MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Centrale werkwinkel D:
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Innovatie en stakeholders in VO
Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
COMPETENTIEONTWIKKELING
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
‘it takes a village to raise a child’
NME: kiezen, leren, meedoen
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
TOM keurmerk Marius Berendse.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Bij wijze van epiloog … Leo Lenssen 26 november 2008.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De toekomst maak je zelf
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Herstructurering Sociaal Domein
Samen met ouders en jeugd!?
Beter door Meer Samenwerking Elkaar: –Leren kennen –Weten te vinden –Ondersteunen in het werk.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
bij kwaliteit en outcome
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Transcript van de presentatie:

MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning

Trends in de samenleving (m.n. in het ‘middenveld’: corporaties/gezondheidszorg/scholen)  netwerken i.p.v. instituties  verbindingen van publieke functies  individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen  van landelijk beleid naar regionale arrangementen  bekostiging individu i.p.v. instelling

Transitieverschijnselen in het publieke domein  multilevel veranderingen: organisatie – bestuurder– professional  discontinuïteit: radicale, sprongsgewijze veranderingen  nieuwe spelers, nieuwe regels: dus een geheel nieuw spel  nieuwe logica: waarom doe ik dit, wat rechtvaardigt mijn gedrag?  nieuwe relaties en nieuwe machtsverhoudingen  recombineren van kennis en competenties

Enkele gevolgen van die transitie verdwijnen van grenzen tussen activiteiten in het publieke domein thematische herordening in het publieke domein integreren van activiteiten verschuivingen van machtscentra

Transformatie-verschijnselen in het onderwijs Bestel-erosie/open bestel Europese dimensie Van verticaal naar horizontaal Prestaties, beoordeling en bekostiging IT Professionalisering/versterking back-office Innovatie in organisatie primaire proces (oud leren en nieuw leren) Identiteit school: programma i.p.v. gebouw

Transformatie-verschijnselen in het onderwijs Verdwijnen kennismonopolie Opleidingsprogramma’s als partnerprogramma’s De school als regievoerder van ontwikkeling leerling Portfolio en/of diploma Leerarrangement i.p.v. leerstofjaarklassensysteem Leeromgeving i.p.v. school

Wat is een school? Wat is de core-business van een onderwijsinstelling?  Maatschappelijke innovatie en onderwijsinnovatie  Wat voor school wil ik zijn?  De school in de ontwikkelingsketen: leren = wonen = werken = zorgen = …  Van bolwerk naar netwerk

Wijzigingen in opvattingen over onderwijs Van pedagogische provincie naar open leeromgeving Innovaties It takes a village to raise a child Verschijnselen: Het sociaal leren Einsteingeneratie Advies implementatie IT (Onderwijsraad) P assend onderwijs Funderend Onderwijs De Netwerkschool Pilots mbo/vmbo

Veranderingen in gedrag en opvattingen van schoolbestuurders /leiders Heroriëntatie op rol school in samenleving Maatschappelijk ondernemerschap Maatschappelijke verankering en verantwoording Verschijnselen: M aatschappelijke adviesraad VO ‘Vensters voor verantwoording’ SCP rapport ‘De school bestuurd’ *+ Lectoraten/bijzondere leerstoel VU Onderzoekstrajecten Toetsstenen innovatie VO

Moore: strategic triangle Maatschappelijke legitimering Middelen Publieke waarden

Arbeidsmarkt 2020 Begin 1900 werkte 85 % van arbeidzame bevolking in de landbouw en veeteelt. Nu is datminder dan 3%. In komende 10 jaar zal 70 % van witte - boordenbanen verdwijnen of onherkenbaar veranderen. In 2020 zal 60% van de banen te vinden zijn in sectoren die nu nog niet bestaan. Dit vraagt om andere organisaties en werknemers met andere competenties.

Gedragspatronen van de nieuwe schoolbestuurder/leider zoekt naar de betekenis van de school voor de omgeving vraagt: waar zitten mijn partners? oriënteert zich op samenleving, wijk en omgeving kiest actief neemt risico’s legt verantwoording af en vraagt om reactie is adaptief en responsief

Samenwerking in het publieke domein De botsing der logica’s Van goede bedoelingen naar harde resultaten Thematische reframing Nieuwe waardenoriëntaties Publieke appreciatie Nieuwe rol afnemers: burgerparticipatie

Politieke interferenties en interventies Weerstand tegen innovaties in het publieke domein Europa en de nationale identiteit: restauratie en nostalgie Het canondebat Schaalvergroting in het publieke domein Meer overheid, minder markt Meer overheid, minder autonomie