TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID Karel Lepla Vormingswerker Vzw Arktos
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID vzw Arktos weerbaarheid radicalisering tegenstemmen tips & tricks
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra Professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren: Vier provinciale vormingscentra 1 stedelijk vormingscentrum 1 coördinatiedienst
VZW ARKTOS Missie: krachten van kinderen en jongeren, geloof in samenleving die kansen biedt. Maatschappelijke kwetsbaarheid. Kinderen en jongeren van 6 tot 25 jaar wiens ontplooiing belemmerd wordt omwille van persoonlijke, culturele of maatschappelijke factoren of door een combinatie van verschillende factoren. Drie opdrachten Vorming, ondersteuning & signaal Vijf levensdomeinen Arbeid, Onderwijs, Woonomgeving, Vrije Tijd, Welzijn
TRAINING WEERBAARHEID Versterking van (kwetsbare) jongeren Actieve, psycho-fysieke benadering ‘Rots’ en ‘Water’ kwaliteiten Fysiek, sociaal, emotioneel, mentaal Zelf –reflectie, -bewustzijn, -vertrouwen Oefening
TRAINING WEERBAARHEID Proevertje Training: reeks in bestaande groep Trainingsateliers: ‘open’ aanbod Opleidingen ‘werken aan psycho-fysieke weerbaarheid
TRAINING WEERBAARHEID Weerbaar zijn Je verweren tegen iets Resilience: bounce back from adversity Veerkracht: terug opveren na tegenslag of moeilijkheid = POSITIEVE KIJK, belang van woorden
WEERBAARHEID / VEERKRACHT EN PREVENTIE PREVENTIE VAN GEWELD Daderschap – slachtofferschap PREVENTIE VAN GEWELDDADIGE RADICALISERING 2 ‘oefeningen’
ASSOCIATIES BIJ RADICALISERING? actualiteit bepaalt ons beeld? negatieve associaties? onderscheid radicalisering – gewelddadige radicalisering actie: preventie - repressie
GEWELDDADIGE RADICALISERING EU conferentie Brussel 2010: ‘Best Practice’ Werken wij daaraan? Hoe werkt veerkracht hierop in? Is radicalisering ‘NORMAAL’? (Gewelddadige) radicalisering, waar ligt de grens? Herinneringseducatie en radicalisering
TEGENSTEM: onze kijk en reactie ASSOCIATIES BIJ TEGENSTEM? actualiteit bepaalt ons beeld? geschiedenis bepaalt ons beeld? positieve associaties?
VERGELIJK onze associaties ASSOCIATIES BIJ RADICALISERING – TEGENSTEM ONZE EIGEN KIJK, ONS TAALGEBRUIK IS BEPALEND
ONZE KIJK - ONZE REACTIE De slechtst / best denkbare manier om
ONZE KIJK - ONZE REACTIE DO Doorvragen Eigen emotie verwoorden Bezorgdheid tonen Dialoog openhouden Afblokken maar verwijzen naar vervolg Bestraffen maar verwijzen naar herstel Netwerk inschakelen (met medeweten) : team / extern / ouder(s) DON’T Afblokken zonder meer Veroordelen Bestraffen zonder meer Negeren Weglachen (onbewust) goedkeuren …
VEERKRACHT EN TEGENSTEM Stimuleren: Jongeren als gezonde tegenstem: ‘radicaal’ zijn kan, tegengas geven kan. * filmpje Beluisteren: Ruimte voor een sterke mening Herkaderen: De positieve intentie zoeken Grenzen aangeven: Niet elke uiting kan Alternatieven bieden: oefenen vaardigheden, keuzes verruimen Kritisch zijn: naar (radicale) invloeden, oordelen over wat op je afkomt
ONZE KIJK - ONZE REACTIE Eigen taal en kijk: bewust van zijn, positief herkaderen Waarderende benadering (David Cooperrider) Interculturele competentie vergroten Vorming, training, opleiding, intervisie Eigen kijk leren kennen, eigen reacties leren kennen, eigen veerkracht kennen,… Teamwork, visie vormen,… Kennis vergroten (Mensenrechten, antiracismewet,…) Begeleiderhouding
ONZE KIJK - ONZE REACTIE Netwerken opbouwen Intern netwerk Externe partners Ouders Beleid en visievorming Veerkracht training voor jongeren inbouwen …