Basistraining groepsmaatschappelijk werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Effectief coachen van vrijwilligers
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Workshop groepswerk in het ziekenhuis, zo start je dat 4 februari 2010
Binnen een VPG-setting
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
in de transitie naar een
Introductiebijeenkomst
INSPIRATIEMARKT HV Inleiding Ineke de Vries
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Samen met ouders aan het werk!
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Begeleidingsplannen GGZ
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Studiedag Groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Voorlichting Kellebeek College
Informatie- avond groep 6
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Huiswerkopdrachten Presentaties groepen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Groepsdynamiek 1.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Begeleiden en Coachen week 5
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Ouderraad 7 december.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Beter samenwerken in teams
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Bijeenkomst startende mentoren
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Welkom 9/19/2018.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Basistraining groepsmaatschappelijk werk Van intuïtief doen naar bewust methodisch handelen! 10 oktober 2013

Programma 13.00 Welkom + terugblik afgelopen 2 weken 13.30 Communicatieniveaus in groepen 14.30 Pauze 14.45 Oefenen met interventies afgestemd op communicatieniveaus 17.00 Afsluiting

Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen (IPG) zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling (fases) Niveaus Leiderschap De context van de groep

Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus

Fases in groepen: Voorfase Oriëntatiefase Machtsfase Affectiefase Autonome groep Afsluitingsfase

Inhoudsniveau Procedureniveau Interactieniveau Bestaansniveau Contextniveau

Niveaus in groepen: 1. Inhoudsniveau = WAT 2. Procedureniveau = HOE 3. Interactieniveau = Tussen de deelnemers 4. Bestaansniveau = Binnenwereld deelnemers 5. Contextniveau = Invloed omgeving

Communicatieniveaus Inhoudsniveau Taakgericht Procedureniveau Taakgericht Interactieniveau Procesgericht Bestaansniveau Procesgericht Contextniveau Procesgericht

Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden Niveau 1 Wat - Inhoud Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden

Niveau 1 - Interventies Luisteren en samenvatten Thematiseren Informatie geven Groepsleden aanspreken op positieve kwaliteiten Doel verhelderen Groep op het resultaat gericht houden 10

Niveau 2 Hoe – Procedure Werkwijze Didactische werkvormen Volgorde van werken Op welke manier? Agenda Regels en afspraken Uitleg Werkvormen kiezen

Niveau 2 - Interventies Agenda bieden Regels voor participatie e.d. (omgangsregels aangeven) Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en houden Inbrengen van werkvormen Onzichtbare interventies 12

Niveau 3 - Interactieniveau - Groepsklimaat - Verdeling van invloed in de groep - Leiderschap, macht, gezag - Groepsnormen - Conformiteit - Subgroepsvorming - Groepsontwikkeling - De onderlinge relaties

Niveau 3 - Interventies Rollen en posities in de groep ter sprake brengen Zorgen voor evaluatiemomenten Herkenning vragen Zorg delen Meta-communicatie Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat benoemen 14

Niveau 4 Bestaansrecht Je mag er zijn Inclusie: erkenning dat je er bent Controle: erkenning voor wat je kunt Affectie: erkenning van wie je bent Erkenning van de schaduwkant

Niveau 4 - Interventies Doorvragen naar individuele ervaring Bevorderen van openheid Zelfonthulling Erkenning geven Functionele stiltes de tijd geven Een niet-veroordelende houding Onderlinge feedback stimuleren Confronteren 16

Niveau 5 - Context Invloed buitenwereld Opvoeding/socialisatie Man-vrouw patronen Stigma Organisatiecultuur

Niveau 5 - Interventies Stigma’s benoemen Maatschappelijke dimensie verhelderen Vragen die leiden tot bewustwording Verhelderen van socialisatie en levensgeschiedenis Context in het vizier brengen Verbinden met de buitenwereld Transfer bevorderen 18