MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER 2008 0 Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

De (voor)waarden van cultureel ondernemen
Ervaringen in samenwerking
Nieuwe blik op publieksagressie
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Van Kanjerschool naar Kanjerwijk
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Albert de Boer IJsselgroep
Opbrengstgericht werken
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
‘it takes a village to raise a child’
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
De Regionale Educatieve Agenda
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Jaaropening ROC ID College Verankering in de regio
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
PROBLEEMGEDRAG bij jonge jongens Een onderzoek om te komen tot een integrale aanpak voor TRANSVAAL een opdracht van stadsdeel Centrum Februari 2013 (presentatie.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Samen met ouders en jeugd!?
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Sociaal netwerk methodiek
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
De Toekomst van adviesraden Bert Holman Voorzitter Koepel Wmo-raden Heereveen 29 oktober 2015.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Doelen Inspanningen Netwerk
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Presentatie raadsleden Tytsjerksteradiel 2 december 2010
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Presentatie Rode Bosbes
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs

Thema’s Veranderingen in het publieke domein Veranderingen in gedrag en opvattingen van schoolbestuurders Wijzigingen in opvattingen over onderwijs Samenwerking in het publieke domein Practices

Veranderingen in het publieke domein Nieuwe rol maatschappelijk middenveld Van zorg naar participatie Nieuwe rol burgers Herijking core business Maatschappelijke Onderneming Open bestel/marktwerking Public value Publieke legitimatie

Veranderingen in gedrag en opvattingen van schoolbestuurders Heroriëntatie op rol school in samenleving Maatschappelijk ondernemerschap Maatschappelijke verankering en verantwoording Verschijnselen: maatschappelijke adviesraad VO ‘Vensters voor verantwoording’ SCP rapport ‘De school bestuurd’ *+ lectoraten bijzondere leerstoel VU onderzoekstrajecten

Wijzigingen in opvattingen over onderwijs Van pedagogische provincie naar open leeromgeving Innovaties It takes a village to raise a child Van bolwerk naar netwerk Verschijnselen: het nieuwe leren Einsteingeneratie lerarentekort Advies implementatie IT (Onderwijsraad) passend onderwijs Funderend Onderwijs De Netwerkschool

Samenwerking in het publieke domein De botsing der logica’s Van goede bedoelingen naar harde resultaten Multi-level changes Nieuwe relaties nieuwe machtsverhoudingen Thematische reframing Nieuwe waardenoriëntaties Publieke appreciatie Nieuwe rol afnemers

Practices Betrokkenheid bij de stad - aanpak en ervaringen De Netwerkschool - een manier van doen en vooral een manier van denken

De Netwerkschool: de beoogde verandering

De Netwerkschool: de missie De Netwerkschool verdubbelt het rendement van de onderwijseuro Financieel rendement Maatschappelijk rendement

Wat leren we hiervan? Neem de tijd en geef de tijd. Publieke legitimatie en respons is cruciaal. Zie verder: