Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen
ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Of toch liever Of toch liever Bijdragen van het ABP aan sociale innovatie? Bijdragen van het ABP aan sociale innovatie? Of (laten we het bescheiden houden) Of (laten we het bescheiden houden) Het ABP sponsort scholen? Het ABP sponsort scholen?
Hoofdlijnen inleiding 1. Onderwijs: Waar hebben we het over? 2. Trends in de samenleving 3. Trends in het onderwijs 4. The Challenge: Thema’s en Dilemma’s 5. De brainstorm: Opties en Ideeën
Onderwijs: Waar hebben we het over? Een mondelinge Cito-toets…. Een mondelinge Cito-toets…. …..met als score? …..met als score?
Trends in de samenleving Netwerken i.p.v. instituties Netwerken i.p.v. instituties Verbindingen van publieke functies Verbindingen van publieke functies Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Zelfkiezende instelling i.p.v. sturende overheid/koepel Zelfkiezende instelling i.p.v. sturende overheid/koepel Van landelijk beleid naar regionale arrangementen Van landelijk beleid naar regionale arrangementen
Vervolg: Trends in de samenleving Bekostiging individu i.p.v. instelling Bekostiging individu i.p.v. instelling Open bestel (nieuwe toetreders) Open bestel (nieuwe toetreders) Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving Overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut Overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut Maatschappelijke innovatie Maatschappelijke innovatie
Trends in het onderwijs Van traditionele school naar moderne leeromgeving Van traditionele school naar moderne leeromgeving Van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen Van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen Van onderwijsproducent naar dienstverlener Van onderwijsproducent naar dienstverlener Van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming Van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming Van autist naar geliefde partner Van autist naar geliefde partner
Vervolg: Trends in het onderwijs De school faciliteert, integreert, accommodeert De school faciliteert, integreert, accommodeert Doorgaande professionalisering/versterking back-office Doorgaande professionalisering/versterking back-office Fundamentele verandering in organisatie primair proces Fundamentele verandering in organisatie primair proces E-learning E-learning
Opdracht: Burgers leren te kiezen, risico’s af te wegen, hun leven te plannen en daarvoor als moreel toegerust burger verantwoordelijkheid te dragen. Burgers leren te kiezen, risico’s af te wegen, hun leven te plannen en daarvoor als moreel toegerust burger verantwoordelijkheid te dragen.
The Challenge: thema’s & dilemma’s 1. Investeren in scholen of in maatschappelijke innovatie? 2. Investeren in scholen of in maatschappelijke ondernemingen? 3. Aansluiten bij bestaande thema’s of nieuwe ontwikkelen? 4. Korte termijn succes of duurzaam resultaat?
Vervolg: thema’s en dilemma’s 5. Generiek of specifiek? (of beide en hoe dan?) (of beide en hoe dan?) 6. Subsidiëren of risico-delend investeren en opbrengsten definiëren? en opbrengsten definiëren? 7. Combinatie public challenge en venture capital? 8. Partner of monopolist? 9. (pensioen)fonds of maatschappelijke (project)ontwikkelaar: legitimatie (project)ontwikkelaar: legitimatie
Kortom: Waar kan het ABP het verschil maken? –Welke keuze levert onderscheidend vermogen voor het ABP op?
De brainstorm: Opties en ideeën 1. De ‘grote’ thema’s zijn al geclaimd: voortijdig schoolverlaten, zwart/wit,stageplaatsen, lerarentekort, innovatie, etc. 2. Zoek een thema dat op zich nieuw is, maar ook perspectief biedt voor bestaande problemen 3. Zoek een generiek thema (toegevoegde waarde en massa) dat specifiek kan worden uitgewerkt (motivatie en concreetheid) 4. Koers op creativiteit, onconventionaliteit, regelvrijheid,oplossingsgerichtheid en variëteit
Investeer in 2 programmalijnen: Hardware: innovatieve huisvesting (met meerdere partners) Hardware: innovatieve huisvesting (met meerdere partners) Software: IT-doorontwikkeling via content en andere toepassingen (diagnose,ondersteuning,differentiatie) Software: IT-doorontwikkeling via content en andere toepassingen (diagnose,ondersteuning,differentiatie)
Legitimatie: –Sociale –Sociale innovatie via bevordering maatschappelijk ondernemerschap in het onderwijs
Afsluiting Bedankt voor uw aandacht, ik wens u een inspirerende dag!