Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school
Inleiding Individuele schoolplaatsing -> nadeel – Onderwijs weinig aangepast aan dove leerlingen – Nauwelijks contact met dove en slechthorende kinderen => SOCIAAL ISOLEMENT
Opzet en uitgangspunten van de Twinschool Twinschool= Samenwerking tussen Viataal Talent ( school voor doven, slechthorenden en ESM-leerlingen) en basisschool De Schalm Doel: voordelen van het regulier en speciaal onderwijs combineren Onderwijs 1 basisonderwijzer + 1 begeleider Viataal Talent
De leerlingen Uitgangspunt: zonder behulp van leerkrachten contacten leggen met horende leerlingen
De evaluatie 5 aspecten: – Het sociaal functioneren van alle leerlingen – Vaardigheden van de dove leerlingen in het gesproken Nederlands en in de Nederlandse Gebarentaal (NGT) – Schoolprestaties van de dove en horende leerlingen – Structurering van het onderwijs – Percepties van de ouders van de leerlingen
Sociale status en sociaal functioneren Dove lln. voelen zich vaker eenzaam -> onderzocht door 2 taken Peer rating: foto’s/namen en dit evalueren door, of Peer nomination: aanduiden 3 lln. het leukst en 3 lnn. minst leuk – 1) populair – 2) afgewezen – 3) genegeerd – 4) controversieel – 5) gemiddeld
De taalontwikkeling Testen gesproken Nederlands afgenomen door logopedisten die de lln. onder behandeling hebben Bij dove lln. is de gebarentaalvaardigheid niet achteruit gegaan ondanks minder gebruik
De schoolprestaties De achterstand van de dove leerlingen is ingelopen t.o.v. de horende leeftijdsgenoten De horende leerlingen ontwikkelen zich zeer goed in de Twinschool!
De perceptie van de ouders Ouders -> erg positief
Conclusies Succes Er blijven wel belangrijke aandachtspunten: – Hier en daar meer sturing – Vraagt veel van medewerkers Samenwerking en doorzettingsvermogen – Extra middelen om te investeren