MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs
Thema’s Veranderingen in het publieke domein Veranderingen in gedrag en opvattingen van schoolbestuurders Wijzigingen in opvattingen over onderwijs Samenwerking in het publieke domein Practices
Veranderingen in het publieke domein Nieuwe rol maatschappelijk middenveld Van zorg naar participatie Nieuwe rol burgers Herijking core business Maatschappelijke Onderneming Open bestel/marktwerking Public value Publieke legitimatie
Veranderingen in gedrag en opvattingen van schoolbestuurders Heroriëntatie op rol school in samenleving Maatschappelijk ondernemerschap Maatschappelijke verankering en verantwoording Verschijnselen: maatschappelijke adviesraad VO ‘Vensters voor verantwoording’ SCP rapport ‘De school bestuurd’ *+ lectoraten bijzondere leerstoel VU onderzoekstrajecten
Wijzigingen in opvattingen over onderwijs Van pedagogische provincie naar open leeromgeving Innovaties It takes a village to raise a child Van bolwerk naar netwerk Verschijnselen: het nieuwe leren Einsteingeneratie lerarentekort Advies implementatie IT (Onderwijsraad) passend onderwijs Funderend Onderwijs De Netwerkschool
Samenwerking in het publieke domein De botsing der logica’s Van goede bedoelingen naar harde resultaten Multi-level changes Nieuwe relaties nieuwe machtsverhoudingen Thematische reframing Nieuwe waardenoriëntaties Publieke appreciatie Nieuwe rol afnemers
Practices Betrokkenheid bij de stad - aanpak en ervaringen De Netwerkschool - een manier van doen en vooral een manier van denken
De Netwerkschool: de beoogde verandering
De Netwerkschool: de missie De Netwerkschool verdubbelt het rendement van de onderwijseuro Financieel rendement Maatschappelijk rendement
Wat leren we hiervan? Neem de tijd en geef de tijd. Publieke legitimatie en respons is cruciaal. Zie verder: