Kwaliteit van zorg in Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
KWALITEITSZORG november 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Kwaliteit van leven bij dementie
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Logeerhuis SVRZ ´Een schot in de roos´.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Mocht u vragen hebben, stuur gerust een bericht naar: Met vriendelijke groet: Kelly van den Boomen Boke.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Ervaringen met Individuele zorgplannen
Wat willen we vandaag doen?
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Een enquête bij 70 bewoners in WZC Ons Zomerheem Tevreden?
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Hervorming langdurige zorg
Klanttevredenheid: 8,6 Eerste halfjaar 2015 Op basis van 174 respondenten.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Persoonsgerichte zorg
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?

Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van zorg in Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen door mw.drs. Ilonca Vaartjes Onderzoeker Universiteit Maastricht

Inhoud Aanleiding onderzoek Onderzoeksvraag Uitvoering onderzoek Resultaten Conclusies

Alarmbellen Structurele afwijkingen van het individuele zorgplan Dreigende concessies tav het zorgplan mbt risicovolle situaties Niet plaatsvinden van geplande multidisciplinaire bewonersbesprekingen Het niet aanwezig zijn van minimaal 1 VIG’er en verzorgende per afdeling/unit Het niet bereikbaar zijn van verpleegkundige deskundigheid Het niet bereikbaar zijn van een verpleeghuisarts Het niet aanwezig zijn van voldoende geïnstrueerde medewerkers/familie voor de hulp bij eten en drinken Het niet minstens 1 keer per week aanbieden van recreatieve groepsactiviteiten Het ontbreken van permanent toezicht tbv psychogeriatrische geïndiceerde cliënten in huiskamers

De Statencommissie wenst inzicht in de situatie van Limburgse verpleeg- en verzorginsghuizen

Onderzoeksvraag

Wat is de geleverde kwaliteit van zorg in Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen naar de mening van vertegenwoordigers van cliënten en medewerkers?

Wat is de geleverde kwaliteit van zorg in Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen naar de mening van vertegenwoordigers van cliënten en medewerkers? Zijn er verschillen tussen: - vertegenwoordigers cliënten en medewerkers subgroepen

Kwaliteit van zorg De mate van overeenkomst tussen wenselijke zorg (criteria en normen) en feitelijke zorg (de ervaren zorg)

In samenspraak met de begeleidingscommissie is gekozen voor onderzoek naar de mening van vertegenwoordigers van cliënten en medewerkers Het onderzoek is geen herhaling van het IGZ onderzoek

Uitvoering onderzoek

32 verpleeghuizen 25 verzorgingshuizen - regio - grootte van organisatie officieel erkende verpleeg- huisafdeling

Cliëntraden en ondernemingsraden/onderdelen commissies werden gevraagd een vertegenwoordiging van cliënten en medewerkers van de eigen instelling te selecteren (minimaal 2 en maximaal 8 personen)

Per instelling is: één vragenlijst ingevuld door vertegenwoordigers van cliënten en één vragenlijst ingevuld door vertegenwoordigers van medewerkers één interview afgenomen bij vertegenwoordigers van cliënten en één interview afgenomen bij vertegenwoordigers van medewerkers

Vragenlijst 12 vragen + 3 stellingen Op de afdeling/instelling waar ik woon, werk of op bezoek kom: (omcirkel het juiste antwoord)   Worden bewoners vriendelijk en respectvol bejegend Worden klachten van familieleden serieus genomen Gaan bewoners naar het toilet als zij dat willen Nooit 1 Zelden 2 Soms 3 Vaak 4 Altijd 5 In mijn instelling wordt goede kwaliteit van zorg geleverd   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Helemaal Helemaal oneens eens

Interview De afgelopen maanden is kwaliteit van zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen veelvuldig negatief in het nieuws geweest, herkent u deze negatieve berichten binnen uw eigen instelling ?  Stellingen rapport commissie Kennedie - Instellingen moeten meer concurreren met elkaar  5 positieve punten binnen de instelling 5 verbetermogelijkheden binnen de instelling Wat zou u willen veranderen binnen de instelling? Onderwerpenlijst

- Lichamelijk welbevinden/gezondheid Onderwerpenlijst gebaseerd op nieuwe normen verantwoorde zorg - Kwaliteit van zorg - Lichamelijk welbevinden/gezondheid - Woon-/leefomstandigheden en participatie - Mentaal welbevinden - Professionele kwaliteit van zorgverleners/medewerkers - Professionele zorgorganisatie - Klachtenregeling - Veiligheid en ongevallen

Resultaten

Respons Vragenlijst Interviews - 101 vragenlijsten - 95% van vertegenwoordigers cliënten 82% van vertegenwoordigers medewerkers Interviews - 54 van de 57 instellingen 91% van vertegenwoordigers cliënten en medewerkers

Kwaliteit van zorg 56 36 8 Fig 1. In mijn instelling wordt goede kwaliteit van zorg geleverd Cliënten positiever dan medewerkers Respondenten uit verzorgingshuizen positiever dan respondenten uit verpleeghuizen Verzorgingshuizen zonder vph-afdeling positiever dan verzorgingshuizen met vph- afdeling

Kwaliteit van zorg 8 % is ontevreden over de kwaliteit van zorg binnen de eigen instelling. zeven instellingen, 6 vph en 1 vzh uit vier organisaties

Kwaliteit van zorg 8 % is ontevreden over de kwaliteit van zorg binnen de eigen instelling. zeven instellingen, 6 vph en 1 vzh uit vier organisaties Knelpunten: - Wachttijd bij bellen of om hulp vragen - Mogelijkheid voor toiletgang - Aanbod individuele activiteiten - Overeenkomst zorgaanbod en wensen/behoeften - Hoeveelheid aanwezig personeel

Kwaliteit van zorg Alle respondenten geven aan dat: Binnen de eigen instelling geen sprake is van wantoestanden (zoals in het nieuws) De geboden zorg verantwoord is (ook al kost het soms veel moeite).

N Activiteiten Eten/maaltijd Verzorging in het algemeen Positieve punten N Activiteiten Eten/maaltijd Verzorging in het algemeen Ligging van de instelling Bejegening Goede sfeer: Vraaggerichte zorg wordt geboden Open cultuur Kleine instelling Communicatie Aandacht en waardering voor bewoner, familie, vrijwilliger en personeel Betrokkenheid personeel/management 32 31 21 19 17 16 11 10 7 6

Cliënten positiever dan medewerkers 61 33 6 Fig 2. In mijn instelling worden bewoners vriendelijk en respectvol bejegend Cliënten positiever dan medewerkers Respondenten uit kleine organisaties zijn positiever dan respondenten uit grote organisaties

44 29 21 1 5 Fig 3. In mijn instelling worden individuele activiteiten aangeboden die passen bij de interesse en mogelijkheden van de bewoner

In het soort activiteiten 44 29 21 1 5 Fig 3. In mijn instelling worden individuele activiteiten aangeboden die passen bij de interesse en mogelijkheden van de bewoner Uit interviews komt naar voren dat er verschillen tussen instellingen bestaan: In het soort activiteiten De mate waarin activiteiten worden aangeboden vrijwilligers

Binnen de instellingen gaat niet alles perfect: Gewenste veranderingen N Meer (gekwalificeerd) personeel Personeel meer tijd voor bewoner Nieuw gebouw Een kok in de keuken, zelf koken ipv eten van buitenaf Ander meubilair, computers voor bewoners/medewerkers Alle bewoners een eigen kamer Mooie tuin, eventueel met dieren Meer sfeervolle aankleding gebouw Persoonsgerichte zorg Nagaan of de personeelsverhouding goed is 27 11 9 8 7 6 5

53 23 12 7 5 Fig 5. In mijn instelling is over het algemeen genomen voldoende personeel aanwezig In interviews geven respondenten aan dat conform de norm voldoende personeel aanwezig is, maar dat meer personeel wel wenselijk geacht wordt.

69 13 13 5 Fig 6. In mijn instelling komt de verleende zorg overeen met de wensen en behoeften van de bewoner Toch worden in interviews vaak voorbeelden gegeven van situaties waarin wensen en behoeften niet overeen komen.

De lichamelijke verzorging wordt regelmatig gehaast geboden Bewoners moeten soms (43%) of vaak (11%) te lang wachten wanneer zij bellen of om hulp vragen De warme maaltijd wordt in de meeste instellingen op één vast moment geserveerd Wisselend hulp bij het eten Bewoners kunnen zelden (5%) of soms (18%) naar het toilet gaan als zij dat willen

Conclusies Er zijn geen structurele misstanden in de Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen naar de mening van vertegenwoordigers van cliënten en medewerkers. Positieve bejegening, een uitgebreid activiteitenaanbod en goede maaltijden dragen bij aan de positieve waardering.

Conclusies Dat betekent niet dat de zorg in Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen zonder meer optimaal is. De zorg kan meer worden afgestemd op de wensen en behoeften van bewoners De wachttijd na het bellen of na het vragen van hulp kan korter Het opleidingsniveau kan beter worden afgestemd op de steeds complexere zorgvraag Meer mogelijkheden voor eenpersoonskamers/privacy

Dank voor uw aandacht

? ? ? Vragen? ? ? ? ? ? ? ? ?

Kwaliteit van zorg in Limburgse verpleeg- en verzorgingshuizen door mw.drs. Ilonca Vaartjes Onderzoeker Universiteit Maastricht

Vragenlijst Vragen afkomstig uit: Hamers J.P.H., Vroomen, M. Vragenlijst bejegening en kwaliteit van zorg. Kerkrade: Zorggroep Meander, 2002.   IGZ. Verantwoorde zorg en personele conequenties. Den Haag: IGZ, 2004. Hollestelle M. Kwaliteit van zorg in verzorgingshuizen, een meetinstrument voor bewoners. Maastricht: Universiteit van Maastricht, 2002.

I Norm Verantwoorde zorg A Lichamelijk welbevinden/ gezondheid B Woon-/leefomstandigheden C Participatie D Mentaal welbevinden II Voorwaarden voor Verantwoorde zorg Professionele kwaliteit van zorgverleners/medewerkers Professionele zorgorganisatie

Op de afdeling/instelling waar ik woon, werk of op bezoek kom: Totale groep Limburg Worden bewoners vriendelijk en respectvol bejegend   vaak Worden familieleden vriendelijk en respectvol bejegend Worden klachten van bewoners serieus genomen Worden klachten van familieleden serieus genomen Moeten bewoners die bellen of om hulp vragen te lang wachten soms Gaan bewoners naar het toilet als zij dat willen Worden individuele activiteiten aangeboden die passen bij de interesse en mogelijkheden van de bewoner Komt de verleende zorg overeen met de wensen en behoeften van de bewoner Wordt een incident (zoals vallen of verkeerde medicatie) aan de bewoner of de familie medegedeeld altijd Worden middelen en maatregelen (zoals fixeren of apart zetten van de bewoner) te snel toegepast zelden Worden (be)handelingen uitgevoerd tegen de wens van de bewoner/vertegenwoordiger in Is over het algemeen genomen voldoende personeel aanwezig Stellingen: In mijn instelling wordt goede kwaliteit van zorg geleverd 7,5 In mijn instelling zijn bewoners tevreden over de medewerkers 7,6 Bewoners worden in mijn instelling op de juiste afdeling opgenomen 7,8

BEGELEIDINGSCOMMISSIE mw. J.M.H.J. Bloem, LOC afdeling Limburg   BEGELEIDINGSCOMMISSIE mw. J.M.H.J. Bloem, LOC afdeling Limburg drs. F.G.J. Geerings, Sevagram, Heerlen drs. J.A.M.B. Maes, Huis voor de Zorg, Sittard mw. drs. L.G.D.C. Meijer-Sijstermans, Provincie Limburg, afd. Zorg, Maastricht drs. R.F.M. Ruijters, Zorggroep Meander Oostelijk Zuid-Limburg, Kerkrade P.J.A.M. Seeverens, Provinciale Staten, Maastricht J.G.A. Spätjens MBA, Zorggroep Noord-Limburg, Venlo