Basistraining groepsmaatschappelijk werk Van intuïtief doen naar bewust methodisch handelen! 10 oktober 2013
Programma 13.00 Welkom + terugblik afgelopen 2 weken 13.30 Communicatieniveaus in groepen 14.30 Pauze 14.45 Oefenen met interventies afgestemd op communicatieniveaus 17.00 Afsluiting
Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen (IPG) zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling (fases) Niveaus Leiderschap De context van de groep
Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus
Fases in groepen: Voorfase Oriëntatiefase Machtsfase Affectiefase Autonome groep Afsluitingsfase
Inhoudsniveau Procedureniveau Interactieniveau Bestaansniveau Contextniveau
Niveaus in groepen: 1. Inhoudsniveau = WAT 2. Procedureniveau = HOE 3. Interactieniveau = Tussen de deelnemers 4. Bestaansniveau = Binnenwereld deelnemers 5. Contextniveau = Invloed omgeving
Communicatieniveaus Inhoudsniveau Taakgericht Procedureniveau Taakgericht Interactieniveau Procesgericht Bestaansniveau Procesgericht Contextniveau Procesgericht
Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden Niveau 1 Wat - Inhoud Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden
Niveau 1 - Interventies Luisteren en samenvatten Thematiseren Informatie geven Groepsleden aanspreken op positieve kwaliteiten Doel verhelderen Groep op het resultaat gericht houden 10
Niveau 2 Hoe – Procedure Werkwijze Didactische werkvormen Volgorde van werken Op welke manier? Agenda Regels en afspraken Uitleg Werkvormen kiezen
Niveau 2 - Interventies Agenda bieden Regels voor participatie e.d. (omgangsregels aangeven) Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en houden Inbrengen van werkvormen Onzichtbare interventies 12
Niveau 3 - Interactieniveau - Groepsklimaat - Verdeling van invloed in de groep - Leiderschap, macht, gezag - Groepsnormen - Conformiteit - Subgroepsvorming - Groepsontwikkeling - De onderlinge relaties
Niveau 3 - Interventies Rollen en posities in de groep ter sprake brengen Zorgen voor evaluatiemomenten Herkenning vragen Zorg delen Meta-communicatie Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat benoemen 14
Niveau 4 Bestaansrecht Je mag er zijn Inclusie: erkenning dat je er bent Controle: erkenning voor wat je kunt Affectie: erkenning van wie je bent Erkenning van de schaduwkant
Niveau 4 - Interventies Doorvragen naar individuele ervaring Bevorderen van openheid Zelfonthulling Erkenning geven Functionele stiltes de tijd geven Een niet-veroordelende houding Onderlinge feedback stimuleren Confronteren 16
Niveau 5 - Context Invloed buitenwereld Opvoeding/socialisatie Man-vrouw patronen Stigma Organisatiecultuur
Niveau 5 - Interventies Stigma’s benoemen Maatschappelijke dimensie verhelderen Vragen die leiden tot bewustwording Verhelderen van socialisatie en levensgeschiedenis Context in het vizier brengen Verbinden met de buitenwereld Transfer bevorderen 18