TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
EDO in de lerarenopleiding
Ervaringen in samenwerking
Mediërend leren op bs. Theresia
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Van visie naar actie.
Opzet van de workshop Kennismaken
Pastoraal op school.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Inhoud van deze synthese :
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Herstructurering Sociaal Domein
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Dossier Empowerment.
KERST 2014 VAN DROOM NAAR WERKELIJKHEID?.
Administrateur-generaal
Armoede is … Sieg Monten
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Welkom ik maak me sterk.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Radicaal, orthodox of extremist?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Integraal sociaal werk
#EBJ16.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Vluchtelingen en asielzoekers
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Begeleiden Les 7.
JEUGDzorg - voor wie?.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID Karel Lepla Vormingswerker Vzw Arktos

TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID vzw Arktos weerbaarheid radicalisering tegenstemmen tips & tricks

VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra Professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren: Vier provinciale vormingscentra 1 stedelijk vormingscentrum 1 coördinatiedienst

VZW ARKTOS Missie: krachten van kinderen en jongeren, geloof in samenleving die kansen biedt. Maatschappelijke kwetsbaarheid. Kinderen en jongeren van 6 tot 25 jaar wiens ontplooiing belemmerd wordt omwille van persoonlijke, culturele of maatschappelijke factoren of door een combinatie van verschillende factoren. Drie opdrachten Vorming, ondersteuning & signaal Vijf levensdomeinen Arbeid, Onderwijs, Woonomgeving, Vrije Tijd, Welzijn

TRAINING WEERBAARHEID Versterking van (kwetsbare) jongeren Actieve, psycho-fysieke benadering ‘Rots’ en ‘Water’ kwaliteiten Fysiek, sociaal, emotioneel, mentaal Zelf –reflectie, -bewustzijn, -vertrouwen Oefening

TRAINING WEERBAARHEID Proevertje Training: reeks in bestaande groep Trainingsateliers: ‘open’ aanbod Opleidingen ‘werken aan psycho-fysieke weerbaarheid

TRAINING WEERBAARHEID Weerbaar zijn Je verweren tegen iets Resilience: bounce back from adversity Veerkracht: terug opveren na tegenslag of moeilijkheid = POSITIEVE KIJK, belang van woorden

WEERBAARHEID / VEERKRACHT EN PREVENTIE PREVENTIE VAN GEWELD Daderschap – slachtofferschap PREVENTIE VAN GEWELDDADIGE RADICALISERING 2 ‘oefeningen’

ASSOCIATIES BIJ RADICALISERING? actualiteit bepaalt ons beeld? negatieve associaties? onderscheid radicalisering – gewelddadige radicalisering actie: preventie - repressie

GEWELDDADIGE RADICALISERING EU conferentie Brussel 2010: ‘Best Practice’ Werken wij daaraan? Hoe werkt veerkracht hierop in? Is radicalisering ‘NORMAAL’? (Gewelddadige) radicalisering, waar ligt de grens? Herinneringseducatie en radicalisering

TEGENSTEM: onze kijk en reactie ASSOCIATIES BIJ TEGENSTEM? actualiteit bepaalt ons beeld? geschiedenis bepaalt ons beeld? positieve associaties?

VERGELIJK onze associaties ASSOCIATIES BIJ RADICALISERING – TEGENSTEM ONZE EIGEN KIJK, ONS TAALGEBRUIK IS BEPALEND

ONZE KIJK - ONZE REACTIE De slechtst / best denkbare manier om

ONZE KIJK - ONZE REACTIE DO Doorvragen Eigen emotie verwoorden Bezorgdheid tonen Dialoog openhouden Afblokken maar verwijzen naar vervolg Bestraffen maar verwijzen naar herstel Netwerk inschakelen (met medeweten) : team / extern / ouder(s) DON’T Afblokken zonder meer Veroordelen Bestraffen zonder meer Negeren Weglachen (onbewust) goedkeuren …

VEERKRACHT EN TEGENSTEM Stimuleren: Jongeren als gezonde tegenstem: ‘radicaal’ zijn kan, tegengas geven kan. * filmpje Beluisteren: Ruimte voor een sterke mening Herkaderen: De positieve intentie zoeken Grenzen aangeven: Niet elke uiting kan Alternatieven bieden: oefenen vaardigheden, keuzes verruimen Kritisch zijn: naar (radicale) invloeden, oordelen over wat op je afkomt

ONZE KIJK - ONZE REACTIE Eigen taal en kijk: bewust van zijn, positief herkaderen Waarderende benadering (David Cooperrider) Interculturele competentie vergroten Vorming, training, opleiding, intervisie Eigen kijk leren kennen, eigen reacties leren kennen, eigen veerkracht kennen,… Teamwork, visie vormen,… Kennis vergroten (Mensenrechten, antiracismewet,…) Begeleiderhouding

ONZE KIJK - ONZE REACTIE Netwerken opbouwen Intern netwerk Externe partners Ouders Beleid en visievorming Veerkracht training voor jongeren inbouwen …