Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Informatieavond personenzorg
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Dienst Time Out Projecten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Verantwoordelijke Leni.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Werkveldtraining 26 september 2013
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Structuur secundair onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Verpleging en Verzorging
CBE: Centra voor Basiseducatie
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Landbouwbreed Floracollege.
Opleiden in school 22 juni 2004
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1zorg-route.
opleiding : Onderwijs Assistent
Het opleidingsprofiel:
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Het mes snijdt aan twee kanten
Iedere student een stageplaats!
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Netwerk coördinatoren VZ
binnen Passend Onderwijs
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Informatie zorgkundige
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
1 Stagevoorlichting Schooljaar Anouk Boog.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
INFO AVOND zorgkundige Logistiek assistent Verzorgende zorgkundige CVO LBC Sint-Niklaas.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Welkom! structuur van onze school
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Presentatie voor teams Oktober 2018
Keuze leerroute
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008 Mogelijkheden en beperkingen van de opleiding ‘Kinderzorg’ Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008

Beroepssecundair Onderwijs 3° leerjaar 3° graad = 7de specialisatiejaar Kinderzorg

Lineair onderwijssysteem 5de jaar Verzorging 6de jaar Verzorging 7de jaar Kinderzorg 7de jaar Thuis- en Bejaardenzorg = Polyvalente opleiding tot verzorgende = Specialisatiejaren

Modulair onderwijssysteem Een door de overheid ondersteund project dat een pedagogisch-didactische omslag wil bewerkstelligen, maar dat ook de onderwijsstructuren grondig verandert Doelstelling : betere afstemming van de opleiding op het werkveld Uitgangspunt van de opleiding : beroepsprofiel opgesteld door de sector In samenwerking met onderwijs beroepsopleidingsprofiel opgesteld : welke competenties moet de beginnende beroepsbeoefenaar bezitten ? Competenties = de kennis, vaardigheden en attitudes die de leerling moet bezitten aan het einde van de studie Eerste modules nog relatief eenvoudig, maar stelselmatig competenties en context steeds complexer Naast de basiscompetenties ook sleutelvaardigheden (= cognitieve, psychomotorische of affectieve vaardigheden die essentieel zijn om het beroep met succes uit te oefenen, die ruimer inzetbaar zijn dan het beroep waartoe wordt opgeleid en die bijdragen tot de algemene persoonlijkheidsvorming)

Modules LOGISTIEK ASSISTENT VERZORGENDE Logistiek werk in ziekenhuizen en zorginstellingen (18 weken) Initiatie zorg (18 weken) Zorg in de kinderopvang (18 weken) Zorg in residentiële en thuissituaties (18 weken) LOGISTIEK ASSISTENT VERZORGENDE

Specialisatiemodules KINDERZORG THUIS- EN BEJAARDENZORG Begeleiding van het jonge kind (18 weken) Begeleiding van het schoolgaande kind (18 weken) Complexe zorg in thuissituaties (18 weken) Complexe zorg in residentiële situaties (18 weken)

Binnen de modularisering worden de basiscompetenties in overleg vanuit verschillende vakgebieden / deskundigheden gerealiseerd Elke module bestaat uit verschillende thema’s waarin theorie en praktijk worden geïntegreerd

Module ‘Begeleiding van het jonge kind’ CLUSTERS VAN BASISCOMPETENTIES Een visie op kinderopvang toepassen Methodisch handelen Observeren en rapporteren In team werken Voor de dagelijkse verzorging van het kind instaan Met het kind in dagelijkse situaties omgaan Activiteiten plannen, organiseren en begeleiden Met de ouders en externen omgaan Met gevaar en onverwachte situaties omgaan Het leef- en woonklimaat verzorgen Administratieve taken uitvoeren Voor het eigen functioneren instaan

Module ‘Begeleiding van het jonge kind’ SLEUTELVAARDIGHEDEN Contactvaardigheid Productieve taalvaardigheid Nederlands Verantwoordelijkheidszin Betrokkenheid bij kinderen Zin voor samenwerking Structuur kunnen bieden Discretie Evenwichtige aandacht

Module ‘Begeleiding van het jonge kind’ LESSENTABEL (voorbeeld) Moduletijd (Omgangskunde, Verzorging, Participatie in de arbeidswereld, Zorg voor leef- en woonklimaat) Stage GOA-uren Algemene vakken PAV (4u) Frans (2u) LO (2u) Godsdienst (2u) Expressie (2u) 24 u 36 u 12 u

GOA Gedifferentieerde OnderwijsActiviteiten Maken structureel deel uit van het wekelijkse lessenrooster Bieden individuele leerlingen of groepen leerlingen de kans om bij te werken, in te halen, te verdiepen of te verruimen

Stages bij jonge kinderen (0 – 3 jaar) doorheen de opleiding Module ‘Initiatie zorg’ Module ‘Zorg in de kinderopvang’ Module ‘Begeleiding van het jonge kind’ = 3 weken = 6 of 8 weken (afhankelijk van school) = 6 weken

Stages bij schoolgaande kinderen (3 – 12 jaar) doorheen de opleiding Module ‘Begeleiding van het schoolgaande kind’ = 6 weken

Keuze voor BLOKSTAGES (minimum 2 weken, liefst 3 weken) Voordelen voor de leerling : Leerling krijgt meer groei- en leerkansen Leerling kan proces doormaken Leerling krijgt realistisch beeld van het toekomstig werk Voordelen voor de stageplaats / zorgvrager : Realiseren van continuïteit van zorg Grotere en intensere betrokkenheid van de leerling naar zorgvragers en teamleden toe

STAGEACTIVITEITENLIJST Dubbele doelstelling : De lijst biedt de stageplaatsen en stagebegeleiders een overzicht van welke leerinhouden per module / leerjaar op school worden aangebracht. Hieruit kan afgeleid worden wat de leerlingen op stage kunnen / mogen oefenen. Wanneer de lijst elke stageperiode wordt aangevuld, vormt ze een middel om na te gaan wat de leerling al vaak of nog niet vaak heeft kunnen oefenen op stage. Het takenpakket van de leerling en de begeleiding op stage kunnen hierop gebaseerd worden (persoonlijke leerdoelen).

Opleiding ‘Kinderzorg’ STERKTES EN MOGELIJKHEDEN Aan het einde van de opleiding hebben leerlingen uit het BSO een diploma waarmee ze in het werkveld terecht kunnen en waar vraag naar is Werken met blokstages GOA in het modulair systeem Aandacht voor en accent op het pedagogische luik binnen de job Aandacht voor en accent op het aanscherpen van sociale vaardigheden, zowel naar ouders als naar teamleden toe Mogelijkheden om een eigen studieroute te volgen met eigen accenten (door keuzestages, onderwerp vakoverschrijdend eindwerk)

Opleiding ‘Kinderzorg’ BEPERKINGEN EN UITDAGINGEN De tijd is te kort om leerlingen echt goed voor te bereiden op hun job Watervalsysteem: leerlingen met beperkt niveau en leerlingen die niet thuishoren in deze richting worden onvoldoende uitgefilterd Transfer theorie – praktijk: moeilijk om het geleerde op de werkvloer te brengen, om ideeën in de praktijk te realiseren Stagementoren / teamleden op stageplaatsen hebben nood aan positieve ondersteuning en coaching