competentie ontwikkeling en assessment & competentie ontwikkeling en assessment Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen
programma: status eigen casus/opdracht criteria OvL 3 verdieping bron: http://en.docsity.com/news/wp-content/uploads/2013/05/competency.jpg
heb je een eigen casus? kun je ermee uit de voeten? (bronmateriaal aanwezig, interview en observatie mogelijk?) is de functie voldoende ‘zwaar’? geen competentie/kwalificatieprofiel? past een proeve van bekwaamheid?
welke criteria hanteren wij? op niveau 3 past het bepalen van je eigen criteria,… wanneer heb voor jezelf voldaan aan niveau 3? wanneer is het voldoende (5.5)? wat is goed – beter – best? (wanneer heb je een uitstekend resultaat neergezet?) Werk deze vragen met je intervisiegroep uit (35 min). Schrijf de uitkomsten op flip-over en presenteer deze (4 min)
enkele vragen? Wat is een competentie? wanneer is een competentie goed beschreven? (wanneer is deze bruikbaar en toepasbaar?) Waarom is de context bij KVA belangrijk? Waar leer je het beste (welke omgeving) ? Wanneer leer je (welke factoren bevorderen) ?
context van de competentie klantvriendelijk zijn…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
context van de competentie zelfstandigheid…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
context van de competentie verantwoordelijkheidsbewust…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
context van de competentie verantwoordelijkheidsbewust…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
wat ontbreekt? Kennis of vaardigheid of .. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
wat ‘doet’ de functionaris en waar is hij/zij verantwoordelijk voor? Werkzaamheden en verantwoordelijkheden Beoordelingscriteria Opgave Hulpmiddelen Competenties format voor KP wat ‘doet’ de functionaris en waar is hij/zij verantwoordelijk voor? wanneer doet de functionaris het goed? (in meetbare en beoordeelbare criteria) wat maakt het werk moeilijk? wat helpt in de uitvoering? welke competenties zijn nodig? (gerelateerd aan werkzaamheden en criteria) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
verdieping: artikel: Hoe ontwerp je een nieuwe vakopleiding? http://www.kessels-smit.nl/files/Artikel_2002_Grotendorst_-_Non_scholae_sed_vitae_discimus.pdf artikel: Competentiegericht leren vormgeven, zo kun je dat doen… http://www.hancompetens.nl/ovl3/Competentiegericht_leren_vormgeven_zo_kun_je_dat_doen.pdf artikel: Competentiegericht leren, ECTS studie informatie in competentiegerichte opleidingen http://www.hancompetens.nl/ovl3/Piramide_van_Miller.pdf Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
intervisie TIP: stem met elkaar af, de inhoud en thema’s voor/met intervisiegroep Mogelijke vragen; Waar loop je nu tegenaan? Welke vraag heeft prioriteit? Op welke wijze kun je elkaar helpen? Essay Op welke bronnen/literatuur is je essay gebaseerd? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs