 2005.

Agenda Eerste punt: Mededeling van het jaarverslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar afgesloten op 31 december 2005

Opvolging aanbevelingen PwC-CEO exit review

Bevindingen Status Onkostennota’s 2. Kredietkaarten Vanaf 2005 onkostenreglement beschikbaar en verdeeld. Geen terugbetaling zonder ingevulde onkostennota en bijhorende bewijsstukken. Onkosten en vluchten President & CEO goed te keuren door de Voorzitter. Onkosten overige leden MC goed te keuren door President & CEO. Corporate Amex vervangen door Visakaart gekoppeld aan persoonlijke rekening. Terugbetaling na voorlegging en goedkeuring onkostennota. Amex Corporate enkel voor BBL Travel en onder controle VP Finance & Administration en voor 2 medewerkers Marketing Communication met het oog op beurskosten (limiet 25 K€).

Bevindingen Status Boekhoudkundige transactie 4. Rationalisering leveranciersbestand 5. Relatie Management/RvB met leveranciers Vast actief register 7. Reconciliatie van samenvattende staten lonen en wedden op jaarbasis met boekhouding (2001 & 2003) Enkel nog aan de hand van facturen, debetnota’s of boeknota’s na goedkeuring. Samen met introductie nieuw ERP-systeem wordt leveranciersbestand verder gerationaliseerd. Verklaring ondertekend door alle betrokkenen. Nog niet beschikbaar in Axapta. Inhaalbeweging voor 2003 & 2004 OK.

Bevindingen Status 8. Telefoonkosten 9. Relatiegeschenken 10. Rekening courant bij restaurants/hotels Strikte opvolging op afdelingsniveau. Controle t.a.v. budget en maandelijkse opvolging bij excessen. 95% van relatiegeschenken uitsluitend besteld door Marketing Communication- medewerkers. Overige via afdelingsbudget en controle op maandbasis. Afgeschaft. Lunches/overnachtingen via onderbouwde en geautoriseerde onkostennota terugbetaald.

Bevindingen Status Privékosten familie Steverlynck Permanente voorschotten Risico geheime commissielonen voor cashvoorschotten Commissielonen Cut-off kosten in 2005 nog betaald maar volledig doorgerekend aan en terugbetaald door familie. Reglement opgesteld en door werknemers getekende documenten bij voorschot. Opgevolgd door HR. Gestopt. Geen cashbetalingen meer bij commissies. Nieuwe policy: Onderliggende documentatie Geen cashbetaling Begunstigde moet duidelijk identificeerbaar zijn. Uitzonderingen enkel met goedkeuring President & CEO en VP Finance & Administration. Rapportering naar Auditcomité.

Rapport uitvoering dadingsovereenkomsten 16 maart 2005

Uitgevoerd Vordering (euro) Betaald (euro) Jan Coene 1.017.779,0 743.146,84 Emmanuel Steverlynck 512.180,0 *87.718,15 Manipat NV *430.986,58 Michel Steverlynck 117.253,0 *118.746,77 Patrick Steverlynck 155.910,0 *157.896,25 Escrow, vrijgegeven ingevolge akkoord d.d. 23 maart 2006 Yves Steverlynck 80.035,0 *81.054,62 TOTAAL 1.619.549,21 * Vorderingen verhoogd met intrest van 16 mei 2005 tot datum betaling

Geen verdere actie Herwig Bamelis 43.907,0 euro Na onderzoek Auditcomité en Raad van Bestuur: bewijs dat kosten bedrijfsmatig karakter hadden - vrijgesteld (RvB 23 mei 2005). STG Holding 144.213,0 euro Onduidelijkheid omtrent oorsprong Tegenstrijdigheid PwC-CEO exit review Verwarring STG Holding NV- Gebroeders Steverlynck -> geen getekende dading, geen verdere actie bij besluit RvB 13 maart 2006

Verrekend Jan Coene 118.571,14 euro Bij overeenkomst verrekend tegen uitstaande vorderingen Jan Coene t.a.v. Picanol NV (84.565,14 euro concurrentiebeding en 40.000 euro Ferrero project prestaties sept-dec 2000).

Openstaand Jan Coene 156.060,84 euro Niet terugbetaalde BTW op betwiste facturen Adequate Advice NV en Synergy NV. Stappen ter invordering ondernomen.

dading Jan Coene 10 oktober 2004 en Ter herinnering: dading Jan Coene 10 oktober 2004 en afstand aandelenopties voormalig management oktober 2004

Dading Jan Coene 10 oktober 2004 Naar aanleiding van het ontslag van Jan Coene op 10 oktober 2004 werd reeds overeengekomen dat Jan Coene de volgende bedragen zou terugbetalen aan de vennootschap: Sign-up premie: terugbetaling op 31 december 2004 van het nettogedeelte van het deel van de sign-up premie overeengekomen met Patrick Steverlynck (6.562.972 euro) ten bedrage van 2.986.140 euro. Op 31 oktober 2007 dient het resterende bedrag van 3.576.831 euro te worden terugbetaald (tenzij fiscaal ambtshalve ontheffing wordt verleend). Bonus 2001-2003: gedeeltelijke terugbetaling op 31 oktober 2004 van een brutobedrag van 348.745,98 euro van bonus, gelet op de waardevermindering van Picanol over 2003.

Afstand aandelenopties door management in oktober 2004 Na eerdere herschikking van de aandelenoptieplannen van Picanol in 2003 (waarbij de toegekende opties werden verminderd van 20 tot 10% van het aandelenkapitaal van Picanol), deden leden van het management in oktober 2004 afstand van hun aandelenopties. Bij die laatste afstand werd voor 2004 een premie toegekend aan de optiehouders voor een bedrag van 2,52 miljoen euro. In de jaarrekening 2003 was een provisie aangelegd voor de uitoefening van de opties in de periode 2005-2007 van 5,80 miljoen euro. Derhalve werd door de afstand van de aandelenopties in oktober 2004 een bedrag bespaard van 3,28 miljoen euro. Wel werd toen ook een groepsverzekering voorzien als incentive voor het management, met een kostprijs van 1,87 miljoen euro.

Toelichting overeenkomst minderheidsaandeelhouders Buraco/Deminor

Achtergrond en doelstellingen Een GLOBALE en DEFINITIEVE regeling tot stand brengen m.b.t. betwistingen omtrent het bestuur van de vennootschap in het verleden. Opheffen van hinderpalen en vermijden van bijkomende kosten mede gezien de door de vennootschap genomen maatregelen ter voorkoming van herhaling. Vennootschap toelaten zich ongehinderd te kunnen concentreren op haar kernactiviteiten en de creatie van aandeelhouderswaarde.

Inhoud Aandeelhoudersovereenkomst Pasma NV/Sofines NV, de aandeelhouders rond Buraco NV en Picanol NV Dhr. Paul Vandekerckhove (als vaste vertegenwoordiger van Buraco NV) wordt voorgedragen als bestuurder van Picanol NV en lid van het Auditcomité en Nominatie- & Remuneratiecomité. Een dividendenpolitiek wordt hernomen zodra de vennootschap én winst maakt én een aanvaardbare netto financiële schuldpositie heeft. De vennootschap engageert zich mee te werken bij aandelenverkoop of –overdracht door de betrokken minderheidsaandeelhouders. Picanol NV neemt, ten bedrage van 700.000 euro, de kosten ten laste gemaakt door de groep Buraco in het kader van de uitoefening van haar rechten als minderheidsaandeelhouder. Een dading tot slot van alle rekeningen tussen Picanol NV, Pasma NV, Sofines NV en de groep rond Buraco.

Inhoud Dadingsovereenkomst tussen Deminor International CVBA (en cliënten) en Picanol NV Erkenning door partijen Deminor van de noodzaak een einde te stellen aan bevraging m.b.t. feiten uit het verleden, dit in het belang van de verdere groei en ontwikkeling van Picanol. Afstand door Deminor van alle daarmee verband houdende aanspraken en erkenning van de dadingen. Picanol NV heeft verantwoordelijkheid genomen tot installatie van alle nodige controlemechanismen om onregelmatigheden te vermijden. Vrijgave van 240.000 euro van op escrowrekening geblokkeerde bedragen n.a.v. dadingen met Patrick & Yves Steverlynck, ten gunste van Picanol NV. Terugbetaling door Picanol NV van 500.000 euro aan partijen Deminor ter dekking van door partijen Deminor gemaakte kosten bij uitoefening van hun rechten als aandeelhouder. Wederzijdse verzaking aan rechten en aanspraken in verband met het bestuur van Picanol.

Beoordeling Raad van Bestuur Brutokosten van 1.200.000 euro (960.000 euro netto na vrijgave escrowaccount van 240.000 euro) gerechtvaardigd in het licht van het belang van de vennootschap, gelet op: Omvang recuperaties (cfr. eerdere uiteenzetting): ~ 5.000.000 euro reeds effectief geïnd ~ 3.570.000 euro nog te innen maar vaststaande schuldvordering voor Picanol ~ 3,28 miljoen euro ingevolge effecten van de aandelenoptieafstand door het voormalig management (te verminderen met kosten aangaan groepsverzekering: 1,87 miljoen euro). Beëindiging betwistingen: hernieuwde focus op zuiver commerciële activiteiten Alle aandeelhouders hebben voordeel gehaald uit acties Deminor/Buraco en hebben baat bij beëindiging betwistingen

Beoordeling Raad van Bestuur (vervolg) Bijeenroeping Bijzondere Algemene Vergadering - Benoeming bestuurders Dhr. Paul Vandekerckhove (zie vroeger) en Dhr. Patrick Steverlynck (volgens persbericht 27 maart 2006) [Pro memorie: toepassing van artikel 523 van het Wetboek van vennootschappen met betrekking tot The Marble BVBA (Luc Van Nevel) - Volledige rapportering in het jaarverslag over boekjaar 2006.]

Agenda Tweede punt: Mededeling van het verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31 december 2005

Agenda Derde punt: Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening met betrekking tot het boekjaar afgesloten op 31 december 2005 en bestemming van het resultaat

Resultatenrekening Picanol NV Kerncijfers (in ‘000 euro) 2005 2004 Omzet 302.118 289.086 Bedrijfswinst -5.288 -5.383 Financiële resultaten 138 1.123 Uitzonderlijke resultaten -1.625 5.356 Belastingen -3.191 -782 Winst van het boekjaar -9.966 314

Balans Picanol NV Kerncijfers (in ‘000 euro) 2005 2004 VASTE ACTIVA 61.205 66.918 Immateriële vaste activa Materiële vaste activa Financiële vaste activa 3.746 10.207 47.252 4.076 12.633 50.209 VLOTTENDE ACTIVA 148.159 159.275 TOTAAL ACTIVA 209.364 226.193 EIGEN VERMOGEN 54.331 64.296 Kapitaal Uitgiftepremies Reserves Overgedragen winst Kapitaalsubsidies 7.400 1.332 43.657 1.942 43.656 11.908 VOORZIENINGEN EN UITGESTELDE BELASTINGEN 7.598 7.964 SCHULDEN Schulden op meer dan één jaar Schulden op ten hoogste één jaar en overlopende rekeningen 147.435 33.959 113.476 153.933 47.265 106.668 TOTAAL PASSIVA

Ratio’s Picanol NV Solvabiliteitsratio 2005 2004 2003 2002 Solvabiliteitsratio 25,95 28,42 25,40 20,85 Liquiditeitsratio (current ratio) 0,96 1,01 1,13 1,17

Solvabiliteit Picanol NV

Bestemming van het resultaat Verlies van het boekjaar -9.965.760,76 euro Overgedragen winst van het vorige boekjaar 11.907.560,96 euro Te bestemmen resultaat 1.941.800,20 euro Brutodividend 0 euro Over te dragen winst 1.941.800,20 euro

Agenda Vierde punt: Mededeling van de geconsolideerde jaarrekening met betrekking tot het boekjaar afgesloten op 31 december 2005 en van de geconsolideerde verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris

Resultatenrekening: 2005 vs 2004 (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 Opbrengsten 396.302 384.747 Kosten van verkopen -347.372 -332.219 BRUTOWINST Algemene en administratieve kosten Verkoop- en marketingkosten Overige bedrijfsopbrengsten Overige bedrijfsuitgaven 48.930 -32.261 -21.085 2.082 52.528 -33.958 -22.602 8.083 -2.528 RESULTAAT VAN BEDRIJFSACTIVITEITEN Nettofinancieringskosten Overige financiële opbrengsten Overige financiële lasten -2.334 -1.169 1.423 -1.060 1.523 108 1.030 -1.402 WINST OF VERLIES VOOR BELASTINGEN Belastingen -3.140 -1.577 1.259 -2.518 WINST OF VERLIES -4.717 -1.259 AANDEEL VAN MINDERHEIDSBELANGEN -1 -16 AANDEEL VAN DE GROEP IN WINST OF VERLIES -4.716 -1.243 EIGEN VERMOGEN 78.899 82.735 TOTAAL BALANS 284.706 290.274

RECURRENT EBIT BRIDGE 2004 – 2005 (in MEUR) REBIT 2004 -4,0 Machineverkoop: ondanks hoger volume (+ 20% vs 2004) +4,1 daalt brutomarge door sterke daling verkoopmarges -8,0 After market sales: 6% daling -1,4 Verliezen in Manufacturing door lage productiviteit -2,4 Toegenomen winstgevendheid in Accessories +1,3 (dankzij Verbrugge) en Mechatronics Reductie in overheadkosten +4,4 IFRS +1,6 REBIT 2005 -4,4

Resultatenrekening: HY1 2005 vs HY2 2005 (in ‘000 euro) IFRS HY1 2005 IFRS HY2 2005 Opbrengsten 188.147 208.155 Kosten van verkopen -164.417 -182.955 BRUTOWINST 23.730 25.200 RESULTAAT VAN BEDRIJFSACTIVITEITEN -3.828 1.494 WINST OF VERLIES VOOR BELASTINGEN Belastingen -4.657 1.103 1.517 -2.680 WINST OF VERLIES -3.554 -1.163 AANDEEL VAN MINDERHEIDSBELANGEN 37 -38 AANDEEL VAN DE GROEP IN WINST OF VERLIES -3.517 -1.201

Beknopte kasstroomtabel (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 Resultaat van de bedrijfsactiviteiten -2.334 1.523 Brutokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 9.293 12.162 Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 34.132 10.165 Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten -8.402 -7.872 Kasstroom uit financieringsactiviteiten -21.813 -4.207 Wijzigingen in de geldmiddelen en kas-equivalenten 5.634 -2.834 WINST PER AANDEEL Winst of verlies per aandeel (basic) -0,80 -0,21 Winst of verlies per aandeel (na verwatering) -0,37 Aantal aandelen 5.900.000

Geconsolideerde balans (1/2) ACTIVA (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 VASTE ACTIVA 118.635 133.477 Immateriële activa 10.858 13.515 Goodwill 1.920 Materiële vaste activa 63.237 64.170 Andere financiële vaste activa 103 Activa beschikbaar voor verkoop Vorderingen op meer dan één jaar 39.717 52.336 Uitgestelde belastingsvorderingen 2.800 1.433 VLOTTENDE ACTIVA 166.071 156.797 Voorraden en bestellingen in uitvoering 58.020 60.452 Handelsvorderingen 76.890 73.048 Overige vorderingen 13.027 10.797 Geldmiddelen en kasequivalenten 18.134 12.500 TOTAAL ACTIVA 284.706 290.274

Geconsolideerde balans (2/2) PASSIVA (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 EIGEN VERMOGEN 78.899 82.735 Kapitaal 7.400 Uitgiftepremies 1.332 Reserves 68.785 74.760 Omrekeningsverschillen 1.379 -889 Minderheidsbelangen 3 132 VERPLICHTINGEN OP MEER DAN EEN JAAR 67.762 83.370 Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 7.109 7.653 Voorzieningen 2.075 2.100 Uitgestelde belastingen en belastingslatenties 7.584 10.438 Intrestdragende financiële verplichtingen Financiële leasing Kredietinstellingen 50.994 13.498 37.495 62.984 10.625 52.359 Overige schulden 195 VERPLICHTINGEN OP TEN HOOGSTE EEN JAAR 138.045 124.169 1.201 1.103 3.050 3.092 Intrestdragende financiële verplichtingen 35.511 39.845 Handelsschulden 64.556 50.108 Belastingen 3.431 2.363 Overige verplichtingen 30.296 27.658 TOTAAL PASSIVA 284.706 290.274

Netto financiële schuld (in ‘000 EUR) Export Excl. Export Totaal (in ‘000 euro) financiering financiering 1. Liquide middelen 18.134 18.134 2. Financiële schulden op meer dan één jaar 50.994 30.865 20.129 3. Financiële schulden op meer dan één jaar 27.501 20.966 6.535 die binnen het jaar vervallen 4. Financiële schulden op ten hoogste één jaar 8.010 - 8.010 NETTOSCHULDPOSITIE -68.371 -16.540

Ratio’s Solvabiliteitsratio Liquiditeitsratio (current ratio) 2005 2004 Solvabiliteitsratio 27,71 28,50 Liquiditeitsratio (current ratio) 1,20 1,26

Solvabiliteit

Agenda Vijfde punt: Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur

Agenda Zesde punt: Kwijting aan de commissaris

Agenda Zevende punt: Herbenoeming van de commissaris

Herbenoeming van de commissaris Op advies van het Auditcomité heeft de Raad van Bestuur op 24/10/2005 een ‘Request for Proposal’ gestuurd naar Deloitte, E&Y, KPMG en PwC. Na ontvangst van de schriftelijke voorstellen per 15/12/2005 werden alle partijen uitgenodigd om t.a.v. het Auditcomité hun voorstel toe te lichten en hun team voor te stellen. Op basis van deze vergelijking (methodologie, scope, team & prijs) adviseerde het Auditcomité om Deloitte Bedrijfsrevisoren BV, vertegenwoordigd door Dhr. Blomme en Dhr. Dehoorne, te weerhouden. De Raad van Bestuur heeft dit advies op 20/02/2006 bekrachtigd en draagt aldus Deloitte met als partners Dhr. Blomme en Dhr. Dehoorne voor herbenoeming voor, dit voor een periode van 3 jaar. Als bezoldiging van de commissaris voor de uitoefening van zijn opdracht in Picanol NV wordt 157.000 euro/jaar voorzien en voor de uitoefening van zijn opdracht in dochtervennootschappen 111.250 euro/jaar. De Ondernemingsraad van Picanol NV heeft eveneens positief geadviseerd.

Agenda Achtste punt: Varia

Aanpassingen Corporate Governance Charter De verwijzing naar het Directiecomité in het Charter werd vervangen door Managementcomité. De samenstelling en structuur van het Managementcomité werden aangepast en uitgebreid met 2 nieuwe functies. De vertegenwoordigingsclausule werd aangepast aan de huidige statutaire clausule.