INTERVENTIES IN GROEPEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Effectief coachen van vrijwilligers
Workshop groepswerk in het ziekenhuis, zo start je dat 4 februari 2010
Ontmoeting van mens tot mens.
Introductiebijeenkomst
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Hogescholen in Dialoog
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Begeleidingsplannen GGZ
School-als-organisatie en schoolcultuur
Welkom op onze thema-avond
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Studiedag Groepsmaatschappelijk werk
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Voortgangsgesprek fase 1
Hoe krijg je het op gang?.
Dossier Empowerment.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
motiverende gespreksvoering
Huiswerkopdrachten Presentaties groepen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Groepsdynamiek 1.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Participerend Leiderschap
Beter samenwerken in teams
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Begeleiden van groepsprocessen
Bijeenkomst startende mentoren
Communicatie 6e les.
Behavior Based Safety Warehousing
Gedragsproblemen en stoornissen
Welkom 9/19/2018.
Agressie op de werkvloer
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

INTERVENTIES IN GROEPEN Interveniëren aan de hand van de niveaus !!

De werker en de groep in zijn kracht aanspreken…… Verbinding met het ochtendgedeelte: Middaggedeelte gaat over interventies. Eerst wordt verbinding gelegd naar de rol van de werker in het aanspreken van de groep in zijn kracht.

De rol van de groepswerker (1) Stimuleren van het uitwisselen en gebruikmaken van elkaars ervaringen. Vragen en ‘werkproblemen’ van de groepsleden in een ruimer kader te plaatsen en deze te herdefiniëren als een groepsvraag of groepsprobleem. Groepsleden op meerdere rollen en kwaliteiten aanspreken en geloof in de potenties uit te stralen. De groep te stimuleren om van elkaar te leren door b.v. onderlinge- en interpersoonlijke feedback, informatieoverdracht naar elkaar, verdiepen van groepsinteractie. Het groepsproces in een bredere context te plaatsen en de groepsleden zich hiervan bewust te laten worden.

De rol van de groepswerker (2) Het ontwikkelen van een veilig leerklimaat ondersteunen waarin geëxperimenteerd kan worden met (leren van) nieuw gedrag door oefeningen, interactie, ervaringen. Bevorderen dat er informatieoverdracht tussen groepsleden plaatsvindt. Groepsleden in staat te stellen iets voor de ander te betekenen (altruïsme). Voor een ander iets kunnen betekenen is tevens goed voor het gevoel van eigenwaarde en de motivatie van groepsleden. Groepscohesie bevorderen: zich geaccepteerd voelen, erbij horen, een plek hebben, opgenomen zijn, zich niet alleen voelen; Herkenning bij elkaar bevorderen en bij momenten erkenning aan elkaar te geven;

Niveaus in groepen: Inhoudsniveau: wat Procedureniveau: hoe Interactieniveau: wat tussen de groepsleden speelt Bestaansniveau:individuele proces (de binnenwereld van de groepsleden) Contextniveau: invloed van de buitenwereld

Niveaus in groepen (2) Zingevingsniveau: lotsverbondenheid, spiritualiteit, zin geven aan…. Mythisch niveau: oerthema’s, levenspad, karmische thema’s Ethisch niveau: universele waarden, morele dimensies, beroepscodes

Interventies inhoudsniveau: Luisteren en samenvatten Thematiseren Informatie geven Groepsleden aanspreken op positieve kwaliteiten Doel verhelderen Groep op het resultaat gericht houden

Interventies op procedureniveau Agenda bieden Regels voor participatie e.d. (omgangsregels aangeven) Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en houden Inbrengen van werkvormen Onzichtbare interventies

Interventies op interactieniveau: Rollen en posities in de groep ter sprake brengen Zorgen voor evaluatiemomenten Herkenning vragen Zorg delen Meta-communicatie Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat benoemen

Interventies bestaansniveau Doorvragen naar individuele ervaring Bevorderen van openheid Zelfonthulling Erkenning geven Functionele stiltes de tijd geven Een niet-veroordelende houding Onderlinge feedback stimuleren Confronteren

Interventies contextniveau Stigma’s benoemen Maatschappelijke dimensie verhelderen Vragen die leiden tot bewustwording Verhelderen van socialisatie en levensgeschiedenis Context in het vizier brengen Verbinden met de buitenwereld Transfer bevorderen