competentie ontwikkeling en assessment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Loopbaanontwikkeling
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Competentiegericht ontwerpen, ontwikkelen & assessen
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Studieloopbaancoaching
Workshop Informatievaardigheden
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
Professionaliteitsontwikkeling
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Studietaak De studietaak staat centraal
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Kennis borgen Kennis integreren
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Intersectoraal Klas 3.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Introductie OHSAS
competentie ontwikkeling en assessment
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Op stap met m’n diploma! Bron:
Workshop “Beoordelen”
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Workshop Tips & Tricks CV
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Mijn opleidingsbeeld.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Alle lijntje bij elkaar…?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Studieloopbaanbegeleiding
Kennis delen.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

competentie ontwikkeling en assessment & competentie ontwikkeling en assessment Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

programma: status eigen casus/opdracht criteria OvL 3 verdieping bron: http://en.docsity.com/news/wp-content/uploads/2013/05/competency.jpg

heb je een eigen casus? kun je ermee uit de voeten? (bronmateriaal aanwezig, interview en observatie mogelijk?) is de functie voldoende ‘zwaar’? geen competentie/kwalificatieprofiel? past een proeve van bekwaamheid?

welke criteria hanteren wij? op niveau 3 past het bepalen van je eigen criteria,… wanneer heb voor jezelf voldaan aan niveau 3? wanneer is het voldoende (5.5)? wat is goed – beter – best? (wanneer heb je een uitstekend resultaat neergezet?) Werk deze vragen met je intervisiegroep uit (35 min). Schrijf de uitkomsten op flip-over en presenteer deze (4 min)

enkele vragen? Wat is een competentie? wanneer is een competentie goed beschreven? (wanneer is deze bruikbaar en toepasbaar?) Waarom is de context bij KVA belangrijk? Waar leer je het beste (welke omgeving) ? Wanneer leer je (welke factoren bevorderen) ?

context van de competentie klantvriendelijk zijn…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

context van de competentie zelfstandigheid…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

context van de competentie verantwoordelijkheidsbewust…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

context van de competentie verantwoordelijkheidsbewust…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

wat ontbreekt? Kennis of vaardigheid of .. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

wat ‘doet’ de functionaris en waar is hij/zij verantwoordelijk voor? Werkzaamheden en verantwoordelijkheden Beoordelingscriteria Opgave Hulpmiddelen Competenties format voor KP wat ‘doet’ de functionaris en waar is hij/zij verantwoordelijk voor? wanneer doet de functionaris het goed? (in meetbare en beoordeelbare criteria) wat maakt het werk moeilijk? wat helpt in de uitvoering? welke competenties zijn nodig? (gerelateerd aan werkzaamheden en criteria) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

verdieping: artikel: Hoe ontwerp je een nieuwe vakopleiding? http://www.kessels-smit.nl/files/Artikel_2002_Grotendorst_-_Non_scholae_sed_vitae_discimus.pdf artikel: Competentiegericht leren vormgeven, zo kun je dat doen… http://www.hancompetens.nl/ovl3/Competentiegericht_leren_vormgeven_zo_kun_je_dat_doen.pdf artikel: Competentiegericht leren, ECTS studie informatie in competentiegerichte opleidingen http://www.hancompetens.nl/ovl3/Piramide_van_Miller.pdf Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

intervisie TIP: stem met elkaar af, de inhoud en thema’s voor/met intervisiegroep Mogelijke vragen; Waar loop je nu tegenaan? Welke vraag heeft prioriteit? Op welke wijze kun je elkaar helpen? Essay Op welke bronnen/literatuur is je essay gebaseerd? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs