Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Verder met de persoonlijke aanpak
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Succesvol in onderwijs met ICT
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Sharepoint als werk- en leeromgeving
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Begeleiding startende leraren
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Dat zouden we vaker moeten doen…
moderniseren van het curriculum.
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Workshop ‘visieversneller’
Strategisch opleidingsplan
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Parels en puzzels Remko Boers SCOH.
Gepersonaliseerd leren
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek

Context  Noodzaak om kosteneffectief te werken  Vraag om meer maatwerk  Dreigend tekort aan leraren bij specifieke vakken ICT kan bij de aanpak hiervan een bijdrage leveren of beter: ‘docenten die kunnen om- gaan met ICT kunnen een bijdrage leveren’. 2 digitale didactiek

Digitale Didactiek? Dit project ondersteunt meer dan een didactische verandering, het gaat om onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 3 digitale didactiek

Duurzaam inzetbare docenten Het project faciliteert de school op drie niveaus  de schoolleiding  de onderwijskundig ICT-innovator  de e-coach De overige docenten kan de school daarna zelf bereiken (train de trainer) 4 digitale didactiek

De schoolleiding  Lijnen uitzetten, beleid, organisatie, financiën  Deskundigheidsbevorderingsaanbod ·masterclasses, workshops, lezingen (ism. Kennisnet en IIO) ·schoolbezoeken ·intervisietrajecten 5 digitale didactiek

ICT-innovator en e -coach  ICT-innovator heeft overzicht, adviseert collega’s, ook van andere vakken, adviseert de schoolleiding  e -coach hands-on, steunt docenten (vakgroepen) met het uitvoeren van gemaakte keuzes  Deskundigheidsbevordering in een opleiding van 125 uur 6 digitale didactiek

De opleiding  Minimaal 2 thema’s (van 25 uur) voor ict- innovator ·adviesgesprekken ·projectmanagement  Minimaal 5 thema’s (van 25 uur) voor e-coach, bijvoorbeeld ·digitale leermiddelen ·digitale toetsing ·flipping ·etc. 7 digitale didactiek

De opleiding Blended karakter  fysieke ontmoetingen (waarover gaat het)  thuisstudie (onderzoek)  praktijkopdrachten (pas de kennis toe)  virtuele ontmoetingen in een studiekring (hoe zouden jullie dit aanpakken, wat vinden jullie van mijn aanpak)  expert op afstand 8 digitale didactiek

Wat krijg je als school?  Impuls in innovatiekracht  Innovator en e-coach ·Ontwikkeling van een aantal medewerkers, per school ca. 3 deelnemers per jaar ·Vergoeding voor de deelnemers van maximaal € per school (locatie), 1 e en 2 e deelnemer €6.300, 3 e €  Beperkt aantal deelnemer (40 plekken in ) 9 Digitale Didactiek

Voor welke scholen?  De school heeft ambities en plannen die binnen 2 jaar realiseerbaar zijn  De school heeft een aantal stappen gezet (visie-deskundigheden- materialen-infrastructuur), deelname aan dit project is een logische vervolgstap 10 Digitale Didactiek

Verplichtingen van de school  Werken aan deskundigheid en effectieve inzet medewerkers  Verantwoording middelen  Evaluatie ·mogelijk instrument OCW ·zelfgekozen doelen 11 digitale didactiek

Belangstellend?  Aanmelding voor 5 maart  Intakegesprek 12 Digitale Didactiek

Vragen? projectleider: Peter van der Zwaal