Opschalen succesvolle innovaties in de zorg Bijeenkomst Zorg Innovatie platform (ZIP) Mammoni Utrecht, 9 februari 2010 Jord Neuteboom (Viatore) Met input van de wetenschap (Drift) en de zorg innovatie praktijk (TPLZ~Ernst&Young, CC-Zorgadviseurs)
De Zip call voor opschaling Bewezen effectieve innovaties Criteria: kwaliteit, relevantie en opschaling Zorgvuldig selectie proces De eerste negen vandaag van start!
Leren van de opschaling Brede portfolio van innovaties: diverse ICT toepassingen, ervaringsdeskundigheid GGZ, belevingsgericht werken, preventie; Biedt vele kansen om te leren over o.a.: persistente problemen, (systeem) innovatieve concepten, oplossings-richtingen, opschalings-mechanismen, etc Enkele wenken voor bij de uitvoering…
‘afvalputje’ van de maatschappij Leren over oplossingen voor persistente problemen en dus over bijdragen aan maatschappelijke opgave Persistente problemen in de zorg als gevolg van verbroken verbindingen, zoals: medificatie van niet-medische problemen kosten stijgen, tevredenheid daalt professional als productiemachine verstarde zorgaanbieders beheerszieke structuren over-gespecialiseerde, gefragmenteerde zorg standaardisatie vs individualisering gesloten sector ‘afvalputje’ van de maatschappij
Denkmodel: Verdiepen, verbreden en opschalen Niches Regimes Deepening Landscape Scaling up Niche-regime Niche-cluster Figure 3: Deepening, Broadening & Scaling up transition experiments in niches in relation to Multi-Level Perspective (Based on Geels and Kemp 2000, De Haan and Rotmans, 2008) door Rotmans en van den Bosch, 2009 Broadening
Maatschappelijke verandering: Transitie-experimenten leren om te: Verdiepen: leren over je eigen context/experiment Verbreden: toepassen in een andere contexten: Opschalen: het niveau van leren stijgt en de vernieuwingen worden robuust en stabiel 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Anticipeer opschalen van kernconcept , met verbreden als tussenstap… Bron: Weber et al., 1999
Wenken voor bij de uitvoering Aanscherpen innovatieve kernconcept In kaart brengen systemische barrieres (qua structuur, cultuur en werkwijzen op niveau mens, organisatie en systeem) Opbouwen maatschappelijke businesscase (Clientperspectief, verdienmodel, SROI) Hanteren nieuwe sturingsmechanismen, die rechtdoen aan specifieke contexten, andere paradigma’s, andere visie
Volg de veranderingen: transitie monitoring
Visie bijdrage aan streefbeelden duurzame zorg Voor Mensen 1. streefbeeld zelfzorg 2. streefbeeld samenredzaamheid Voor Organisaties 3. streefbeeld gedreven professionals 4. streefbeeld maatschappelijke ondernemingen Voor de Samenleving 5. streefbeeld zorgzame samenleving en sectoren 6. streefbeeld duurzaam stelsel Mensgericht Economisch volhoudbaar Maatschappelijk ingebed