Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
KBS Petrus en Paulus.  104 (van 324)  Ouders zijn gezien hun rapportcijfer gemiddeld genomen iets minder tevreden dan andere ouders  7,4 tegenover.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
Dove en slechthorende kinderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Basisschool ‘t Heuvelke
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Agressie op School.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Passend Indiceren & TOP-initiatief Lunteren, 22 & 23 maart 2011
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Huidige situatie SPOLT 1.Bijzondere (R.Kath.) scholen: 14 1.Speciaal Basisonderwijs: 1 school 1.Concurrentie in de grensstreek.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Oudertevredenheidsonderzoek:
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Kansarmoede in de kleuterschool
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Kwaliteits- onderzoek
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school

Inleiding Individuele schoolplaatsing -> nadeel – Onderwijs weinig aangepast aan dove leerlingen – Nauwelijks contact met dove en slechthorende kinderen => SOCIAAL ISOLEMENT

Opzet en uitgangspunten van de Twinschool Twinschool= Samenwerking tussen Viataal Talent ( school voor doven, slechthorenden en ESM-leerlingen) en basisschool De Schalm Doel: voordelen van het regulier en speciaal onderwijs combineren Onderwijs 1 basisonderwijzer + 1 begeleider Viataal Talent

De leerlingen Uitgangspunt: zonder behulp van leerkrachten contacten leggen met horende leerlingen

De evaluatie 5 aspecten: – Het sociaal functioneren van alle leerlingen – Vaardigheden van de dove leerlingen in het gesproken Nederlands en in de Nederlandse Gebarentaal (NGT) – Schoolprestaties van de dove en horende leerlingen – Structurering van het onderwijs – Percepties van de ouders van de leerlingen

Sociale status en sociaal functioneren Dove lln. voelen zich vaker eenzaam -> onderzocht door 2 taken Peer rating: foto’s/namen en dit evalueren door,  of  Peer nomination: aanduiden 3 lln. het leukst en 3 lnn. minst leuk – 1) populair – 2) afgewezen – 3) genegeerd – 4) controversieel – 5) gemiddeld

De taalontwikkeling Testen gesproken Nederlands afgenomen door logopedisten die de lln. onder behandeling hebben Bij dove lln. is de gebarentaalvaardigheid niet achteruit gegaan ondanks minder gebruik

De schoolprestaties De achterstand van de dove leerlingen is ingelopen t.o.v. de horende leeftijdsgenoten De horende leerlingen ontwikkelen zich zeer goed in de Twinschool!

De perceptie van de ouders Ouders -> erg positief

Conclusies Succes Er blijven wel belangrijke aandachtspunten: – Hier en daar meer sturing – Vraagt veel van medewerkers Samenwerking en doorzettingsvermogen – Extra middelen om te investeren