Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Financiering van eHealth innovaties
Veranderingen in de zorg
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Loopbaancentrum Zwolle
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Samenwerken in burgerschap
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
NME: kiezen, leren, meedoen
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Nieuw verbindend Vermogen Een zoektocht naar nieuwe verknopingen van wonen, zorg en pensioenen Jan-Kees Helderman Radboud Universiteit Nijmegen Cor van.
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Samen werken aan een gezonde regio!
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Ondernemen(d) in het onderwijs
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Ynnovate Let's Challenge Government. Reasons to Ynnovate De meest innovatieve ideeën vinden en uitvoeren om: Beter in te spelen op bestaande behoeften.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Anne van Eldonk, partner Fakton 25 september 2014
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
NKOP Symposium – State of the Art Ouderenpsychiatrie
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Presentatie Wmo en ondernemerschap Jeroen Geerdink, Stimuland 3 april 2014.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Thema 3: De verzorgingsstaat
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
De toekomst van de maatschappelijke stage
De collectieve ambitie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen

ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Of toch liever Of toch liever Bijdragen van het ABP aan sociale innovatie? Bijdragen van het ABP aan sociale innovatie? Of (laten we het bescheiden houden) Of (laten we het bescheiden houden) Het ABP sponsort scholen? Het ABP sponsort scholen?

Hoofdlijnen inleiding 1. Onderwijs: Waar hebben we het over? 2. Trends in de samenleving 3. Trends in het onderwijs 4. The Challenge: Thema’s en Dilemma’s 5. De brainstorm: Opties en Ideeën

Onderwijs: Waar hebben we het over? Een mondelinge Cito-toets…. Een mondelinge Cito-toets…. …..met als score? …..met als score?

Trends in de samenleving Netwerken i.p.v. instituties Netwerken i.p.v. instituties Verbindingen van publieke functies Verbindingen van publieke functies Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Zelfkiezende instelling i.p.v. sturende overheid/koepel Zelfkiezende instelling i.p.v. sturende overheid/koepel Van landelijk beleid naar regionale arrangementen Van landelijk beleid naar regionale arrangementen

Vervolg: Trends in de samenleving Bekostiging individu i.p.v. instelling Bekostiging individu i.p.v. instelling Open bestel (nieuwe toetreders) Open bestel (nieuwe toetreders) Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving Overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut Overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut Maatschappelijke innovatie Maatschappelijke innovatie

Trends in het onderwijs Van traditionele school naar moderne leeromgeving Van traditionele school naar moderne leeromgeving Van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen Van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen Van onderwijsproducent naar dienstverlener Van onderwijsproducent naar dienstverlener Van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming Van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming Van autist naar geliefde partner Van autist naar geliefde partner

Vervolg: Trends in het onderwijs De school faciliteert, integreert, accommodeert De school faciliteert, integreert, accommodeert Doorgaande professionalisering/versterking back-office Doorgaande professionalisering/versterking back-office Fundamentele verandering in organisatie primair proces Fundamentele verandering in organisatie primair proces E-learning E-learning

Opdracht: Burgers leren te kiezen, risico’s af te wegen, hun leven te plannen en daarvoor als moreel toegerust burger verantwoordelijkheid te dragen. Burgers leren te kiezen, risico’s af te wegen, hun leven te plannen en daarvoor als moreel toegerust burger verantwoordelijkheid te dragen.

The Challenge: thema’s & dilemma’s 1. Investeren in scholen of in maatschappelijke innovatie? 2. Investeren in scholen of in maatschappelijke ondernemingen? 3. Aansluiten bij bestaande thema’s of nieuwe ontwikkelen? 4. Korte termijn succes of duurzaam resultaat?

Vervolg: thema’s en dilemma’s 5. Generiek of specifiek? (of beide en hoe dan?) (of beide en hoe dan?) 6. Subsidiëren of risico-delend investeren en opbrengsten definiëren? en opbrengsten definiëren? 7. Combinatie public challenge en venture capital? 8. Partner of monopolist? 9. (pensioen)fonds of maatschappelijke (project)ontwikkelaar: legitimatie (project)ontwikkelaar: legitimatie

Kortom: Waar kan het ABP het verschil maken? –Welke keuze levert onderscheidend vermogen voor het ABP op?

De brainstorm: Opties en ideeën 1. De ‘grote’ thema’s zijn al geclaimd: voortijdig schoolverlaten, zwart/wit,stageplaatsen, lerarentekort, innovatie, etc. 2. Zoek een thema dat op zich nieuw is, maar ook perspectief biedt voor bestaande problemen 3. Zoek een generiek thema (toegevoegde waarde en massa) dat specifiek kan worden uitgewerkt (motivatie en concreetheid) 4. Koers op creativiteit, onconventionaliteit, regelvrijheid,oplossingsgerichtheid en variëteit

Investeer in 2 programmalijnen: Hardware: innovatieve huisvesting (met meerdere partners) Hardware: innovatieve huisvesting (met meerdere partners) Software: IT-doorontwikkeling via content en andere toepassingen (diagnose,ondersteuning,differentiatie) Software: IT-doorontwikkeling via content en andere toepassingen (diagnose,ondersteuning,differentiatie)

Legitimatie: –Sociale –Sociale innovatie via bevordering maatschappelijk ondernemerschap in het onderwijs

Afsluiting Bedankt voor uw aandacht, ik wens u een inspirerende dag!